Raben Group
Raben Group

Ez a csaknem faékegyszerűségű találmány szinte felforgatta az egész világgazdaságot, forradalmasította a logisztikát, de még a szállítási eszközök, árucikkek formatervezésére is hatással van. És persze, hogy a franciák még ezzel is különcködnek.

Nem is gondolnánk, mekkora szerepet játszik a raklap – ez az elsőre egyszerű tárgy – az áruszállítás történetében: a logisztikai egyik legfontosabb szereplője, lehetővé teszi az áruk biztonságos szállítását és raktározását. Szinte nincs is olyan tárgy, használati eszköz a környezetünkben, amelyet – vagy legalábbis annak alkotóelemét, alkatrészét vagy nyersanyagát – legalább egyszer ne szállítottak volna ezen azért, hogy gyorsan és biztonságosan eljusson hozzánk, fogyasztókhoz.

Raklaphoz a bögrét

A svéd lakberendezési óriás IKEA a klasszikus példa arra, mennyire fontos ma a raklap mérete a logisztikában. A szinte mindenki által ismert IKEA-s bögrét ugyanis háromszor kellett újratervezniük a dizájnereknek a vezetőség kérésére, mire elnyerte végleges formáját. De nem a kényelmetlen fogása vagy egy kávés fókuszcsoport elégedetlensége miatt: kiderült, hogy egy raklapra csak 864 termék fér, míg az újratervezéssel 2200. Ezzel 60 százalékot spóroltak a szállítmányozási költségeken.

Bár színtiszta véletlen, az EUR paletta egészen elképesztő karrierje is svéd „tervezőknek” köszönhető, méghozzá a Svensson fivéreknek, Ivarnak és Torenak, akik a gyümölcsszállításban használt ládákból merítették az ihletet. De ne rohanjunk ennyire előre a történelemben…

Már az ókori Egyiptomban is?

Néhány magyar forrás szerint már az ókorban használtak raklapokat, bár erre nem találtunk egyértelmű bizonyítékot. (Szerintünk sokkal valószínűbb, hogy egyszerűen csak összekeveredtek a kifejezések, angolul ugyanis a palette és pallett szavak nagyon hasonlítanak. Az ókori Egyiptomban valóban használhattak palettát, ez azonban a szemfesték kikeverésére használt ovális lemez volt). Annyi bizonyos, hogy a logisztika – igaz kezdetleges szinten – ebben a korban jelent meg, amikor az akkori kereskedők saját költségükre, általában hajóval küldték a célállomásra termékeiket. Az viszont tény, hogy a 19. században már rendszeresen használtak raklapokat.

A sikersztori kezdete

Az igazi áttörést az 1937-ben feltalált gázüzemű villás targoncák elterjedése, valamint a II. világháború kirobbanása hozta meg. Dr. Erna Risch, a Chicagói Egyetem professzora szerint a második világégés talán legnagyobb innovációja a targoncák mellett éppen a paletták tömeges használata volt. Az addigi elhanyagolható mennyiségű raklapból hirtelen több tízmillióra volt szükség az Egyesült Államokban, főleg a Csendes Óceáni hadszíntérre történő folyamatos utánpótlás-szállítás miatt. A háborúnak „köszönhetjük” a bármely oldalról felemelhető raklapot is, mely Norman Cahners, az amerikai haditengerészet tisztjének újítása volt. Ez az aprónak tűnő változtatás megfelezte a berakodási időt. Az USA – kivételesen – nem sáfárkodott túl jól a háború után a felhalmozott értékes szállítóeszközzel: egyfajta békeosztalékként Ausztráliában hagyott 60 ezer raklapot és rengeteg targoncát. Ők pedig éltek is a lehetőséggel, a kormány ugyanis 1945-ben létrehozott egy raklapgyártó és forgalmazó céget (CHEP), mely ma már a tengerentúli raklappiac 90 százaléka felett rendelkezik.

Puzzle helyett egységes méretek

Egészen 1961-ig, mivel nem voltak egységes méretű paletták Európában, minden berakodás – akár hajóra vagy vonatra – egy óriási puzzle játékra hasonlított, ami persze nem volt túl hatékony. Éppen ezért Európai Vasutak Szövetsége (UIC) megbízást adott ki egy szabványosított, közös raklaptípus bevezetésére, amit végül a ma már jól ismert, Svenssonék által tervezett EUR raklap nyert el. Ez az amerikai társához képest erősebb, könnyebb és tartósabb volt. Az egységesítésnek köszönhetően tizedére csökkent a berakodási idő, ezért sikerének hamar híre ment, és a nagy gyártók elképesztő ütemben kezdték használni az egységes raklapot. Ma már a kamionok raktereit úgy tervezik, hogy két szabvány raklap férjen el, a hajók és konténerek belsejét is ehhez igazítják, de még a pickupok platóját is ez alapján méretezik. A tervezőknek a raktárbázisok kialakításánál is ezt a szabványt kell alapmértékegységnek venni. A paletták fontosságát erősíti meg Szuha Nikolett is, a Raben Trans ügyfélszolgálati koordinátora. „A kezelt küldemények több mint 95 százaléka raklapos áru, de tekintve, hogy gyűjtő rendszerben történő szállítmányozással foglalkozunk, előfordulnak kivételek: egy 6 méter hosszú csövet, összeállított biciklit, vagy 2 méter x 4 méteres lapra szerelt állványokat nem lehet raklapra rakni.”

Vigyázat hamisítják!

Mivel rengeteg raklapra volt hirtelen szükség, megjelentek a gyengébb minőség, jellemzően könnyen penészedő hamisítványok. Ezt a problémát felismerve az EUR védjegy tulajdonosai, az európai vasutak létrehoztak egy különálló szabványügyi testületet, melynek feladata a piac folyamatos felügyelete volt, és már csak ők adhatnak ki engedélyt a jól ismert pecsétre. Az EUR raklapok mára a világ legelterjedtebb típusai lettek, hozzávetőleg 450-500 millió paletta van forgalomban. „Bizonyos szempontból sokkal egyszerűbbé tette a logisztikai szolgáltatók életét a paletta, de tekintve, hogy az EUR raklapok cserekötelesek, így azok visszaszállítása és adminisztrációja egyben többletmunkát is jelent, nem is beszélve a raklapok minőségének szubjektív megítéléséről” – mondja a Raben szakértője. „A méret nem fog a közeljövőben változni, ám az alapanyag már elképzelhető. Azt gondoljuk, hogy nem feltétlenül kell megállnunk például a fából készült raklapoknál, és nem lennénk meglepve, ha a jövőben nagyobb teret nyerne egy kemény műanyagból vagy kartonpapírból készült raklap. Ezeknek nyílván meghatározó az előállítási költségük, élettartamuk és a környezeti hatásuk."

©

Négy raklap mind felett

Az egységesítési törekvések ellenére jelenleg négy típussal lehet találkozni. A mindig különc franciák és angolok természetesen nem álltak be a sorba, nekik van saját palettájuk.

  1. EUR raklap
    A hagyományos EUR rakodólapok az UIC* 435-2 szabványokat követve készülnek el.
    Méret: 800 x 1200 mm                Teherbírás: 1500 kg
  2. Az amerikai rakodólap
    Elsősorban Észak-Amerikában terjedt el, a tengerentúli szállításoknál találkozhatunk ezekkel.
    Méret: 48" x 40" (1010+1210 mm)          Teherbírás: 1500 kg
  3. Francia raklap
    Legtöbbször zsákos áruk szállítására használják.
    Méret: 1000 x 600 x 162             Teherbírás: 1500 kg
  4. Brit raklap
    Nevét is igazolja, hogy leginkább a szigetországban terjedt el.
    Méret: 1000 x 1200        Teherbírás: 1500 kg

Aktuális: megszűnhet a raklapcsere

Az Európai Raklap Szövetség (EPAL) elnöksége a közelmúltban döntött arról, hogy 2017. május 1. hatállyal felmondja az EPAL és a Rail Cargo Austria AG (RCA) közötti csereképességről szóló megállapodást. Ezt megelőzően a szövetség még 2014 októberében egyezett meg az RCA-val, az UIC raklap munkacsoportot irányító vasúttársasággal, hogy az EPAL Euro raklapok és az UIC/EUR raklapok egymással cserélhetők. Ez most megszűnik, ám kapkodni azért nem kell, mert a felhasználók érdekében a február végéig elkészült UIC/EUR raklapok az átmeneti időszak végéig, azaz 2021. december 31-ig továbbra is cserélhetők.