szerző:
Bari Máriusz
Tetszett a cikk?

Városaink lakhelyünkből és esztétikai élményből statisztikai és matematikai játszótérré, szokásainkat ábrázoló hatalmas Excel-táblákká változtak. Carlo Ratti építész, az MIT intézet SenseAble City projektjének igazgatója Brüsszelben, az Interfacing Innovation 2009 konferencián számolt be arról, hogyan is értelmezhetjük újra városainkat.


1984, Neurománc
Írj egy térképprogramot, amely az adatcseréket ábrázolja egy igen nagy képernyőn, minden ezer megabyte-ot egyetlen pixellel. Manhattan és Atlanta egyenletes fehérben izzik. Aztán pulzálni kezdenek, a forgalom mértéke a szimulációdat túlterheléssel fenyegeti. A térképed mindjárt szupernóvává változik. Hűtsd le. Növeld a léptéket. Mindegyik pixel egymillió megabyte. Másodpercenkénti százmillió megabyte-nál már kezded kivenni Manhattan belvárosának egyes háztömbjeit, az Atlanta régi magját övező, százéves ipari létesítmények körvonalait...  (William Gibson)

Nem sok újat talált ki  a cyberpunk sci-fi pápája a nagyvárosok csomóponttervezésével, ugyanis hasonló mozgásokat figyelhetünk meg az autók, illetve az információ áramlása során is. Gyakorlatilag mind a járművek, mind pedig az emberek információként foghatóak fel, mutat rá Carlo Ratti, a Massachusetts Institute of Technology építésze. SenseAble City Laboratory névre hallgató, öt éven át működő projektjével azt vizsgálja, miként élünk városainkban, milyen szokásaink vannak, hogyan hat ránk a technológia és milyennek tekinthető a technológiai eszközök által magasabb - vagy más - szintre lépett ember.

A brüsszeli bemutatón Ratti az egyik leglátványosabb példaként azt mutatta be, milyen volt a mobilforgalom Rómában a 2006-os világbajnokság, illetve egy Madonna-koncert estéjén (lásd a fenti videót). Ennél újabb, ugyanakkor zajosabb sikert arató projektje volt a 2008-as koppenhágai CopenCycle, amelyben biciklik (és gazdáik) mozgását követve térképezték fel a város kedvelt biciklis útvonalait, a kinyert adatokat pedig a Facebookra is lehetett irányítani, a valós idejű adatokból feltérképezve, hogy munkaidő előtt és után ki kivel szokott találkozni vagy kinek az útvonalát metszi éppen.

Ratti szerint a labor projektjei emberek, városok, helyek és módszerek fúziójáról szólnak, arról az elképzelésről, ami szerint a klasszikus értelemben vett városok eltűnnek - helyettük pedig valós időben követhető játszóterek alakulnak ki, amelyekhez a tesztkörnyezetben véletlenszerűen mozgó entitások, az ezek mozgását és állapotát valós időben követő jelzőrendszerek, a rendszer teljesítményét kiértékelő elemzőrendszer, valamint az elemzést felhasználó fizikai visszajelzések kellenek ideális esetben, ahogyan erre a WikiCity projekt is rámutat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!