A Földnél négyszer nagyobb bolygó ólálkodhat a Naprendszer peremén

2012. május 23., szerda, 19:19 • Utolsó frissítés: 2012. május 23., szerda, 19:43
Szerző:

Címkék: ; ;

A Földnél négyszer nagyobb tömegű bolygó "ólálkodhat" a Naprendszer peremén - véli Rodney Gomes, a Rio de Janeiró-i Brazil Nemzeti Obszervatórium csillagásza, aki komputeres modellszámításait az Amerikai Asztronómiai Társaság közgyűlésén ismertette.

A brazil asztronómus elméletét a Szedna törpebolygónak a Nap körül hosszan elnyújtott, elliptikus pályájára, valamint a Neptunuszon túli objektumcsoport, az úgynevezett szórt korong égitesteinek fura mozgására alapozza, amit véleménye szerint egy nagy bolygó gravitációs ereje okoz - olvasható a Space.com űrkutatási hírportálon.

A 2003-ban felfedezett Szedna (90377 Sedna) a Neptunuszon túli törpebolygó. Felfedezése előtt még soha nem figyeltek meg ilyen nagy távolságban lévő objektumot a Naprendszeren belül. Átmérője 1180-1800 kilométer, keringési ideje 10500 év, s pályája során a legnagyobb távolsága a Naptól 130 milliárd kilométer. Felszíni hőmérséklete mínusz 240 Celsius-fok. Alacsony hőmérséklete miatt a fagyos égitest nevét az eszkimók óceánistennőjéről kapta.

Fotó:

"A Szedna pályája valóban nagyon furcsa" - hangsúlyozta Mike Brown, a Kaliforniai Műszaki Egyetem (CALTECH) csillagásza, aki a törpebolygót felfedező kutatócsoport vezetője volt. Rodney Gomes ugyanazokat a számításokat elvégezte, mint amerikai kollégái, de a képletbe a Naprendszer peremén lévő masszív bolygó gravitációs erejét is beépítette, a Szedna és más "anomáliás" égitest egy vonalban "sorakozott fel".

Több bolygótípus is beleillik a brazil csillagász képletébe, például egy Neptunusz-méretű planéta. Utóbbi tömege a Föld négyszerese, és 225 milliárd kilométerre van a Naptól, egy ilyen bolygó például a megfigyelt módon befolyásolná az "anomáliás" objektumokat.

Mike Brown szerint viszont a törpebolygó fura viselkedésére más magyarázat is létezhet: a Naprendszer hajnalán egy "elsuhanó" csillag lökte a Szednát elnyújtott pályájára. "Napunk valószínűleg egy csillaghalmaz tagjaként született. Amennyiben így történt, a csillagok elég közel voltak egymáshoz, hogy befolyásolják társaik bolygórendszerének külső peremét, ahol a Szedna is található" - vélekedett Mike Brown.

A Földnél négyszer nagyobb bolygó ólálkodhat a Naprendszer peremén

Másolat Önnek

APRÓHIRDETÉSEK
tovább az apronet.hu-ra »
HVG HIRDETÉSFELHŐ
Most erről beszélnek

galaxy felhasznalo : „latom Gyorgy te meg nem birtokoltal galaxy S 2-3-4-5 keszuleket, vagy...” » Samsung Galaxy S5 teszt: idén is jobb lett, de idén is műanyag

L4z4: „Ezen az oldalon nem működik semmi.” » Bestseller elektronikus könyvek ingyen, legálisan, óránként frissülő listával

norabalazs94: „olvasni jó!!!!!!!!!!!!!” » Bestseller elektronikus könyvek ingyen, legálisan, óránként frissülő listával

Így alkothat fogalmat arról, mekkora is lesz az iPhone 6

Egy összehasonlításnak köszönhetően sokkal inkább elképzelhető, mekkora is lesz az iPhone 6, mintha csak a száraz specifikációkat vagy egyedi...

még több hír »
Keresse az újságárusoknál!
Előfizetek a HVG-re Előfizetek a DHVG-re

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X