Regisztráció
 • 
Bejelentkezés
 •   •  twitterlogo •  rsslogo Hírcsatornák

BEJELENTKEZÉS



Kedves regisztrált látogatónk!

Felhívjuk figyelmét, hogy hosszú átmeneti időszak után mától csak e-mailcímével tud bejelentkezni oldalunkra. Amennyiben nem emlékszik, azonosítóját milyen címmel regisztrálta, írjon levelet munkatársainknak a hvg.hu@hvg.hu címre!

Ha még nem regisztrált a HVG Online rendszerében, akkor ide kattintva megteheti.

Ha elfelejtette jelszavát, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük a jelszóemlékeztetőt.

Ha szeretné újra megkapni a regisztrációja véglegesítéséhez szükséges aktivációs kódot, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük az aktivációs levelet.

HVG.HU \ IT | TUDOMÁNY

Összefügg a csontritkulás és a kólafogyasztás?

2006. október 10., kedd, 16:28 • Utolsó frissítés: 2006. október 10., kedd, 17:05
Szerző: MTI


Minden harmadik 60 év feletti amerikai nő csontritkulásban szenved, s ebben jelentős szerepe van a mozgáshiánynak és a helytelen táplálkozási szokásoknak, ezen belül egy kutatás szerint a kóla fogyasztásának is - erről számolt be a bostoni Tufts egyetem kutatócsoportja az egyik amerikai orvosi lapban.

Katherine Tucker és csoportja az American Journal of Clinical Nutrition című táplálkozástudományi folyóiratban tette közzé tanulmányát, amelyet a Die Welt című lap ismertetett online kiadásában.

A kutatás szerint az elváltozások a leglátványosabban a csípőcsonton következtek be; minél több kólát iszik valaki, annál porózusabbá válik a csípőcsontja. Ugyanez nem mutatkozott a férfiaknál, és a gerincoszlop esetében nem volt kimutatható összefüggés a kólafogyasztás és az oszteoporózis között. Fiziológiai szempontból elmondható: a csökkentett kalciumfogyasztás, és egy foszforban gazdag diéta elősegítheti a csontritkulást, véli a kutatócsoport vezetője, Katherine Tucker.

Foszfort nem tartalmazó egyéb üdítők fogyasztása a kutatók tapasztalata szerint nem mutattak összefüggést a betegséggel.

A tudósok úgy vélik, hogy további kutatásokra van szükség ahhoz, hogy kiderítsék: a fokozott foszforfogyasztás önmagában is elegendő - e ahhoz, hogy növelje a csontritkulás veszélyét. A cola italok foszfortartalma ugyanis nem nagyobb, mint a sajté, vagy a csirkehúsé, sőt, azokhoz képest csekélynek mondható. "Voltaképpen nem tudjuk, hogy azok a nők, akik sok kólát isznak, miért szenvednek csontritkulásban", nyilatkozta Tucker.

Nem kizárt, hogy más szokások még nagyobb mértékben befolyásolják a betegség kialakulását. A nagy kóla fogyasztás mellett ugyanis azt is megfigyelték, hogy a vizsgált nők az átlagosnál jóval kevesebb kalciumot jutattak szervezetükbe, kevés zöldséget fogyasztottak és kevés gyümölcslevet ittak.

A vizsgálatban mintegy 2500-an vettek részt, átlagéletkoruk 60 esztendő volt. A vizsgálati eredmények a hasonlóak voltak a cukormentes kóla, és jelentős részben a koffeinmentes kóla esetében is.
 
Egy magyar adat arra, hogy a csonttörés valószínűségét jelentősen fokozó csontritkulás milyen veszélyes: egy magyar tanulmány szerint az 50 év feletti csípőtáji törést elszenvedő nők 19 százaléka hosszú távú kórházi ellátást (rehabilitációs osztály, krónikus belgyógyászat) igényel, és további 10 százaléka a mindennapi tevékenységben sokáig segítségre szorult.

KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:


Összefügg a csontritkulás és a kólafogyasztás?




  Másolat Önnek


APRÓHIRDETÉSEK
tovább az apronet.hu-ra »
HIRDETÉS

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X