Ford
Ford

Még hogy gyengécskék, lassúak és csak rövid távolságra alkalmasak az elektromos autók, hibridek? Mutatunk néhányat, melyek a SUV-októl a pickupokig szinte valamennyi kategóriában meglepetéssel szolgálnak. Ráadásul aszfaltba épített vezeték nélküli gyorstápokkal hamarosan töltésük is jóval kényelmesebb lesz.

Bár az első hibridek már a kilencvenes évek végén megjelentek, az igazi fellendülés az elektromos autók értékesítésében az ezredforduló utáni években következett be a tisztán elektromos autók megjelenésével. Az Amerikai Fogyasztói Szövetség (CFA) tavaly szeptemberben publikált felmérése szerint a tisztán elektromos hajtású autók eladási számai döbbenetes iramban növekednek, és már az első modellek megjelenését követő évben jelentősen felülmúlták a hibridekét.

„A fogyasztók is érzik, hogy a benzinárak emelkedni fognak a jövőben, így a korai növekedési adatokból arra következtethetünk, hogy a piacnak ez a szegmense óriási gyarapodás előtt áll” – mondta a kutatással kapcsolatban Dr. Mark Cooper, a CFA kutatási igazgatója.

Cooper jól látja a trendet, a Ford előrejelzései szerint ugyanis a következő 15 évben a hibrid, a plug-in (vagyis akár az otthoni elektromos hálózatról tölthető) hibrid és a tisztán elektromos meghajtású autók kínálata felülmúlja majd a benzinmotoros kocsikét. Számításaik szerint például 2025-re a kínai piacon értékesített autók nem kevesebb mint 70 százalékát hajtja majd villanymotor. De az Egyesült Királyságban is komoly kezdeményezések indultak a környezetbarát közlekedés erősítésére: idén januárban több millió fontos költségvetéssel vette kezdetét egy projekt, amelynek célja London levegőminőségének javítása. Ennek keretében Ford Transit hibrid haszongépjárműveket tesztelnek, hogy javítsák az árumozgatás hatékonyságát és a levegőminőséget a brit fővárosban.

Alaptalan érvek

Az elektromos autókkal szembeni egyik leggyakoribb érv, hogy bizonytalanul lehet vele közlekedni, mivel egyelőre nincs minden sarkon villanyautó-töltőállomás. Ezt jól mutatja, hogy még külön nevet is kapott az az érzés, amikor az elektromos autó vezetője attól fél, hogy nem talál időben megfelelő töltőt. A hatótávaggálynak (range anxietynek) elnevezett szorongásféle azonban hamar ki fog kopni a köztudatból: a Consumers Union és a Union of Concerned Scientists nevű szervezet 2015-ös kutatása szerint a legtöbb autós kevesebb mint 96 kilométert autózik naponta (természetesen itt amerikai autósokra kell gondolni, vagyis a hazai átlagszámok ennél feltehetően jóval alacsonyabbak), ezt pedig az elektromos autók többségének hatótávja ma már jócskán meghaladja.

A villanyautókkal szembeni másik gyakori érv, hogy drágák. A CFA egy külön kutatása azonban erre is rácáfol. Tény, hogy eleinte az elektromos autók többe kerültek, mint benzines társaik, de ennek oka az akkoriban újszerűnek számító, költséges technológia volt. Mára a legújabb fejlesztéseknek köszönhetően ez a helyzet megváltozott, és bár az elektromos autók árpalettája igen széles, az egyes modellek ára már nem különbözik jelentősen a hagyományos változatokétól. A gyártók közül a Ford például kifejezetten azt a stratégiát választotta, hogy azonos árakat szabott az ugyanolyan típusú modellek benzines és elektromos változatainak.

Az Y-generáció az elektromosra voksol

A nagyvárosok lakói egyre inkább keresik azokat a megoldásokat, amelyekkel hozzájárulhatnak környezetük védelméhez. Ennek köszönhetően egyre komolyabb az érdeklődés a környezetbarát – és a világ sok országában, így Magyarországon is különféle kedvezményekkel megtámogatott – elektromos autók iránt. A CFA kutatásából az is kiderült, hogy az Y-generáció tagjai (az 1980 után születettek), illetve azok, akik most tervezik megvásárolni első autójukat, egyre nagyobb arányban teszik le a garast az elektromos autók mellett. Az Y-generációsok esetében ez nem kevesebb, mint az összes autóvásárló fele.

Na jó-jó, de mi van a teljesítménnyel?

A benzingőzben felnőtt autósok számára az elektromos és hibrid autók sokáig egyet jelentettek az aprócska, kedvesen zümmögő kis dodzsemekkel, amelyekkel ugyan el lehet evickélni a sarki közértig, de komolyabb sebességről vagy gyorsulásról álmodni sem érdemes. Nos, ma már ez sem más, mint ósdi tévhit, mivel az elektromos autók nem csak beérték, de bizonyos területeken meg is haladták benzinnel pöfögő társaik képességeit.

A legjobb bizonyíték erre az a tény, hogy a New York-i és Los Angeles-i rendőrség nemrég mutatta be a kifejezetten az ő igényeikre tervezett Ford Police Responder hibrid szedánt. Mintha csak egy sci-fiből gördült volna ki a meggyőző méretű országúti cirkáló, amely minden porcikájában a modern rendvédelmi erőket szolgálja. Bár hibrid autókat korábban is használt a rendőrség, jellemzően közterület-fenntartói vagy közlekedésrendészeti feladatokat láttak el velük. A Ford mostani fejlesztése viszont megkapta a „Pursuit” besorolást, ami annyit tesz, hogy nagy sebességű üldözésekre is tökéletesen alkalmas. Ráadásul, a környezetbarát technológiának köszönhetően több mint kétszer akkora a hatótávolsága, mint a 3,7 literes, V6-os motorral szerelt nagy előd Police Interceptornak.

Ami pedig a komoly teljesítményű civil autókat illeti: a Ford egyik legnépszerűbb modelljéből, az F-150 típusú pickupból 2020-ban érkezik meg a hibrid változat. Ez a típus egyrészt hozza majd a benzines elődök szállítási és vontatási kapacitását, elektromos motorjának köszönhetően pedig akár mobil generátorként is bevethető. Teljesítményéről pedig mindent elmond, hogy akár egy építkezést is képes kiszolgálni energiával.

Végezetül azoknak a fenntartásait is el kell oszlatni, akik attól tartanak, hogy az elektromos töltőállomások véges száma előbb-utóbb korlátozni fogja a villanyautó-eladások felfelé ívelő mutatóit. A jó hír, hogy a Ford már Európában és az Egyesült Államokban is teszteli a vezeték nélküli töltés technológiáját. Az elképzelés szerint a parkolóhelyek aszfaltrétege alá beépített berendezések teszik majd lehetővé a kényelmes és gyors töltést. Elég csak leállni, és már indul is a művelet! Így az is jól jár, aki csak rövid időre parkol le, mert autójában biztosan több „nafta” lesz, mire visszaér.



Az oldalon elhelyezett tartalom a Ford Magyarország megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Ford BrandChannel

Amit minden fiatalnak meg kellene tapasztalnia, mielőtt megkapja a slusszkulcsot

Bár autóink egyre biztonságosabbak, a közlekedési balesetek továbbra is vezető haláloknak számítanak, különösen a fiatalok körében. A friss jogosítvánnyal rendelkezők jelentős százaléka hajlamos túlbecsülni vezetői képességeit és az autó műszaki teljesítményét, mivel a kötelező vezetési gyakorlat nem készíti fel őket a váratlan helyzetekre.