Telekom
Telekom

Még egy régebb óta működő cégnek is nehéz, hát még egy kezdő vállalkozásnak meghatározni, hogy mire és mennyit költsön, ha marketingről van szó. Mutatunk pár tippet, hogy mire érdemes figyelni tervezéskor.

A cikk elkészítésében Tóth-Czere Péter, a LeadFlow Consulting szakértője volt a segítségünkre.

1. Becslés helyett inkább írjuk össze

Egy transzparens céges nyilvántartásban tisztán láthatók a havi fix költségek és a havi bevételek is. A kettő különbözete szolgál majd alapul a marketing büdzsé tervezésénél is. Általános szabály, hogy induló vállalkozásnál az árbevétel minimum 10-20%-át kell(ene) marketingre fordítani. Ha szűkös a rendelkezésre álló keret, akkor is érdemes valamennyit félretenni marketingre, mert az kulcsfontosságú a növekedés, a szükséges ügyfélszám, bevétel eléréséhez.

Tipp: A rendelkezésre álló büdzsé felosztásánál mérlegelje, hogy melyik kiadás milyen várható eredményt fog hozni, és ez alapján súlyozzon.

2. Határozzuk meg, milyen részcélokat szeretnénk elérni

Ha kiszámoltuk, hogy az adott évben mennyit szeretnénk marketingre költeni, meg kell határozni azt is, milyen részcélokat szeretnénk elérni. Például 20%-kal növelni az értékesítést? Megkétszerezni Facebook-követőink számát vagy 5 000 e-mail feliratkozót szerezni? Az elérendő célokat jó előre tisztázni kell, hiszen mindegyik más-más megoldást és költést igényel.

Tipp: A célokat nem elég átgondolni, le is kell írni! Ha magunk előtt látjuk a pénzügyi és növekedési terveket, akkor a marketing költségvetés és annak felosztása szinte már adva van.

3. Gondoljuk végig, milyen marketingcsatornákat fogunk használni

A marketing-költségvetés felosztása a rendelkezésre álló csatornák között nem egyszerű feladat, ráadásul aranyszabály sincs rá, mi az, ami mindenkinél hasonlóképp működik.
A következőkre érdemes választ adnunk:

Milyen offline csatornákra költenénk, és miért?

  • Üzlethelyiség, egyéb értékesítési pont
  • Konferenciák, tréningek és egyéb rendezvények
  • Szórólapok és egyéb nyomtatott marketinganyagok
  • DM-levelek
  • Print hirdetések (újság, magazin)
  • Tévé- és rádióhirdetések...

Milyen online csatornákra költenénk, és miért?

  • Saját weboldal és/vagy blog
  • Közösségi oldalak (idehaza leginkább a Facebook, az Instagram és a YouTube)
  • E-mail marketing, e-hírlevél
  • Kattintásalapú hirdetések (PPC), pl. Google AdWords
  • Keresőoptimalizálás (SEO)

Ne feledkezzünk meg a járulékos költségekről sem (pl. online és nyomtatott hirdetés – grafikai tervezés, YouTube – videós produkció, rendezvények – vendéglátás, adó)!

Tipp: Az online marketing mellett érdemes kísérletezni hagyományos marketingeszközökkel is. A személyes értékesítés (pl. termékbemutatók, kóstoltatások) vagy éppen a nyomtatott (print) hirdetések, DM-levelek számos üzletágban még igencsak jól teljesítenek.

4. Kövessük a trendeket, kutassuk a fellelhető adatokat

Érdemes követni a hazai marketingtrendeket, és utánajárni annak is, hogy az egyes kiadványokat, weboldalakat stb. kik és hányan látogatják, olvassák.

Gyorsan elsajátítható, praktikus tippek vállalkozóknak a napi ügyek intézéséhez:
Hello Biznisz

Hasznos weboldalak trendkövetéshez:
Magyar Marketing Szövetség
Direkt és Interaktív Marketing Szövetség
Magyar Reklámszövetség
Az Interactive Advertising Bureau hazai tagszervezete 
Digital Hungary

Olvasottsági, látogatottsági statisztikák:
Gemius/Digitális Közösségmérési Tanács
Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség
SimilarWeb (online látogatottság-becsléshez)

Tipp: Ha márkánk, termékünk „vizuálisan” is jól eladható, akkor az Instagram és a YouTube marketingcsatornaként jó választás lehet, hiszen a fiatalokból álló Y, vagy Z generáció szívesen fogyaszt videós vagy élővideós tartalmakat. A Facebookot, Twittert viszont érdemes ügyfélszolgálati felületként is használni, azaz pl. itt is válaszolhatunk a felmerülő ügyfélkérdésekre.

5. Nagyot spórolhatunk, ha kicsiben kipróbáljuk

Sajnos sokan kihagyják, pedig a tesztelés fontos feladat, hiszen a legjobb ötletet is még jobbá teheti, nem is beszélve arról, hogy megkönnyíti a marketingtervezést. Sokféle dolgot tesztelhetünk, például azt, hogy melyik marketingcsatorna hoz több ügyfelet egységnyi pénzből, vagy azt, hogy a különféle kinézetű érkezési (landing) oldalak, hirdetések, eDM-ek közül melyik konvertál több vásárlót, vagy akár azt, hogy a különböző tartalmú promóciós ajánlatok közül melyikre harapnak leginkább az ügyfelek.

Célszerű a marketingtesztekkel előre számolni és a költségvetés meghatározásakor betartani az ún. 70-20-10-es szabályt:

  • Költségvetésünk 70%-át szánjuk a már kipróbált, biztosan működő marketingeszközökre, kampányokra, aktivitásokra, hogy minél nagyobb valószínűséggel hozzuk bevételeinket. 
  • A keret 20%-a szolgáljon a már bevált kampányok, aktivitások finomítására. Ez lehet egy fizetett hirdetésnél például a kicsit másabb célzás, vagy egy megváltoztatott hirdetési szöveg, esetleg új megjelenési helyek kipróbálása.
  • Végül a maradék 10%-ot költsük teljesen új, még soha ki nem próbált, innovatív ötletek, elgondolások tesztelésére (pl. új termék bevezetésére, saját céges blog indítására, natív hirdetésekre stb.). Az új ötletek kipróbálása egyrészt kockázatos, ezért is limitáljuk a rájuk szánt összeget, másrészt viszont alapját képezhetik a jövőbeni növekedésnek.

 Tipp: A tesztelésre fordítandó keretet kezeljük külön, illetve minden egyes tesztet értékeljünk ki alaposan, hogy sikereinkből és kudarcainkból egyaránt tanulhassunk.


Ha még nem elég jó, itt ellesheti a praktikákat

A Hello Biznisz program egy egyedülálló kezdeményezés: konkrét megoldásaival azt a célt szolgálja, hogy a vállalkozók jobbakká váljanak. Jobban értékesítsenek, jobb legyen a cégük marketingje, hatékonyabban működjön a vállalkozásuk, megtalálják a lehető legjobb alkalmazottakat, merjenek és tudjanak exportálni vagy termék- és szolgáltatási portfóliót szélesíteni. Ezen kihívások egy részén különböző digitális megoldások tudnak segíteni, ám a hellobiznisz.hu oldalon ennél sokkal szerteágazóbb kérdésekre is igyekszik a Telekom pragmatikus és érdekfeszítő megoldásokat adni.



Az oldalon elhelyezett tartalom a Magyar Telekom Nyrt. megbízásából készült, a cikket egy független szerkesztőség írta, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.