HVG Konferencia
HVG Konferencia

Lényegében egyik felhasználó sem a lenyűgöző designért vagy funkciókért jön a weboldalunkra. Talán ezek a tényezők felkeltik a figyelmüket, de elsősorban magáért tartalomért érkeznek, majd térnek vissza újra és újra. A felhasználói élmény és a tartalom-stratégia első ránézésre távoli területek, valójában mégis kéz a kézben járnak az előbbi cél érdekében - Boros Norbert írása.

Volt idő, amikor a felhasználói élmény (UX) és a tartalmi stratégia egymástól teljesen izoláltan működtek. Ma már azonban a tartalom-stratégia kialakításakor is elengedhetetlen, hogy a felhasználót helyezzük a középpontba.

A két terület egyesülése a technológiai körülmények miatt sem kerülhető el. Jelenleg mobilon, tableten, laptopon, asztali számítógépen, okostévén fogyasztunk tartalmakat – néha párhuzamosan is, és senki sem tudja, milyen új platform jöhet még.

A UX egy olyan folyamat alapú szakterület, melynek célja, hogy a felhasználókban egy termék használata során keletkező érzéseket befolyásoljuk. A pozitív benyomás érdekében a UX olyan diszciplínákat egyesít magában, mint a pszichológia, a kutatás, a használhatóság (usability), a design és a szövegírás.

A tartalom-stratégia látszólag független mindettől, azonban a jó kontent javíthatja a felhasználói élményt is, és viszont.

A tartalmi tervezés érintheti a szöveges, képes és videó tartalmakat is. Akárcsak a UX esetében, a jól alkalmazott stratégia meghatározó mértékben befolyásolhatja az ügyfelek elköteleződését.

A UX és a tartalom-stratégia közös használatának előnyei

A nyilvánvaló különbségek ellenére a két terület végső célja nagyon hasonló: valamilyen nagyszerű dolog létrehozása a felhasználók számára. Ebből kifolyólag egy olyan weboldalnak, ami mögött megfelelő tartalmi stratégia áll, és kiváló felhasználói élménnyel is rendelkezik, több előnye is van:

  • a célcsoportot korán elkötelezetté tehetjük, építhetjük a márkával kapcsolatos bizalmat is
  • értékes információk forrásai lehetünk
  • autoritássá válhatunk, ami közvetve az organikus keresőforgalmunk növekedését is segítheti.

UX eszközök a jobb tartalmi stratégiáért

Számtalan eszköz és irányzat közül válogathatunk a tartalmi stratégia fejlesztéséhez, de mindenképpen érdemes a UX módszertanából is inspirálódni.

Az egyik ilyen módszer a perszónák, vagyis az ideális ügyfélkarakterek tervezése. Ha pontosan definiáljuk az ideális ügyfelet - ki ő, milyen cél vezérli, hol és mikor vásárol - sokkal könnyebb lesz a tartalmakat megalkotni, mintha a sötétben tapogatóznánk, és egy általános, átfogó tulajdonságokkal rendelkező csoportra próbálnánk célozni.

Ma már klisének tűnhet, de a másik UX-szel kapcsolatos eszköz a sebesség kérdése. A felhasználók néhány másodperc alatt döntik el, hogy maradnak-e egy adott oldalon. így a tartalom adagolásának, tagolásának és formátumának ehhez kell igazodnia.

Végezetül még egy eszköz, amit segítségül hívhatunk a tartalmi stratégiához: valamelyik webanalitikai rendszer (például Google Analytics) használata. Ezek segítségével azonosíthatjuk, hol hagyják el a felhasználóink az értékesítési csatornát. A pontos oldalak megtalálása segíthet, hogy feltárjuk az információs lyukakat, a userek közvetlen megkérdezése pedig abban ad támpontot, hogy a távozások pontos okairól legyenek információnk.

A cikk szerzője Boros Norbert, a The Cave stratégiai igazgatója.

Norbert a fenti témát fejti ki bővebben előadásában, melyet a HVG Tartalommarketing 2017 konferenciáján tart március 22-én. Konferenciánk idei témája a brand storytelling – a részletes programért kattintson!



Az oldalon elhelyezett tartalom a HVG Szemináriumok & Konferenciák közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.