Raben Group
Raben Group

Sokkal több múlik a megfelelő logisztikai partneren, mint gondolnánk. Tulajdonképpen ő lesz cégünk arca és képviseli márkánkat a világpiacon. Ha késik, nem ér oda vagy szolgáltatása kívánnivalót hagy maga után, akkor az szinte olyan, mintha cégünk követett volna el a hibát.

Ma már maximum néhány napon belül bárhová elérhetnek termékeink: elmosódtak az országhatárok, így bármelyik ország lehet célpiacunk. Éppen ezért könnyen előfordulhat, hogy egyáltalán nem is találkozunk ügyfeleinkkel vagy vásárlóinkkal, a személyes kapcsolatot csak a megbízott szállítmányozó tartja velük. Ha hibázik, akkor hiába kapjuk meg a szerződésben leírt kötbért, lehet, hogy soha többé nem fog velünk szerződni a megváratott partner. De miről ismerhető fel a megfelelő logisztikai cég, és miket kell vállalkozóként átgondolnunk ahhoz, hogy a legjobb partnert választhassuk vállalkozásunk számára?

1. A saját igények felmérése

Mindenekelőtt azt kell tisztázni, hogy a vállalkozásunknak mire van szüksége. Mekkora volumenben gondolkozunk? Csak havonta néhány paletta vagy több kamionnyi áru? Egészen más feltételekkel tudunk szerződni az egyik, illetve a másik esetében. Egy raklapnál kevesebb árura például elegendő egy klasszikus csomagszállító vagy futár cég is, míg 3-8 raklapnál már a gyűjtőszállítás is szóba jöhet. Ennek lényege, hogy több ügyfél csomagjait fuvarozzák egyszerre egy kamionban, így spórolnak pénzt az ügyfeleknek. (A gyűjtőszállításról lásd keretes írásunkat). Ha különleges – például hűtést igénylő vagy törékeny – termékünk van, bizonyosodjunk meg róla, hogy a fuvarozó képes ilyesmi szállítására.

2. Hova megy a csomag?

Vizsgáljuk meg, hogy milyen lefedettséggel rendelkezik az adott logisztikai cég a célországban. Partnerekkel dolgozik vagy saját bázisa, tagvállalata, esetleg raktára is van ott, ahová el kell jutnia a csomagunknak? A több országban jelenlévő, saját hálózattal rendelkező nemzetközi cégek mindig jobban ismerik a helyi piacot, szabályokat, így megbízhatóbb szolgáltatást nyújtanak.

3. Hasonló cégméret

A választásnál törekedjünk arra, hogy saját cégünkhöz méretben nagyjából egyező partnert válasszunk – hívja fel a figyelmet Bulla Márton, a Raben Trans European Hungary Kft. szállítmányozási üzletágvezetője. Egy nagy logisztikai szolgáltatónál a legkisebb ügyfél nem feltétlenül az első számú. Persze nem kap rosszabb szolgáltatást, de dedikált, személyes kapcsolattartója például nem valószínű, hogy lesz. Egy kisebb cégnél jellemzően a legfontosabb szempont a rugalmasság lesz, amit egy mamutcég nem minden esetben tud megadni. De fordítva is igaz. Egy kis logisztikai cég természetesen különleges bánásmódban részesíti a legnagyobb ügyfelét, de kapacitásban, szolgáltatásportfolióban már nem biztos, hogy hozni fogja azt, ami elvárható. 

4. Pontosság és referencia

A logisztikai szolgáltatók nagyon nehéz helyzetben vannak, ugyanis a munkaerőhiány ezt a szektort is elérte. Alig van sofőr, pedig a megrendelések száma egyre csak nő. Az Opten Kft. januárban közzétett adataiból is kiderült, hogy egyre kevesebb vállalkozás van ebben a szektorban, majdnem 10 százalékos a megszűnések aránya évente. Így nagyon körültekintően kell választanunk. Ne csak a honlapon szerepelő referenciákat nézzük meg, hanem kérjünk kontaktokat a szállítmányozótól, és beszéljünk az ügyfeleivel. Ez a legbiztosabb módja, hogy kiderüljön mennyire megbízható, rugalmas és pontos a logisztikai cég.

5. Ezeket kell tudnia

A szerződés előtt ellenőrizzük a kínált szolgáltatásokat, azaz, hogy mit kapunk a pénzünkért. Fontos, hogy a szállítmányozás kiszervezésével kerüljön le a megrendelőről minden ezzel összefüggő  teher. Ne kelljen például az országok vám- és útdíjszabályait szemléznünk folyamatosan, ha elindul a csomagunk. Elvárható továbbá, hogy a logisztikai cég tervezze meg az átfogó ellátási láncot és ismerje a folyamat minden részletét. „Hasonlóan fontos a nyomonkövethetőség is (nem csak saját megnyugtatásunkra), vagyis rendelkezzenek olyan IT infrastruktúrával, mellyel mindez megvalósítható” – teszi hozzá Bulla Márton. Ma már az is alapfeltétel, hogy logisztikai partnerünk saját vagy bérelt raktárterülettel rendelkezzen, ám ennek kapacitása is fontos, valamint az is, hogy a célországban is legyen megfelelő raktárbázisuk. Nem elsődleges elvárás, de egyre több cégtől kérhetünk teljes körű logisztikai tanácsadást is.

 

Mire kell figyelni a szállításnál? – praktikus tanácsok vállalkozóknak

Ha megtaláltuk a megfelelő partnert még nem dőlhetünk hátra, főleg akkor nem, ha gyűjtőszállítást veszünk igénybe. Íme a legfontosabb tudnivalók:

  • Egyáltalán nem mindegy, hogy tíz különálló kartondobozt akarunk elszállítatni, vagy az a tíz doboz rá van csomagolva egy palettára. Az előbbi esetében egyesével kell felpakolni, ráadásul elveszhet, leeshet, összetörhet, míg utóbbinál egy targoncával egyben fel lehet rakni a kamionra és biztosan nem sérül az áru.
  • Fontos, hogy az áru ne lógjon túl a raklapon, mert úgy nem lehet megfelelően kitölteni a rakteret. A biztonságos szállítás feltétele még, hogy a raklaphoz is rögzítsük a dobozokat, és nem árt, ha felülről is körbetekerjük a teljes csomagot.
  • Majdnem minden szolgáltatásra igaz: ha utolsó pillanatban rendeljük meg, akkor drágább.
  • A szállítónak azt is előre kell tudnia, hogy a címzett telephelye alkalmas-e egy kamion fogadására. Jelezzük előre, hogy van-e rámpánk vagy targoncánk a bepakoláshoz, illetve a fogadó fél rendelkezik-e ezekkel az eszközökkel.
  • Jelezzük a szállítmányozónak, hogy ki fogja intézni a címzett telephelyén az átvételt, mobilszámmal együtt, valamint adjunk meg pontos címet. 
  • Fontos, hogy előre jelezzük, hogy a termékünk például hőmérséklet- vagy fényérzékeny.