Regisztráció
 • 
Bejelentkezés
 •   •  twitterlogo •  rsslogo Hírcsatornák

BEJELENTKEZÉS



Kedves regisztrált látogatónk!

Felhívjuk figyelmét, hogy hosszú átmeneti időszak után mától csak e-mailcímével tud bejelentkezni oldalunkra. Amennyiben nem emlékszik, azonosítóját milyen címmel regisztrálta, írjon levelet munkatársainknak a hvg.hu@hvg.hu címre!

Ha még nem regisztrált a HVG Online rendszerében, akkor ide kattintva megteheti.

Ha elfelejtette jelszavát, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük a jelszóemlékeztetőt.

Ha szeretné újra megkapni a regisztrációja véglegesítéséhez szükséges aktivációs kódot, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük az aktivációs levelet.

HVG.HU \ IT | TUDOMÁNY

A réztartalmú ételek károsak az agyra

2006. augusztus 20., vasárnap, 13:37
Szerző: MTI


Ha felborul a táplálékkal bevitt fémek egyensúlya, a túlsúlyba kerülő réz hatására az agyban könnyebben lerakódik a zsír, és ez a felfogóképesség romlásához vezet, más szóval az emberek nem lesznek okosabbak tőle, ha idős korukban zsírban sült májban dúskálnak - állítják amerikai gerontológusok.

Martha Clare Morris, a chicagói egyetem egészséges öregedéssel foglalkozó tanszékének kutatója munkatársaival 3 718 Chicago környékén élő, 65 évnél idősebb emberrel végeztetett értelmi képességfelmérő teszteket, feljegyezte étrendjüket, s 3 évvel illetve 6 évvel később megismételte a felmérést.

A kutatók statisztikai eredményeiket az Amerikai Orvosszövetség Archives of Neurology című szakfolyóiratának augusztusi számában publikálták.

Egyes kutatások szerint az Alzheimer kórban szenvedők vérében az átlagosnál magasabb a réztartalom, ezért Morris kisasszonyt a szervezetbe bevitt réz mennyisége érdekelte, amelyet az étrend alapján lehet kiszámolni. A legtöbb rezet a belső szervek tartalmazzák, ezeket követi a mogyoró, a különféle magvak, s a listát a krumpli, a csokoládé és néhány gyümölcs zárja, de nyomokban a vízvezetékből is kerülhet a szervezetbe réz.

A résztvevők korának növekedésével csökkentek a kognitív képességek. Összességében a rézfogyasztást nem lehetett statisztikailag összefüggésbe hozni ezzel a csökkenéssel, viszont a csoporton belül találtak 604 (16,2 százalék) olyan személyt, akik sok telített zsírt fogyasztottak, s náluk a kognitív képességek romlása arányos volt a rézbevitellel. A csoport legtöbb rezet (az ajánlott napi 0,9 mg helyett napi 1,6 mg-nál többet) fogyasztó 20 százalékánál a kognitív képességek az átlaghoz képest 19 évvel idősebb kornak feleltek meg. A kutatók szerint a többi fém, például a vas vagy a cink nem mutatott a rézhez hasonló korrelációt.


A réztartalmú ételek károsak az agyra




  Másolat Önnek



HIRDETÉS

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X