Hyundai
Hyundai

Egyre nagyobb harc dúl az autógyártók között Európa többnyire stagnáló, ámde világszinten továbbra is jelentős piacaiért. A legnagyobb európai konszernek életét leginkább a távol-keleti márkák nehezítik meg, melyek közül a Hyundai egyre szélesebb palettával folyamatosan növeli részesedését az öreg kontinensen, miközben hibrid és elektromos autóival a Toyotának is hadat üzen.

A Hyundai – a legtöbb távol-keleti autógyártóhoz hasonlóan – egy ipari konszern részeként indult, és csak mellékesen kezdett autók gyártásával foglalkozni. Az autós részleg az 1947-ben Chung Ju-yung által alapított építőipari cég részeként a hatvanas években kezdett el működni, ám első autóik nem saját fejlesztések voltak, csupán a Ford megbízásából szerelték össze annak modelljeit. Az első saját márkanév alatt piacra dobott autójuk, a Cortina is közös fejlesztés volt.

A mérnöki tervezőiroda és építőipari cég apró divíziójaként létrejött leányvállalat, a Hyundai Motor Company hamar a saját lábára állt, ma az eladott autók számát tekintve ők a világ ötödik legnagyobb autógyártója. Az indulást követően csak lassan terjeszkedett a márka, az európai piacra a hetvenes évek közepén, az észak-amerikaira pedig 1984-ben léptek be. A fejlődés azután gyorsult fel a kilencvenes években, hogy a konszernt újjászervezték, egyre több pénzt fektettek a kutatás-fejlesztésbe, továbbá tervezőközpontot és gyárakat nyitottak Európában és Észak-Amerikában. Ráadásul olyan újdonságokkal álltak elő, mint a hét-, vagy néhány piacon tízéves garancia.

2017-re a konszern a nyolcmillió eladott autóval számol, és már csak a Volkswagen, a Toyota, a General Motors és a Renault-Nissan előzi meg őket.

Amikor a Hyundai-csoport vezetői bő évtizeddel ezelőtt először beszéltek arról, hogy piacvezetői álmokat dédelgetnek Európában, a piacot jól ismerő autós szakírók többsége pesszimistán reagált. Azóta sok víz lefolyt a Dunán, a Hyundai-Kia páros ugyanakkor a folyamatosan növekvő eladásoknak köszönhetően komoly piaci részesedést szerzett magának.

A Kia az elmúlt húsz évben több mint megtízszerezte eladásait (1997: 37.000 vö. 2016: 431.000 db autó), míg a már akkor is nagyobb Hyundai több mint háromszorosára növelte európai értékesítését az Európában értékesített autóinak számát (1997: 149.000 vö. 2016: 498.000)*.

Hogy mi volt a növekedés titka?

  • Gyárakat nyitottak a kontinensen, ezen belül is az Unió területén is
  • A tervezést nagyrészt helyi szakemberekre bízták
  • Kiterjedt szalon-, és márkaszerviz-hálózatot szerveztek

A gyártást és a fejlesztést azért kellett Európába és azon belül leginkább az Európai Unió területére telepíteni, mert ez hitelességet alakít ki a vásárlókban, másrészt – és ez a jóval prózaibb ok – nem kell vámot fizetni. Emellett az európai stílus – főleg a designt illetően – nagyon eltér a távol-keletitől. A japánok, koreaiak által – elsősorban a hazai piacokra – gyártott korábbi modellek azért hasaltak el sorra Európában, mert az itteni vásárlók eltérő igényekkel rendelkeznek, és más formai megoldásokat találnak vonzónak.

Az is segített, vagyis erősítette a piaci jelenlétet és emelte a márka imidzsét, hogy jelen vannak a motorsportban – lásd a Toyota Formula-1-es 7 évét vagy WRC-múltját. Nem véletlen tehát, hogy a Hyundai-csoport az elmúlt években rengeteg pénzt fektetett a különböző versenysorozatokba, köztük a WRC-be is.

Ha a fenti lépések minden esetben egyenes utat jelentenének a sikerhez, ma már mindannyian kelet-ázsiai autómárkával járnánk. A konkurencia azonban nem alszik, és az autógyártók hamar felismerték, hogy a hosszú távú életben maradás titka a több márkát tömörítő konszernekben, a moduláris felépítésben, a többféle szegmensbe és modellbe, irgalmatlan nagy számban gyártható közös alkatrészekben és mindezek szinergiájában rejlik.

Ezért kezdett bele például a Renault a Dacia-kalandba, ezért vette meg a Volkswagen a Skodát és Seatot, ezért került most a franciákhoz az Opel és ezért lépett frigyre a Fiat a Chryslerrel.

Hibridekkel erősít az európai piacon a Hyundai

Az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások (és leginkább az egyes konszernekre számolt, európai uniós szén-dioxid-kibocsájtási kvóták miatt) mind több gyártó száll be a hibrid - és elektromos piacra. Az EU-n belüli hibrid eladások így néznek ki:

2001: 2,200 darab

2009: 72,500 darab

2014: 205,900 darab

Az egyik leglendületesebb szereplő ebben a versenyben a Hyundai. A koreaiak a következő három évben több mint két tucat elektromos vagy hibrid modellt terveznek piacra dobni. Ennek a magasra törő célnak az eléréséhez természetesen nemcsak a hibridekre alapoznak: az autók között vannak normál hibridek, a konnektorról tölthető hibridek (ún. plug-in rendszerű autók), tisztán elektromos meghajtású típusok, sőt, kéttüzelőanyag-cellás modell is szerepel a listán. Az egyik típus, a már kapható Ioniq épp a Toyota Prius babérjaira tör, és nem csak a tengerentúlon.

A siker kulcsa az innováció

2016-ban a Hyundai története során először nyerte el a nagy presztízzsel bíró AutomotiveINNOVATIONS díjat, méghozzá az alternatív hajtáslánc kategóriában. A jelentős díjat évente osztja ki a németországi székhelyű Center of Automotive Management (CAM), és a PriceWaterhouseCoopers (PwC) tanácsadó cég. A sikert az innovációt a középpontba állító cégpolitika hozta el: a távol-keleti gyártó által bejegyeztetett szabadalmak száma folyamatosan emelkedett az utóbbi években, márpedig ez a szám elég jó fokmérője annak, hogy egy cég hol tart a fejlesztésekben a konkurensekhez képest. Amíg a konszern 2010-ben nagyjából 500 szabadalmat jegyeztetett be, ez a szám 2013-ban már 1300 volt, és ezzel feljött a harmadik helyre. A 2015-ös „Az innováció helyzete az autóiparban” c. tanulmányban pedig a Hyundai már minden kategóriában az élbolyban helyezkedett el.

Az európai piac dobogós helyeiért minden eddiginél nagyobb harc várható, hiszen a Toyota ismét erősít, a Renault és a PSA konszern is felszálló ágban van, azt pedig még senki sem tudja, hogy a piacvezető Volkswagenre lesz-e további hatása a dízelgate-nek. Az biztos, hogy a piacvezető német cégcsoport, ill. a régóta a dobogón tanyázó másik két francia óriás még messze nincs lőtávolban a távol-keleti gyártóknak, hiszen a Renault és a PSA egyaránt másfél millió körüli eladási darabszámmal dicsekedhetett 2016-ban Európában*, míg a Hyundai-Kia páros egyelőre csak az egymilliós darabszámra hajt.

Woong Chul Yang, a Hyundai Elnökhelyettese és a Kutatási és Fejlesztési Központja Igazgatója adott interjút Las Vegasban a Szórakoztatóelektronikai Szakkiállításon (CES) a vállalat mobilitással kapcsolatos jövőbeni elképzeléseiről.

Woong Chul Yang

"A jövőképünk mögött álló legfontosabb hajtóerő a technológiai áttörés, az igényes fogyasztók új generációja valamint a korosodó társadalom.
Úgy hisszük, a Hyundai háromféle módon tud válaszolni ezen kihívásokra:

  1. Új öko-autók és fejlett önvezető technológia, melyek segítenek a környezet védelmében, egyúttal lehetővé teszik a sofőrök számára, hogy a lehető legnagyobb biztonságban közlekedhessenek, akár ők vezetik autójukat, akár az önmagát.
  2. Az internet kapcsolattal rendelkező autók és teljeskörű kapcsolódást nyújtó autós platformok jelentik a választ az jövő ügyfeleinek igényeire. Ezáltal a mobilitás összeköttetésbe kerül otthonainkkal, és munkahelyeinkkel.
  3. Hordható robotok, mikro-mobilitást biztosító megoldások és interaktív, egészségtudatos technológiák, melyek a társadalom minden rétegét szolgálják.

*Forrás: ACEA + http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/kia/ http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/hyundai/ **EU-27-ek plusz Norvégia, Svájc, Izland



Az oldalon elhelyezett tartalom a Hyundai Holding Hungary közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.