Jobline.hu
Jobline.hu

20 évvel ezelőtt valószínű felnevettünk volna, ha valaki azt mondja, az életünket egy napon visszavonhatatlanul megváltoztatja egy Google nevű cég. Azóta azonban a Google a világ egyik legnagyobb technológiai vállalatává vált; évente kutatások ezreit adja közre megannyi témakörben. Nem rég egy nagyszabású kutatást végzett arról, mi tesz valakit jó vezetővé a Google-nál, azonban a lista azok számára is hasznos, akik más területeken dolgoznak.

#1. Jó coach

A munkavállalóknak olyan vezetőkre van szükségük, akik coaching feladatokat is ellátnak, sőt minden egyes alkalmazott munkájára külön gondot fordítanak. Hátrányosan befolyásolhatja a dolgozók karrierjét, ha visszajelzés vagy útmutatás nélkül végzik a munkájukat.

#2. Felhatalmazza a csapatot, és nem „mikromenedzsel”

A mikromenedzsment olyan általános hiba a vezetők között, amit gyakran nem ismernek fel, viszont hátráltatja az alkalmazottak munkáját. A Google kutatásai azt találták, hogy a legjobb vezetők nem esnek a mikromenedzsment hibájába, hanem megfelelő egyensúlyt teremtenek a szabadság és a tanácsadás között, megbíznak a dolgozók közvetlen jelentéseiben, és támogatják a csapatot.

#3. Befogadó csapatkörnyezetet teremt, törődik a sikerrel és a jóléttel

A Google első kutatásában ez a pont még úgy szerepelt: „érdeklődést és törődést fejez ki a csapattagok sikere és személyes jóléte iránt”. Azonban néhány évvel később a cég naprakésszé tette ezt a tételt, figyelembe véve azokat a pszichológiai biztonságra vonatkozó kutatásokat, melyek számításba vették a kockázatvállalást (a Google által a legfontosabb jellemzőjét egy hatékony csapatnak), az előítélet mentességet, illetve a tudattalan előítéltetekkel való megküzdést is. A jó vezetők ugyanis nem csak változatos csapatösszetételre törekednek, de arra is, hogy minden nap befogadó környezetet teremtsenek.

#4. Produktív és eredményorientált

Az alkalmazottak nem akarnak lusta főnökkel dolgozni. Inkább olyan csapat részei lennének, amely produktív és sikeres. A dolgozók számára fontos, hogy a menedzserre szerepmodellként tekinthessenek, hiszen nem várható el tőlük, hogy jó munkát adjanak ki a kezükből, ha nem látnak erre példát.

#5. Jó kommunikátor – figyel és információkat oszt meg

A hatékony kommunikáció az egyik alapja annak, hogy valaki jó vezető legyen. Ám fontos megjegyezni azt is, hogy a jó vezetők hallgatni és figyelmi is tudnak. „A fókuszált, kíváncsi hallgatni tudás emocionális és személyes befektetést jelent azokba, akik nekünk dolgoznak” – véli a The Muse nevű HR-es szaklap szerzője, Kristi Hedges. „Amikor figyelsz az emberekre, értékesnek érzik magukat. Ez elkötelezi őket.”

#6. Támogatja a karrier fejlődését és a teljesítményt

A Google a Gallup azon kutatására hivatkozva vette fel a listájára ezt a pontot, amely megállapította, hogy a munkavállalók csupán fele tudja, milyen elvárásoknak kell megfelelnie a munkahelyén. „A munkavállalók teljesítményének ösztönzéséhez a vezetőknek világos elvárásokat kell adniuk, elszámoltathatóvá kell tenniük a dolgozókat, és gyorsan kell válaszolniuk a szükségleteikre” – állapította meg a kutatás. Más szóval a vezetőknek nemcsak a csapatuk készségfejlesztésében kell közbenjárniuk, de tiszta elvárásokat és őszinte visszajelzést kell adniuk a teljesítményükről is.

#7. Világos elképzelése, stratégiája van a csapat számára

Stephanie Davis, aki elnyerte a Google nagy vezetőknek járó díját, elárulta, hogy a visszajelzési jelentések segítettek neki felismerni, mennyire fontos a vállalat jövőképének bemutatása a csapat számára. „A csapatom azt szerette volna, hogy közvetítsem feléjük a magasabb szintű elképzeléseket. Így nemcsak azt mondtam el, amit a felsővezetéstől hallottam, hanem azt is, mit jelent ez a számukra” – mondja. Az egyértelmű és közös jövőkép segítheti a csapatmunkát.

#8. Erős döntéshozó

Bár fontos, hogy a vezető meghallgassa a dolgozóit és megossza velük az információkat, a munkavállalók azokat értékelik a leginkább, akik képesek döntéseket hozni. A The Muse alapítója és elnöke, Alex Cavoulacos arra bíztatja a menedzsereket, hogy menjenek egy lépéssel tovább, és ne csak a döntésüket osszák meg a csapattagokkal, hanem azt is, miért jutottak erre. Ez a kis extra erőfeszítés segít a csapatnak megérteni a prioritásokat, javítja saját jövőbeli döntéshozásaikat, és elkötelezetté, valamint jól informálttá teszi őket.

#9. Rendelkezik a főbb technikai készségekkel

Amikor a Google először kiadta ezt a tulajdonság-listát, azt feltételezte, hogy a vezetőnek technikai szakértőnek kell lennie, és a dolgozóinál jobban kell értenie ehhez a területhez. Kiderült azonban, hogy a dolgozók szerint a vezető technikai hozzáértése az egyik legkevésbé fontos dolog, viszont lényeges, hogy rendelkezzen annyi készséggel, amennyi a csapata támogatásához szükséges.

Az Inc cikke nyomán


Az oldalon elhelyezett tartalom a Jobline.hu közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.