Újabb nagy földrengés jöhet?

2009. július 13., hétfő, 12:30 • Utolsó frissítés: 2009. július 14., kedd, 08:45
Szerző:

Címkék: ; ; ; ; ; ;

A kutatók olyan rezgéseket érzékeltek a mélyben, amely arra utalhat, hogy a nagy San Franciscó-i földrengéshez hasonló erejű földmozgás söpörhet végig az USA nyugati partján.

Az MSNBC értesülései szerint a jelenlegi rezgések nem tekinthetőek ugyan közvetlenül egy földrengés előzményének, de a szaporodó földmozgásokból arra lehet következtetni, hogy a kőzetlemezek egyre nagyobb erővel feszülnek egymásnak, ami megnöveli egy jelentősebb földrengés kialakulásának veszélyét.

A University of California Berkeley kutatói 2001 júliusa és 2009 februárja között figyelték a szeizmikus mozgásokat a törésvonal középső szakaszán, s több mint 2000 apróbb rezgést regisztráltak. Ezek közül a legtöbb néhány percen keresztül tartott, de volt olyan, amelyet akár fél órán át is érzékeltek a szenzorok. A földrengésekkel ellentétben ezek a tektonikus mozgások mélyen a felszín alatt következnek be és jellemzően tovább tartanak.

A megfigyelt időszak során két jelentősebb földmozgás rázta meg az USA nyugati partvidékét. Egy 6,5-ös erősségű 2003-ban, illetve egy 6-os fokozatú tavaly. Az 1857-ben bekövetkezett nagy San Franciscó-i földrengés 7,8-as erősségű volt.

Az 1857-es rengés komoly pusztítást végzett
© AP

A UC Berkeley kutatói megfigyelték, hogy a 2003-as esemény után megduplázódott a mélyben észlelt rezgések száma, a 2004-es esztendőt követően pedig meghatszorozódott. Bár ez a mennyiség csökkent valamelyest, a tudósok továbbra is aggodalommal figyelik a szenzorok által begyűjtött adatokat, ugyanis még mindig ugyanannyi rezgést észlelnek, mint 2003 után.

A U.S. Geological Survey (USGS) és a National Science Foundation által pénzelt kutatás eredményei múlt hét pénteken jelentek meg a Science tudományos szaklapban.

„Az a tény, hogy nem szűntek meg a rezgések, arra utal, hogy a következő jelentősebb földrengés rövidesen bekövetkezik” – nyilatkozta Robert Nadeau, a Berkeley egyetem szeizmológusa.

A szakember fedezte fel a Szent-András törésvonal mélyén mozgolódó rezgéseket. Korábban úgy gondolták, hogy efféle mozgások csak ott következnek be, ahol a tektonikus lemezek közül az egyik alábukik a másiknak. Ilyen például a Dél-Amerika nyugati partjai mentén húzódó Nazca-vonal.

Susan Hough, a USGS szakértője érdekfeszítőnek találta a felfedezést, ám véleménye szerint korai még ebből messzemenő következtetéseket levonni.

„Egyelőre nincs elég adatunk arra nézve, hogy mi következik be a törésvonal mentén” – magyarázta a szintén szeizmológus szakember, aki nem vett részt a kutatásban, csupán az eredményeket értékelte.

Újabb nagy földrengés jöhet?

Másolat Önnek

APRÓHIRDETÉSEK
tovább az apronet.hu-ra »
HVG HIRDETÉSFELHŐ
Most erről beszélnek

galaxy felhasznalo : „latom Gyorgy te meg nem birtokoltal galaxy S 2-3-4-5 keszuleket, vagy...” » Samsung Galaxy S5 teszt: idén is jobb lett, de idén is műanyag

L4z4: „Ezen az oldalon nem működik semmi.” » Bestseller elektronikus könyvek ingyen, legálisan, óránként frissülő listával

norabalazs94: „olvasni jó!!!!!!!!!!!!!” » Bestseller elektronikus könyvek ingyen, legálisan, óránként frissülő listával

Keresse az újságárusoknál!
Előfizetek a HVG-re Előfizetek a DHVG-re

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X