Invitech
Invitech

Köszönhetően az okostelefonok és felhőalapú megoldások terjedésének manapság egy kisebb vállalkozás is szerezhet előnyöket azzal, hogy hozzáfér olyan technológiai erőforrásokhoz, amelyeket korábban csak a nagyvállalatok tudtak megfizetni. Csokorba gyűjtöttük a legfontosabbakat.

Fokozott biztonság

A biztonság mind fontosabbá válik a vállalkozások számára a méretüktől függetlenül, hiszen egyre gyakrabban érkeznek támadások a kibertérből. Míg korábban a cégek egy része, különösen a kisvállalati szegmensben, megelégedett a hagyományos – azaz csak a cég határaira korlátozódó védelemmel –, ma már ők is könnyen érezhetik magukat primer célpontnak, például az üzleti adataik elérését blokkoló, zsaroló „ransomware” támadások miatt. Ez eredményezi az egyre fejlettebb és komplexebb, a cég egészét, azaz a belső folyamatokat is védő biztonsági megoldások folyamatos terjedését.

Tippek

▪ A sérülékenységek 99,9 százaléka nem új keletű, a támadók a régi réseket (nem frissített szoftvereket, rosszul menedzselt hozzáféréseket, a változásokat nem követő jogosultságokat stb.) használják ki. Ezeket kell elsősorban befoltozni.

▪ Az e-mailes adathalászat gyorsan terjed. A megcélzottak 23 százaléka megnyitja a rosszindulatú leveleket, és 13 százalék még a mellékletekre is rákattint legtöbbször gondolkodás nélkül. Azaz, képezni kell a munkatársakat.

A hibrid felhők

Míg a vállalkozások a felhőkkel rendkívüli gyorsan megbarátkoztak a rugalmasságuk és költséghatékonyságuk miatt, maradtak még olyan kifejezetten érzékeny vagy költséghatékonyan ki nem helyezhető adatok, amelyek kezelését a cégek a saját telephelyükön szeretnék megoldani. Ilyen esetekben a hibrid felhő modell lehet a megfelelő válasz, amely lehetővé teszi a cégeknek, hogy kihasználják a privát és a publikus felhő egyesített előnyeit, méghozzá testre szabott megoldásokkal. Ezek a konstrukciók a közepes és nagyvállalkozások körében terjednek leginkább. A kis és közepes vállalkozások – elsősorban költséghatékonysági okokból – a publikus felhő-szolgáltatásokat részesítik előnyben.

A számítási felhők a költségoptimalizálás (lényegesen alacsonyabb beruházási igény, ill. kedvező és kiszámítható havi költségek, a folyamatosan friss és támogatott hardverkörnyezet) mellett a felhasználói mobilitás iránti igény erősödése miatt lesznek egyre népszerűbbek. A felhasználók ugyanis szeretnének hozzáférni az erőforrásaikhoz és adataikhoz bármikor, bárhonnan és mindenféle eszközön.

Tippek

▪ A hozzáférések és jogosultságok hatékony és egységes kezelése kulcskérdés a felhők világában, hiszen bármikor, bárhonnan elérhetők a cég adatai és erőforrásai, és az sem mindegy, ki léphet be. Továbbá, ha bent is van a rendszerben, mihez és milyen szinten férhet hozzá. A szerepek változnak a cégen belül, új alkalmazottak jönnek, mások távoznak, és a mozgásokat szorosan, valós időben nyomon kell követni a jogosultságokkal is.

Erős változásmenedzsment rendszer kell ahhoz, hogy az igények és a felhőkben elérhető szolgáltatások folyamatosan szinkronban maradhassanak.

Mobileszköz-menedzsment

A mobilitás növekedésével egyre több eszköz lesz a munkatársaknál, akik ezeket mindenféle kombinációkban használják személyes és üzleti célokra. Ezért az eszközök menedzsmentje sokkal nehezebb az informatikusok számára, mint korábban, ha érvényesíteni akarják a működési és biztonsági előírásokat. A felmérések azt mutatják, hogy az alkalmazottak mintegy 80 százaléka nem engedélyezett alkalmazásokat is letölt, így a mobileszköz menedzsment (Mobile Device Management – MDM) fontos  protokoll minden cégnél, ráadásul a kisebb vállalkozások számára is megfelelő alkalmazások ma már el is érhetők a piacon.

Tippek

▪ Először is kell egy audit, amely felméri a cégnél a mobileszközöket, és a használati szokásokat. Majd erre figyelemmel meg kell határozni a biztonsági funkciókat, és kialakítani a mobileszközökre vonatkozó előírásokat.

▪ Meg kell érteni és értetni a munkaügyi, jogi és üzleti következményeit a mobileszköz-használatnak. Ki milyen felelősséggel tartozik, például a telefon elvesztése esetén, tiltott alkalmazás letöltésekor, vagy ha a mobileszköz tartalmának távolról való törlése során személyes adatok is elvesznek.

Edukálni kell a munkatársakat, és figyelni rá, hogy követik-e az MDM szabályait. Azaz meg kell velük értetni, hogy a telefonjukra privát célból töltött szoftverek egyben veszélyforrások is. El kell fogadtatni velük, hogy a készüléken lévő céges és privát tartalmat el kell különíteni. És annak az elfogadása is szükséges, hogy a munkaadó a céges tartalmakat adott esetben távolról is törölheti, s az esetleg bizonyos privát tartalmak és erőforrások sérülésével is járhat. Ha a cég valamilyen MDM-rendszert vezet be, annak használatára a munkatársakat ki kell képezni.

Üzleti intelligencia és analitikák

A cégek rengeteg adathoz férhetnek hozzá, de ezek értelmes, üzletileg hatékony használata hatalmas kihívást jelent a legtöbbjük számára. A kisebb társaságoknál, ahol nem tudnak specialistákat, adattudósokat alkalmazni, ez különösen így van. A különféle adatvizualizációs szoftverek ebben sokat segítenek, hiszen lehetővé teszik az adatforrások (például Excel, a Google Analytics, az Active Directory, GitHub stb) tartalmának látványos vizuális megjelenítését. Ezek a költséghatékony eszközök (például a Power BI, a Tableau vagy a Qlik stb.) lehetővé teszik a cégeknek a saját elemzéseik elkészítését viszonylag egyszerűen.

Tippek

▪ Az üzleti intelligenciát (Business Intelligence - BI) a bevezetésekor érdemes a legkézenfekvőbb dolgokra használni. Például növelhető vele az értékesítés az adatok elemzésével, és értékesítési előrejelzésekre is felhasználható, így könnyebb dönteni a cél eléréshez használható legjobb módszerről. 

▪ A BI eszközök feltárhatják a vállalat lehetőségeit, illetve összehasonlíthatják a cég erősségeit és gyengeségeit a versenytársakkal, ami javítja a reagáló képességet. 

▪ De javítható az ügyfélszolgálat is, hiszen vannak szoftverek, amelyek összegyűjtik az ügyfelek visszajelzéseit, amelyeket a BI kiértékelhet.

Kommunikáció és együttműködés

A hatékony kommunikáció és az együttműködés javítja a termelékenységet, segít egy jobb munkakörnyezet és csapatkultúra kialakításában. A social media vállalkozások szolgáltatásainak terjedésével erősödött a közösségi együttműködés lehetősége. Például a Yammer, a céges közösségi együttműködésre fejlesztett alkalmazás, vagy a Skype for Business is teljesen egybeépült a Microsoft Office-szal és az Outlookkal, integrálódik a kedvenc app-okkal, így a megszokott felhasználói felületek és funkciók előnyei még inkább támogatják a hatékonyabb csoportmunkát. És akkor még nem beszéltünk például a Skype egyesüléséről az IP-alapú alközponti megoldásokkal, amely képes helyettesíteni az irodai telefonrendszert, annál jóval gazdagabb funkcionalitással.

Tippek

▪ A kommunikáció gyakran chaten zajlik, azért érdemes archiválni csoportos és egyéni chat log-okat, amelyek később, ha kell, könnyen áttekinthetők.

▪ Meg kell teremteni a sima együttműködést a csapat tagjai számára a kollégákkal és vezetőkkel a cégen belüli, de az azon kívüli helyszíneken is.

▪ A vezetők mutassanak elkötelezettséget a belső együttműködés javítása iránt. Nélkülük ugyanis ez nem fog menni.

Vezetékes okostelefonok

Az IP Centrex egy felhőalapon működő, modern telekommunikációs alközponti megoldás. Az üzleti ügyfelek bármikor és bárhonnan változtathatják a virtuális alközpontjuk beállításait, azaz a hívásokat folyamatosan távolról is képesek menedzselni. A rendszer elsősorban annak köszönheti népszerűségét, hogy korlátlan számú telephely kommunikálhat egymással, helyszínenként akár több ezer melléken, gyakorlatilag beruházásmentesen. Például az Invitech Solutions ilyen rendszerének egésze – a végponti telefonkészülékeket leszámítva – arra az IP-alapú központra épül, amely az ország egyik legbiztonságosabb adatközpontjában, a Kozma utcai DataCenterben (DC10) található. Ezért is gondolják sokan egyfajta vezetékes okostelefon-rendszernek az IP Centert. Ez a megoldás egyben lehetőséget nyújt a mindinkább teret nyerő egységes kommunikációs (unified communications – UC) megoldásoknak is, azaz, hogy az üzleti felhasználók egységes platformon és felületen érjék el az össze általuk igényelt kommunikációs és informatikai szolgáltatást.

Tippek

A különböző IP telefonrendszerek többé-kevésbé ugyanazokat a szolgáltatásokat nyújtják, de van néhány szempont, amire érdemes a kiválasztásnál figyelni:

▪ A költségek (összesen és egy készülékre), a szolgáltatások, a korlátok (hány készüléket képes összesen kezelni), a hívás minősége vagy a könnyű használat.

▪ A készülékeknél az esztétikum is számít, hiszen részei lesznek az irodai berendezésnek.



Az oldalon elhelyezett tartalom az Invitech Solutions közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.