Das WeltAuto
Das WeltAuto

Korábban már beszámoltunk a HVG és a Das WeltAuto közös kutatásának eredményéről, amelyben arról olvashattunk, hogy miben változott a vevők hozzáállása az autókeresés során a dízel járművekkel kapcsolatosan felmerült kifogások után. Ezúttal Papp Lászlót, a Porsche Hungaria műszaki szakértőjét kérdeztük arról, hogy felhasználói szempontból kinek, melyik motor típus lehet a jó választás.

A legjobb benzinmotorok hatásfoka 35-36 százalék, a dízeleké azonban 40-45 százalék. Ráadásul a gázolaj energiatartalma magasabb, mint a benziné, igaz, drágább is az előállítása. Ezért a benzinmotor-fejlesztések ellenére máig igaz, ha valaki nagy távolságokat tesz meg, és gazdaságos autót akar, dízelt vesz. Ma egy alsó-középkategóriás turbódízel autó (1.6 literes, 110 lóerős 250 newtonméter forgatónyomatékkal) 4,2-4,6 litert fogyaszt országúton, egy azonos teljesítményű benzines viszont egy literrel többet. Tegyük hozzá, hogy az ugyancsak 110 lovas kis turbóval ellátott benzinmotoros kocsi csak 1,0 – 1,2 literes, és forgatónyomatéka csak 170 newtonméter – viszont 1500-2000-rel tovább pörgethető.

Ezzel a motorral nagyjából 20 százalékkal fogyaszt többet a benzinmotoros autó, mint a dízel. Két-három évtizede is ekkora volt a különbség aránya, de a fejlesztések révén, amíg ez a 20 százalékos különbség annak idején két litert jelentett, ma már csak egyet – magyarázza Papp László, hozzátéve, hogy az évi 30-50 ezer kilométert vezetőknek még mindig megéri dízel-autót venni, különösen annak révén, hogy a szervizelés csaknem ugyanannyiba kerül. Hosszabb távon drágább lehet a dízel szervizelése, de addigra már sokat megtakarít nekünk.

Mindkét motor szervizperiódusa azonos, a motorolaj mennyisége majdnem megegyezik, igaz, a dízel vezérműszíja egy kicsit drágább, és a gázolajszűrőt is cserélni kell időnként.

Azzal azonban feltétlenül tisztában kell lenni, hogy a gázolaj befecskendezési nyomása 2000 bar, a benziné 200, emiatt a benzinmotor előállítása olcsóbb, valamint azért is, mert az égési nyomás kisebb a hengerekben, ezért nem kell olyan erősre méretezni a benzinmotor alkatrészeit. Ez persze jelentkezik a vételárban, és akkor is, ha injektort kell cserélni. Az injektor csere a dízelnél jóval drágább, nagyjából arányos a befecskendezési nyomáskülönbséggel. Mindezt tehát számba kell venni a motorválasztáskor, mindenesetre az máig érvényes ökölszabály, ha az erős, gazdaságos, hosszú távra használt nagy autó kell, akkor dízelt kell választani.



Az oldalon elhelyezett tartalom a Porsche Hungaria Kft. közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.