HVG Konferencia
HVG Konferencia

A történetek nemcsak gondolatainkat és érzéseinket képesek megváltoztatni; egész szervezeti kultúránkra is hatással lehetnek. Segítségükkel könnyebben belehelyezkedhetünk bizonyos döntési helyzetekbe, hatékonyabban motiválhatjuk dolgozóinkat, és egyszerűbben győzhetjük meg üzleti partnereinket is.

Könyvek, amelyeket képtelenek vagyunk letenni, filmek, amiket egyszerűen muszáj végignéznünk, egy magával ragadó véleménycikk, ami megváltoztatja gondolkodásunkat, kollégánk sikere, amely minket is teljesítményünk növelésére sarkall… A történetek nemcsak magán-, hanem munkahelyi és üzleti életünkre is hatással vannak. Fontos azonban, hogy ne csak befogadók, mesélők is legyünk; hogy saját sztorijainkkal hassunk másokra, és nyomot hagyjunk bennük.

Mi az a „business storytelling”?

Az üzleti történetek segítik a dolgozóinkkal, partnereinkkel, beszállítóinkkal és a médiával történő kommunikációt. Ezeknek a történeteknek előre meghatározott céljuk van, nem pusztán szórakoztató jellegük miatt meséljük el őket. Ha elég hatásosan adjuk elő mondanivalónkat, intenzív, inspiráló és gyümölcsöző kapcsolatot hozhatunk létre hallgatóságunkkal. Az eredmény pedig nem kevesebb, mint üzenetünk sikeres célba juttatása, és a lehető legkedvezőbb döntések meghozatala.

Mikor meséljünk?

Csak rajtunk múlik, éppen milyen céllal és mikor használnánk a történetmesélést.

Frissen megválasztott vezetőként például egyik első feladatunk, hogy elnyerjük beosztottaink bizalmát és elérjük, hogy hiteles vezetőnek tartsanak minket. Ebben a helyzetben sokat segíthet, ha mesélünk korábbi vezetői tapasztalatainkról, és elmondjuk azt is, miért fontos számunkra jelenlegi beosztásunk: milyen kihívásokat, célokat tűzünk ki magunk és csapatunk számára. Elárulhatunk néhány személyes részletet is: hol nőttünk fel, mik a hobbijaink, stb. Így könnyen kerülhetünk közelebb kollégáinkhoz, ők pedig hamarabb nyílnak meg, és osztják meg ötleteiket.

Mit meséljünk? – A business storytelling leghatékonyabb formái

Annette Simmons „Whoever Tells the Best Story Wins”(„Aki a legjobb történetet meséli, az nyer”) című könyvében a legmeggyőzőbb történet-struktúrákat mutatja be.

1. A „Ki vagyok én?”- típusú történetek

Ezek a sztorik rólunk, a személyiségünkről szólnak: álmainkról, céljainkról, motivációnkról, értékrendünkről. Ez a bizalomépítés egyik leghatékonyabb eszköze, főként akkor érdemes használni, ha munkánk során új közegbe kerülünk.

2. A „Miért vagyok itt?” – típusú történetek

Segít, hogy megértessük partnerünkkel üzleti szándékainkat. Ezekkel a történetekkel eloszlathatjuk a másik fél esetleges gyanúját azt illetően, hogy hátsó szándékaink lennének, és tisztázhatjuk találkozónk céljait is. Nem mellesleg pedig megmutathatjuk, pontosan hogyan profitálunk majd mindketten a sikeres üzletkötés után. Sales és fundraising témájú találkozókra készüljünk velük.

3. Az „Értékek beépítése a mindennapok gyakorlatába” – típusú történetek

Amennyiben legfőbb célunk az, hogy üzenetünkkel megváltoztassuk szervezetünk hozzáállását, viselkedését, ezt a fajta storytellinget használjuk. Pozitív vagy negatív történetekkel mutassuk be az általunk kívánatos (összetartás, elkötelezettség, másokra való odafigyelés) vagy éppen elkerülendő (pl. hanyag vagy nem etikus munkavégzés) mintákat – így tudjuk hallgatóságunkat legjobban meggyőzni javaslataink igazáról.

4. A „Tudom, mire gondolsz” – típusú történetek

A „Miért vagyok itt?” – típushoz hasonlóan ez a történetmesélési forma is akkor a leghasznosabb, ha üzleti partnerünk esetleges kételyeit szeretnénk eloszlatni. Nagyon nehéznek tűnik, de próbáljunk meg ki nem mondott kérdéseikre válaszolni. Gondoljuk végig, milyen aggályai lehetnek a másik félnek; milyen problémáktól tarthat – ennek megfelelően pedig készüljünk olyan, saját sikertörténettel, amely végül képes lesz feloldani ezeket és megmutatni, hogy az ő oldalukon állunk. Ezt a struktúrát főként sales prezentációk, tárgyalások és fő döntéshozóknak előadott pitchek során alkalmazzuk.

További történettípusokért kattintson a MindTools cikkére! (Angol nyelvű tartalom.)

Szeretne a storytellingen kívül más meggyőzési technikákat is megismerni? Jelentkezzen A meggyőzés tudománya című szemináriumunkra, és tudja meg, hogyan vehet rá másokat, hogy azt tegyék, amit ön szeretne!



Az oldalon elhelyezett tartalom a HVG Szemináriumok & Konferenciák közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Cikk megosztása
Címkék