Kiszámoltuk, hány év alatt térül meg, ha elektromos flottára vált
Kár szépíteni, eddig maximum marketing célból gondolkoztak el a vállalkozások teljesen elektromos flottán. A magasztos célokat - mint a környezet megóvása és a tisztább városi levegő elérése - darabokra törték a piszkos anyagiak, mivel az e-autók drágábbak hagyományos társaiknál. Az új állami támogatási rendszer azonban változtathat ezen, jelentősen csökkentve a megtérülési időt, a zöld rendszámmal pedig egy flotta esetében százezreket spórolhatunk az ingyenes parkolással.
Ma már egyetlen gyártó sem engedheti meg magának, hogy ne legyen a termékpalettáján teljesen elektromos autó (hogy mitől lesz valami teljesen elektromos, arról később írunk). Vannak olyan márkák, akik régi „motorosok” már a kategóriában, de egyre több új szereplő tűnik fel az elektromos autók piacán. Ilyen a Mercedes-Benz is, melynek B osztálya (B 250 e) némiképp különbözik a többi típustól. A hibrid és elektromos autók tervezői legtöbbször nem a valós vásárlói igények alapján alkotják meg a kocsit, hanem egy futurisztikus modellt terveznek. Ezzel szemben a német gyártó a benzines és dízeles hajtásúak alapján építkezik, így a márka alapértékei, az elegancia, kényelem és biztonság nem változnak az új hajtással sem.
Hibrid, Plug-in hibrid és a többiek
Az elektromos meghajtás kifejezéshez szinte mindenki más-más képzetet társít, ami részben érthető, hiszen sokféle formában került már bele az autók különböző fajtáiba. Érdemes tisztázni milyen típusai is vannak az elektromos kocsiknak:
1. Hibrid autó
Elsődlegesen robbanómotoros jármű (többnyire benzines, de dízeles változatok is léteznek), melyben a hajtást elektromotor(ok) is segítik. A hibrid autók jelentős része ma már képes tisztán elektromosan is üzemelni (pl: dugóban).
2. Plug-in hibrid
Az előző kategória nagyobb akkumulátorral és külső töltési lehetőséggel változata. A tisztán elektromos hatótáv 20-50 km-re nő. A kategória angol elnevezése (plug-in hibrid electric vehicle) alapján ezek az autók gyakran a PHEV jelölést kapják.
3. Hatótáv növelt elektromos autó
A hatótáv növelt elektromos autók már tisztán elektromotorokkal hajtott járművek, amelyekbe a gyártó egy kis méretű, áramtermelési célra optimalizált benzinmotort is szerel. Ezek az autók teljes értékű elektromos autóként is használhatók, hiszen 100-150 km megtételére is képesek tisztán elektromos üzemben.
4. Tisztán elektromos autó
Ez az az autótípus, amit a legtöbb villanyautós elektromos autóként elismer. Az energiát akkumulátorba (jelenleg többnyire lítium-ion) töltve viszi magával, csak külső forrásból tölthető, robbanómotort nem tartalmaz és tisztán elektromos motorokkal működik. A tisztán elektromos autó előnye a nulla lokális szennyezés, a hangtalan és rezgésmentes üzem, a nagy nyomaték, az otthoni tölthetőség, a minimális karbantartási igény és a rendkívül olcsó üzemeltetés. Ilyen a Mercedes-Benz B-osztálya, és fontos tudni, hogy az októbertől igényelhető támogatás ezekre a modellekre is vonatkozik.
Vannak jó példák! |
Kétség nem fér hozzá, hogy a városon belüli közlekedésre az elektromos autó a legjobb eszköz. Nem szennyezi a környezetet, ráadásul a fenntartási költsége is alacsony és a zajterhelése is minimális. Rájöttek erre a rendőrségnél is, így a napokban 44 darab új elektromos rendőrautó került a flottába. A merész döntést sajnos nem itthon, hanem a szászországi rendőrségen hozták meg, majd vásároltak 24 darab Mercedes-Benz B 250 e, 15 darab Renault Zoe és 5 darab Renault Kangoo elektromos rendőrautót. A Mercedes-Benz B-osztály és a Renault Zoe járőrautó lett, míg a Kangoo Z.E. megkülönböztető jelzés nélküli ügyintéző autóként került a szervezethez. |
Támogatással megéri a flotta?
Az októbertől igényelhető támogatással a bruttó vételár 21 százalékát kívánják finanszírozni, maximum másfél millió forintos összegig. Feltétele a támogatásnak, hogy csak új elektromos jármű beszerzésére vonatkozik majd, illetve maximum 15 millió forintos beszerzési árig terjed a támogatás. Ezzel egyidőben eltörölték az elektromos járművek cégautóadó mentességét (még így is olcsóbb a hagyományosnál), viszont megmaradt a regisztrációs adó és az átírási illeték mentesség. Egy gyors számítással nekünk két hasonló kategóriás modellnél öt év megtérülés jött ki (lásd a lenti táblázatot), ami egy átlagos idő, amíg egy céges autót használnak. Ez két dolgot jelent: ha öt évnél tovább használjuk a kocsit, évente 382 ezer forintot spórolunk. De ha csak 5 évig, akkor is egy olyan modellt használhatunk, melynek károsanyag-kibocsátása nulla! Bár vannak más fejlesztések, egyelőre kétség nem fér hozzá, hogy a legjobb megoldás az elektromos autó, ha gondolunk a jövőre és óvni akarjuk a környezetünket.
* Most úgy tűnik eltörlik a cégautóadó mentességet
** A maximum 21 százalékos állami támogatással számoltunk (maximum 5 autó)
**** A vételár különbség és az éves megtakarításből számolva
Néhány fontos tudnivaló a támogatással kapcsolatban
- A támogatott járművet legalább három évig használni kell, kötelező cascót kötni rá, totálkár esetén pedig a kártérítésből vissza kell fizetni a támogatást.
- Magyarországi lakhellyel rendelkező magánszemélyek és egyéni vállalkozók legfeljebb 1 autóra, magyarországi székhellyel vagy telephellyel vagy fiókteleppel rendelkező civil szervezetek, helyi önkormányzatok, köztestületek, gazdasági társaságok, költségvetési szervek pedig 5 autóra vehetik igénybe a kedvezményt.
- Az ingyenes parkolásról és további kedvezményekről még tárgyal az Országgyűlés.
A támogatási programnak a vásárlási támogatás csak az egyik részét képezi, az elektromos autók terjedéséhez az is kell, hogy egyszerűen lehessen őket tölteni. A töltőhálózat kiépítéséhez az önkormányzatok kaphatnak támogatást a jövőben.
Az oldalon elhelyezett tartalom a Mercedes-Benz közreműködésével jött létre, a cikket egy független szerkesztőség írta, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.