Telekom
Telekom

Óriási kivetítők, különleges fénytechnika, hologramok − ezek teszik felejthetetlenné a világ legismertebb zenekarainak koncertjeit. Egyre több koncerten azonban már nem csak zenei, hanem komplex − a fülünk mellett a szemünket is megdolgoztató − élményt kapunk.

Egy különleges koncertélményért ma már nem kell kitennünk a lábunkat a lakásunkból, ahogy a nyolcvanas-kilencvenes évek gyerekszobáinak „kötelező” tartozékára, a poszterekre sincs szükségünk ahhoz, hogy közelebb érezzük magunkat kedvenc zenekarunkhoz − elég elővenni a telefonunkat.

Különleges appok (nem csak) rajongóknak

Valószínűleg nincs olyan zenekar, amely a Facebookon, a Twitteren, az Instagramon vagy más közösségi felületen ne tartaná a kapcsolatot a rajongókkal. Egyre többen rukkolnak elő különleges appokkal, amelyek nem csupán friss információkat, videókat és fotókat kínálnak a felhasználóknak, hanem − virtuálisan − bevonják őket a zenekar életébe.

A tizedik születésnapját ünneplő Péterfy Bori & Love Band Bori X nevű ingyenes alkalmazása például interaktív videoklip és ügyességi játék egyben, az app használói azonban extra tartalmakat is kapnak, például az új dalokat elsőként az alkalmazáson keresztül lehet meghallgatni.

A néhány nap múlva Budapesten koncertező Gorillaz The Lenz nevű appja a zenét és a virtuális valóságot köti össze: az AR, vagyis a kiterjesztett valóság technológia egyébként sem áll távol a Gorillaztól, hiszen az valójában egy virtuális zenekar, amelyet négy rajzolt zenész - 2D, Murdoc, Noodle és Russel – alkot. Az ingyenes app segítségével például szétnézhetünk a zenészek házában, sőt, az alkalmazás bármelyik magenta színű felületet virtuális „átjáróvá” változtatja, amelyeken keresztül máshol nem elérhető Gorillaz-tartalmakat lehet megnézni, meghallgatni. Egyszerűen oda kell fordítani a telefont egy magenta színű póló, rúzs vagy éppen öntapadós cetli felé, és a felületen máris megelevenedik a Gorillaz világa, ezt az app használói rögzíthetik és meg is oszthatják ismerőseikkel a közösségi oldalakon.

Az izlandi, kissé különc − és az elmúlt években látványos virtuálisvalóság-projektekbe kezdő − Björk még tovább ment, megpróbálta elmosni a határokat az appok és a zenei albumok között, sajátos élményt adva ezzel a rajongóknak, és még közelebb hozva őket a dalok létrehozásához. A 2011-es, Biophilia című nagylemeze ugyanis nemcsak hagyományos formában, hanem „album-applikációként” is megjelent. Az alkalmazás valójában tíz különböző, a lemez egy-egy dalához tervezett appból áll − a felhasználók a passzív zenehallgatás helyett maguk is formálhatják a zenét, játszhatnak a hangszerek és az énekesnő hangjával, újratervezhetnek egy-egy dalt, ráadásul mindenezt egy különleges világban tehetik meg. A Virus című dalhoz kapcsolódó játékban például egészen közelről megnézhetik, hogyan támad meg egy sejtet egy vírus (sőt meg is akadályozhatják), egy másik appban az album hangzásvilágának megfelelő saját dallamokat komponálhatnak.

Már nem csak a zenéről szól

A zenekarok persze a koncerteken is egyre különlegesebb megoldásokkal kísérleteznek, hogy a fellépések ne csupán zenei, hanem komplex élményt nyújtsanak − és ne csak az első néhány sorban állók számára legyen igazán élvezhető a színpadi show. A gigászi méretű stadionokban elhelyezett hatalmas kivetítők miatt azok is közelebb érezhetik magukat az előadókhoz, akik a színpadtól több száz méterre állnak. A kivetítőket ráadásul nemcsak a színpadi történések „közvetítésére” használják, a hatalmas felületen megjelenő animációk még hatásosabbá teszik a produkciókat.

A Gorillaz koncertjein a zenekar virtuális tagjai rendszerint monumentális kivetítőkön jelennek meg, a zenére komponált animáció azt a hatást kelti, mintha tényleg ők zenélnének, miközben a „hús-vér” előadók a színpad előterében játszanak.

Gorillaz

A komolyzenei Vivaldianno koncertsorozat 3D-s hatással erősít rá a zene által kiváltott hatásra, az elmúlt években hatalmas sikert arató japán virtuális énekesnő, Hatsune Miku pedig hologramként jelenik meg a koncerteken. De néhány évvel ezelőtt ugyanígy idézték meg egy koncert erejéig a Coachella fesztiválon az 1996-ban elhunyt rappert, Tupacot. A már említett Björk ebben is úttörő: legújabb, Vulnicura című albumát nem csak koncerteken mutatja be, a turnét egy egészen különleges vándorkiállítással egészítette ki − rajongói virtuális valóság alapú installációk (és persze VR szemüvegek) segítségével egészen sajátos „koncertélményt” szerezhetnek.

Red Hot Chilli Peppers-koncert a fotelból

„Ha néhány éve elkezdtük volna virtuális valóságban rögzíteni Prince fellépéseit, akkor most is elmehetnénk a koncertjére, olyan élmény lenne, mint ha tényleg ott lennénk” − utalt némi keserűséggel a hangjában a VR-technológia és a zeneipar összefonódásában rejlő, korábban kiaknázatlan lehetőségekre Clay Bavor, a Google VR-vezetője egy tavaly májusi interjúban. Valójában csak idő kérdése volt, mikor nézhetjük végig kedvenc előadónk vagy zenekarunk koncertjét saját fotelünkből úgy, mintha a helyszínen lennénk − ráadásul élőben.

Nem kellett sokat várni. 2016 szeptemberében 1300 fős közönség előtt, Berlinben lépett fel a Red Hot Chili Peppers, koncertjükön azonban negyven ország több mint százezer rajongója is ott lehetett, méghozzá virtuálisan. Ennyien nézték ugyanis Németország első 360 fokos élő koncertközvetítését a YouTube-on. A 360 fokos stream jóval különlegesebb élményt nyújt, mint egy „sima” koncertközvetítés: a kamerák és egy VR-szemüveg segítségével folyamatosan úgy érezhetjük, mint ha a helyszínen lennénk, a 360 fokos térbeli hangzás pedig még inkább erősíti ezt az érzetet, hiszen máshogy halljuk a zenét, ha elfordítjuk a fejünket. Így olyan helyekre is eljuthatunk, ahol korábban csak a legszerencsésebbek nézhettek körül. A Red Hot Chilli Peppers berlini koncertjén a rendezők kamerákat helyeztek el az első sorban és a színpadon is, így a rajongók egészen közelről láthatták, hogyan játszanak a legendás zenekar tagjai.

Néhány hónappal később a Depeche Mode mutatta be legújabb, Spirit című lemezét a berlini Funkhausban − a koncertélményt ismét élő, 360 fokos közvetítéssel juttatták el azokhoz, akik nem tudtak jegyet vásárolni az album világpremierjére, jó megoldást kínálva a koncertturizmus alapproblémájára. A Depeche Mode 1981-es megalakulása óta a becslések szerint több mint 30 millió rajongót szerzett, akik közül csak kevesen tudnak elmenni egy koncertre − van, aki anyagi okok miatt marad ki az élményből, mások elől elkapkodják a (jó helyre szóló) jegyeket, vagy a koncert helyszíne egész egyszerűen túl messze van. Az élő közvetítéssel azonban ők is átélhetik a show-t, és nem kell beérniük a hagyományos tévéközvetítésekkel. A 360 stream iránt érdeklődőknek egyébként nem kell sokat várniuk: a következő nagy dobás Európában a Gorillaz június 20-i kölni koncertje lesz, amelyet - a Telekom Electronic Beats jóvoltából - rendhagyó módon a világ bármely pontján követni lehet majd élőben.



Az oldalon elhelyezett tartalom a Magyar Telekom Nyrt. megbízásából készült, a cikket egy független szerkesztőség írta, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.