Kinnarps
Kinnarps

Egy irodafelújítás vagy költözés során a profitnövelés és a hatékonyság miatt igenis érdemes innovatív irodai megoldásokban gondolkodni. De vajon megéri-e vakon követni a híres techcégek irodaberendezési stratégiáit?

Babzsákfotelek, pihenőszobák, raklapok, csúszdák, csocsóasztalok mindenütt. Az iroda pedig szinte kötelező jelleggel legyen hatalmas, egybenyíló tér, ahol megállíthatatlanul árad a pozitív alkotóenergia – leginkább így foglalható össze, hogy az utóbbi években milyen irányt vettek az irodai trendek. Főként a Google, a Facebook és a Pixar stúdiók irodái nyomán az említett irodaelemek mára mindenütt elterjedtek, sőt, egyenesen tömeges fogyasztási cikkekké váltak: jelenleg másról sem szól a „haladó szellemű” irodadizájn, mint arról, hogy ki hogyan képes „felnőni” a trendszetterekhez.

©

Persze az említett nagyvállalatok, továbbá hazai és külföldi követőik sem jótékonysági szervezetek, hiszen a nagy irodaberendezési fordulat mögött leginkább a pénzügyi racionalitás áll: a dolgozók „kényeztetése” egy száraz matematikai képlet fontos eleme. Miről is van szó? A HR-szakma legújabb jelszaváról, a munkáltatói márkáról, ami lényegében azt jelenti, hogy a dolgozók mind szellemiségében, mind fizikai valójában tartják-e annyira élhetőnek a munkahelyüket, hogy lojálisak legyenek, szeressenek ott dolgozni vagy akár egyenesen büszkén hirdessék mindenütt, hogy az adott cég alkalmazottai. Ha pedig alacsony a fluktuáció, minimálisak lesznek a toborzási költségek is, továbbá minél jobb a cég híre, a vállalatnak annál kevesebb fejtörést okoz, hogy miként csábítsa el a legjobb szakembereket.

Ezek után nem kérdés, hogy a profitnövelés és a maximális hatékonyság érdekében egy irodafelújítás vagy költözés során igenis érdemes hatékonyabb és innovatívabb irodai megoldásokban gondolkodni, ugyanakkor az is felmerül, hogy megéri-e, ha vakon követjük a nagy nyugati IT-cégeket. „Ma valóban sokan kizárólag a babzsák, csocsóasztal, nyugágy, nyitott irodatér vonalban látják az üdvözítő megoldást a munkatérrel kapcsolatos kihívásokra. Holott ezek önmagukban nem többek bármely más irodai eszköznél és funkciónál, ami azt jelenti, hogy vagy szükség van rájuk, vagy nem. Így könnyen felesleges pénzkidobásnak minősülhetnek” – állítja Paukovics Gábor, a Kinnarps regionális projektmenedzsere.

Paukovics Gábor

Az irodabútorok tervezésére, illetve gyártására szakosodott 75 éves svéd központú cég munkatársa azt is hozzáteszi, hogy az irodai funkciókkal eleve érdemes óvatosan bánni. „Arra is számtalan példát látunk manapság, hogy az újabban szintén divatos munkavégzési metódus, amikor kizárólag az aktivitáshoz van szabva az iroda, a munkavégzés rovására megy. Gondolok arra, amikor a nagy innovációs lendület oda vezet, hogy már nincs saját asztalom, ahol nyugodtan le tudok ülni dolgozni, cserébe viszont van sílift az irodában” – teszi hozzá a szakember.

Munkatérrendezés előtt: irodapszichológia

Hogyan kerülhetjük el az említett baklövéseket? A Kinnarps szakértője szerint a munkatér átalakítását érdemes az alapvető kérdések tisztázásával indítani, továbbá az sem árt, ha nem csupán a vezetőség elképzeléseit ismerjük meg, hanem magukat a dolgozókat is megkérdezzük arról, hogy pontosan mire lenne szükségük. „Amikor első körben leülünk a vezetőséggel, három kérdést igyekszünk tisztázni: Hol tartunk most?, Hova szeretnénk eljutni?, Miért nem vagyunk még ott? – Ahhoz, hogy ezeket megválaszolhassuk, segítünk felszínre hozni a valódi vágyakat és a valódi problémákat. Ezek a workshopok nem egyszer alakulnak át egyenesen pszichológiai üléssé, ahol valamiféle szervezet-munkapszichológusi szerepkörbe kerülök, ami egyébként nagyon izgalmas” – összegzi tapasztalatait Paukovics Gábor.

A menedzser azt is hozzáteszi, hogy inkább essen egymásnak a főnökség: amíg nem tiszta az alapkoncepció, hiszen addig felesleges pénzkidobás tanácsadó cégre, szervezetfejlesztőkre, ergonómusra, belsőépítészre, lakberendezőre, és a velük való hosszas konzultációra költeni. A Kinnarps munkatársai éppen ezért, még mielőtt jönnek a tervezők, a menedzsment döntését egy riporttal segítik, mely felméri a dolgozók igényeit.

„Lényegében egy munkavállalói elégedettségi felmérést készítünk egy kis csavarral. Tulajdonképpen az irodai működést modellezzük egy „társasjáték” formájában és így hozzuk felszínre az egyéni és a csoport szintű igényeket. Ez pedig azért működik, mert egy teljesen neutrális szituációban nyitottabbak a résztvevők és őszintébben tudják megfogalmazni mire van szükségük” – magyarázza a Paukovics Gábor.

Brain Embassy, Varsó
©

A szakember szerint könnyen kiderülhet, hogy azért nem halad a munka, mert a telefonálásra alkalmas tér híján a nyitott irodai térben telefonáló munkatársak zavarják egymást a koncentrációban, a kantint pedig azért utálja mindenki, mert rettenetesen visszhangos, továbbá egymásra nyitnak rá az emberek a tárgyalóban, és a dolgozók fele amúgy is home office-ban érezné magát igazán produktívnak.

Így a Kinnarps Next Office programja lényegében nem tesz mást, mint a valóságot adja, és a valóságot méri fel, az elképzelt Google, Facebook vagy Pixar dolgozó helyett valódi emberek, valódi igényeire reagálva. Babzsákfotel kell vagy csendes iroda? Döntse el a dolgozó maga!

Milyen típusú iroda illik Önhöz? Tesztelje!

A Next Office nem más, mint a Kinnarps koncepciója a jövő munkakörnyezetéről, ahol az egyik lehetséges megoldás a tevékenységalapú munkavégzés. A tevékenységalapú munkakörnyezet olyan szemléletet tükröz, amely változatosságon alapuló, rugalmas és ösztönző megoldásokat kínál.

Kattintson ide a Kinnarps online felmérő tesztjéhez, hogy megtudja, milyen irodai környezet illik Önhöz!

 

Az oldalon elhelyezett tartalom a Kinnarps Hungary Kft. megbízásából készült, a cikket egy független szerkesztőség írta, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.