Ford
Ford

A Ford legújabb fejlesztéseit az új Fiesták tulajdonosai élvezhetik először, köztük Dobó Kata, a márka magyarországi nagykövete. De hogyan jutott el a mai Fiesta idáig, és miért választotta Magyarország legismertebb színésznője mindennapi társául?

A Fiestát eredetileg „Bobcat” kódnéven kezdték fejleszteni, méghozzá nem akárkinek a jóváhagyásával: Henry Ford II., az autógyárat alapító Henry Ford unokája bólintott rá a tervekre 1972. szeptemberében. Persze a mai Fiesták már nem is olyan kicsik, azonban a hetvenes években még abszolút a városi kisautók kategóriájába robbant be a huncut mosolyú Ford Fiesta Mk.1. A kisautók először 1976 szeptemberében érkeztek meg a német és francia autószalonokba, a Fordnál pedig azzal kalkuláltak, hogy évente körülbelül félmillió Fiestát gyártanak majd.

Az első Fiesta 1974-ből

Az első modellekhez a Ford egy külön gyárat húzott fel a spanyolországi Valenciában, miközben Kölnben az amerikai piacra szánt Fiesták összeszerelése zajlott. 1979-ben a Ford bemutatta a Ford Fiesta Tuareget, amelyet kifejezetten off-road használatra szántak, csodálatosan klasszikus, a hetvenes éveket idéző festéssel. Egy évvel később pedig az európai piacon mutatták be az 1,3 literes Supersport változatot, amit azoknak szántak, akik a kompakt kisautót és a dinamikus menetteljesítményt kívánták ötvözni.

Fiesta Tuareg
©

A Ford 1983-ban rukkolt elő a Mark II modellel, amely megújult külsővel és az újonnan kifejlesztett CVH motorral érkezett az utcákra. A korábbi változatok – Popular, Popular Plus, L, Ghia, 1.4S) – mellett a Fiesta Mark II-nél jelent meg először az XR2 változat, amely optikai tuningot és a korábban a Ford Escort XR3-nál használt 96 lóeős, 1,6 literes CVH motort is megkapta, valamint itt jelent meg először a Fiestáknál az öt sebességes váltó.

Ford Fiesta Mark II

Bár a szuperminik piacán erős volt a mezőny, a Fiesta gond nélkül igázta le a konkurenciát: 1987-ben, csak Nagy Britanniában több mint 150 000 Fiestát értékesítettek, ami már csak azért is nagy szó, mert az angoloknál kifejezetten kemény verseny dúlt ebben a szegmensben.

Az XR2 sikere után 1989 augusztusában megjelent az XR2i változat, de emellett megjelent a bődületes teljesítményű RS1800-as motor is – amelyet egyébként az XR3i Escortokban is használtak. A 130 lóerős erőforrás valódi kis méregzsákot varázsolt a Fiestából, amelyet 201 kilométeres óránkénti sebességre tudott gyorsítani.

1999-ban a Fiesták nagyobb ráncfelvarráson estek át, ugyanis akkor érkezett meg a rendkívül sikeres Ford Focus, amely megjelenésével bevezette az úgynevezett New Edge vonalvezetést.  A facelift mellé az 1999-től gyártott Fiestákban megjelent a 16 szelepes 1.6i Zetec motor is, valamint oldalsó légzsákokat is kapott, ezzel fokozva a biztonságot. Nem egészen 3 évvel később mutatták be a Mark V változatot, amelyekben először jelent meg szériafelszereltségként a blokkolásgátló fékrendszer és az utasoldali légzsák is.

A következő nagy lépés a modell történetében a hatodik generáció, azaz a Mark VI-os bemutatása volt. Ezeknél a Fiestáknál már rendkívül széles motorpaletta várta a leendő tulajdonosokat, a már ismert Duratec és Duratorq változatok mellett az akár 197 lóerőig hergelhető Ecoboost verziókkal. A Fiesta Mark VI-ot egyébként a népszerű Top Gear autós műsor 2013-ban az év autójának választotta.

2016 novemberében pedig a Ford német központjában jelentették be a legújabb, minden korábbinál modernebb technológiával felszerelt hetedik generációt, amely már egy jóval nagyobb, biztonságosabb és modernebb, ugyanakkor ízig-vérig nagyvárosi autó, olyan biztonságtechnikai extrákkal, amelyeket először jelennek meg a B szegmensben. A Mark VII Fiestából egyébként készül kompakt crossover változat is, Fiesta Active néven, illetve a legendás Vignale tuningcég nevét viselő verzió, amely a legkényesebb luxusigényeket is kielégíti. Dobó Kata is egy Mark VII-es Fiestával rója már Magyarország útjait, a színésznő pedig nem fukarkodott a dicsérő szavakkal, a legújabb változat láttán.

 

Mióta vezet Fiestát? Miért éppen erre az autóra esett a választása? 

Dobó Kata: Majd tíz éve szerettünk egymásba a Fiestával, olyannyira, hogy csak nemrégiben váltam meg attól, amit akkor kaptam a cégtől. Sok mindenen mentünk keresztül együtt, de ami talán a legemlékezetesebb, amikor Szofi lányomat először vittem valahová pár hetesen, és alig mertem a gázra lépni. Ő is megsiratta egyébként a kocsit, és nehezményezte, hogy nem adtunk neki nevet, úgyhogy az újnak már egészen biztosan lesz.

Általában mire használja az autóját? Városban vagy hosszabb utakra?  

D. K.: Alapvetően városi vezető vagyok, viszont elképzelhetetlen számomra, hogy ne legyen meg az a fajta szabadságérzet, amit a vezetés ad. Több mint 20 éve vezetek, de az évek során óvatosabb lettem, ez gondolom annak is köszönhető, hogy a lányom sokszor ott ül mögöttem. Persze, a vezetési kultúra is sokat változott, óvatosabbnak kell lenni. Ha mégis kimozdulunk a városból, az általában nyáron a Balatont jelenti, viszonylag gyakran, mert a víz közelsége mindkettőnknek nagyon fontos. 

Milyen típusú vezető? Óvatos, sportos, dinamikus? Szeret vezetni vagy inkább eszközként tekint az autóra? 

D. K.: Óvatosan és megfontoltan vezetek, legalábbis ilyen vezetőnek tartom magam, aki nagyon figyel arra, hogy milyen hatással van a mögötte haladó autósokra, ugyanakkor dinamikus is vagyok egyben, fontos hogy tartsuk a ritmust a városban. Szeretem, ha tiszteljük egymást, elsőbbséget adunk, egyáltalán, ha kulturált európai módon közlekedünk. Hiszem, hogy a vezetési stílus nagyban tükrözi az emberi jellemet. Bevallom, hogy a sebességet nem nagyon kedvelem, és a felesleges veszélyeztetést sem nézem jó szemmel.

A Fiesta már 40 éve a Ford egyik legsikeresebb modellje. Ön mit szeret benne, mitől ez "az" ideális autó?

D. K.: Szeretem, hogy pont tökéletes a mérete a városi autózáshoz, könnyen lehet vele parkolni, ugyanakkor elég nagy ahhoz, hogy biztonságban érezzem magam benne. Az újnak elképesztő felszereltsége van, a nagy látószögű tolatóradartól kezdve a kulcs nélküli ajtókon át a hasonló elven működő indítórendszerig.

Nem csoda, hogy a több mint négy évtizedes történelmet a háta mögött tudható Fiesta a Ford egyik legsikeresebb modellje, amelyből napjainkig több mint tizennyolcmillió darabot értékesítettek világszerte. És bár Dobó Kata számunkra elárulta, hogy az álomautója nem más, mint a Ford Fiesta, ezért nem leszünk meglepve, ha a Mark VII-es Fiestával most kezdődő kapcsolata is legalább annyi ideig tart majd, mint a korábbi változattal.

 

A legújabb Fiestákban olyan hipermodern biztonsági berendezések óvják az utasokat – és a közlekedés más résztvevőit – mint az adaptív sebességtartó automatika, amely a hagyományos tempomatokkal szemben arra is képes, hogy lassabb autó észlelése esetén magától lelassítson, majd az akadály megszűnése után ismét felgyorsítson utazó sebességre. A sávtartó asszisztenssel kiegészített, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer arra ügyel, hogy a kocsi nehogy kisodródjon a sávból: ha ilyesmit észlel, először jelzi a sofőrnek, de a kormányzási nyomaték befolyásolásával abban is segít, hogy a vezető uralni tudja a járművet. Ez a Fiesta szinte együtt él már a tulajdonosával, a vezető-figyelmeztető rendszer ugyanis folyamatosan figyeli a sofőr éberségi szintjét, az ütközésekre figyelmeztető radar pedig felhívja a figyelmet az esetleges veszélyekre. A távfényvezérlés pedig gondoskodik róla, hogy ne vakítsuk el a szembejövőket, ugyanis automatikusan tompított fényre kapcsol, ha érkező autót érzékel. Az új Fiesta azonban ennél is többet tud: egy infravörös kamerával pásztázza az út szélét, ha pedig gyalogost, kivilágítatlan biciklist vagy valamilyen állatot észlel, jól láthatóan megvilágítja a lehetséges veszélyforrásokat. A maximális hatékonyság érdekében pedig a Fiesták új aktív parkolóasszisztense nem csak azt tudja megállapítani, hogy hova fér be az autó, de még a legszűkebb helyekre is képes benavigálni, a sofőr közreműködése nélkül.



Az oldalon elhelyezett tartalom a Ford Magyarország megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Ford BrandChannel

Balesetmentes közlekedést ígérnek a legújabb vezetősegítő technológiák

Bár az önvezető autók még gyerekcipőben járnak, a legmodernebb autókban megjelenő biztonsági berendezés és elektronika olyan segítséget nyújt a sofőröknek, amellyel szó szerint emberfeletti teljesítményre lesznek képesek. Lássuk, milyen megoldások dolgoznak a háttérben, miközben mi élvezzük a vezetés örömét.

Ford BrandChannel

Autós üldözésre alkalmas rendőrségi hibriddel rukkolt ki a Ford, ráadásul a benzines elődnél kétszer jobb hatótávval

Még hogy gyengécskék, lassúak és csak rövid távolságra alkalmasak az elektromos autók, hibridek? Mutatunk néhányat, melyek a SUV-októl a pickupokig szinte valamennyi kategóriában meglepetéssel szolgálnak. Ráadásul aszfaltba épített vezeték nélküli gyorstápokkal hamarosan töltésük is jóval kényelmesebb lesz.