HVG Extra Business
HVG Extra Business

Az okostelefonok és tabletek terjedésével egyre nagyobb figyelem irányul az oktatás mobilizálására. A világ fejlettebb piacain a mobile learning (m-learning) már bevett gyakorlat, Magyarországon azonban még csak a helyét keresi.

Az m-learning nem pusztán tanulás mobileszközök segítségével. A mobilitás lényege abban rejlik, hogy végre megszabadulhatunk a helyhez kötött tudásátadás béklyóitól. A technológia segítségével menet közben is lehet tanulni, ott és amikor erre éppen szükség van.

Ami a számokat illeti: az m-learning termékeinek és szolgáltatásainak globális piaci forgalma tavaly meghaladta a 7 milliárd dollárt, ami – az elmúlt évek növekedési ütemét véve – 2017-ben 12 milliárd dollár fölé kúszhat. A fejlődés annál gyorsabb lesz, minél többen értik meg, hogy az m-learning nem az e-learning kis képernyőkre adaptált verziója, hanem a jellegzetességeiből adódóan teljesen új megoldásokkal operáló piac.

Az oktatás mobilitása

Az m-learningnek számos előnye van a klasszikus és az üzleti életben már széles körben elfogadott e-learninggel szemben. Először is a mobilunk szinte mindig velünk van, másrészt a mobileszközök és applikációk számos funkciója beépíthető a tanulási folyamatba (hiszen az okostelefon egyben fényképezőgép, kódleolvasó, GPS és érintőképernyő is). A telefonon emellett gyakorlatilag minden olyan funkció elérhető, ami a számítógépen, tehát az applikációk integrálhatók az e-mail rendszerrel, a naptárral, a videolejátszókkal vagy a böngészőkkel – állítja Cservenyák Tamás a vezetői támogatást nyújtó ManageMentor App társalapítója. Mindezeknek köszönhetően szabad és kihasználatlan perceinkben – a buszon, sorállás közben, a reggeli kávé mellett – bármikor csipegethetünk fel új tudást.

©

A tudás többé nem az egyetemek monopóliuma – véli Kismihók Gábor, az Amszterdami Egyetem kutatója. „Nálunk például az m-learning teljesen feloldódik az általános digitális környezetben. Nem a tananyag, hanem maga a hallgató a mobil. A mobiltechnológia használata az oktatásban leegyszerűsíti a lokációhoz és a tanulók eltérő egyéni igényeihez kapcsolódó képzések megvalósítását. Ezen felül az egyéni tudáshálózatok építését is egyszerűbbé, hatékonyabbá teszi” – mondja Kismihók.

Hogy konkrét oktatási példát is mondjunk: a hazai piac érdekes színfoltja a két informatikus diák – Mérő Bálint és Bordás Ádám – által kifejlesztett Redmenta feladatlap-szerkesztő alkalmazása, amellyel a tanárok bármilyen témakörben könnyen összeállíthatják és meg is oszthatják saját feladatsorukat. Emellett választhatnak kész feladatsorok közül is, amelyeket saját igényüknek megfelelően módosíthatnak. A diákok a feladatsorokat a mobileszközeiken használhatják, és így technikai extraköltségek nem terhelik az intézményeket.

M-learning az üzleti életben

A munka közbeni tanulás a munkaerő hatékonyságnövelésének fontos eszköze - az m-learning ezt teljesen új szintre emelheti. Az alkalmazottak különböző csoportjainál a helyzettől és az adott emberektől függően szükség van a tudás gyors frissítésére, a kompetitív információkra, termékspecifikációkra, prezentációk részleteire, amelyek versenyhelyzetekben különbséget tehetnek a siker és kudarc között.

A vállalatokat ezen felül számos – gazdálkodási, jogi, biztonsági, környezeti stb. – szabály és előírás köti, amelyeket az egyes szakmákban mérlegelni kell. E megfelelési szempontok ismerete és betartása a vállalatok életének fontos része, mert az áthágásukkal a működési kockázatok igen magasak lehetnek. Az ide tartozó ismeretek frissen tartása, a kockázatokra figyelmeztetések kiküldése szintén fontos része az üzleti m-learningnek.

 

©

A technológia emellett fontos munkaszervezési és költségmegtakarító eszköz is lehet egyben. Például a tűzvédelmi szabályzatot nem kell helyben összeszerkeszteni, hanem az alkalmazottak megkaphatják előre összeállítva, tanítható módon. Az alkalmazottakat sem kell kivenni a munkából, és ide-oda utaztatni, ha tanfolyamra szeretnénk küldeni őket.

„Egy áruházi polcfeltöltő munkáját az effajta ma még sokkal jobban segíti, mint az igazgatóét” – mutat rá Jenei Zsolt, az Econventio pénzügyi kultúraközpont képzési vezetője, hogy jelenlegi formájában az m-learning nem elsősorban a közép- és felsővezetők képzésére jó.

Hazai félelmek

Magyarországon akkor törhetne előre az m-learning, ha bizonyítani tudná a hasznosságát, de nem könnyű behatolnia az oktatási térbe, még a kifejezetten profitorientált szervezeteknél sem.

„A magyar cégek nagy részénél nem létezik önálló képzés és fejlesztés. Az oktatás az emberi erőforrásokkal foglalkozó részlegek feladata lenne, de csak minimálisan törődnek vele” – állítja Koltányi Gergely oktatásfejlesztő, a Learning Works Kft. partnere. Erre rímel Soós István szakpszichológusnak, a L&D Solutions Kft. m-learning szakértőjének véleménye is, aki szerint a konzervatívabb döntési mechanizmusok nem tudnak mit kezdeni az m-learninggel, mert a vállalatok még nem tudják mérni a hatását.

De vannak bizalmi problémák is. A telefontulajdonosoknak csak a 10 százaléka tölt le bármiféle alkalmazást, ebből az m-learning letöltések száma elenyésző – mutat rá a nyelvoktató alkalmazást fejlesztő MobilPort Kft. ügyvezető igazgatója, Havasi Zoltán. Szerinte a legnagyobb akadály az ismerethiány és az idegenkedés a mobilalkalmazásoktól. Több szakértővel egyetértésben állítja, hogy az áttöréshez generációváltásra van szükség.

A megrendelői oldalon is nagyon gyenge a kulturális közeg, mert a szabad döntés, a szabad témaválasztás, a szabad tanulás a magyar szervezeteknél nem bejáratott dolog. A fordulathoz a gondolkodásmódot kell megváltoztatni, és el kell fogadtatni, hogy az oktatáshoz nem feltétlenül kell tanterem, papíralapú névsor, teszt és vizsga – véli Jenei Zsolt.

Meixner Zoltán cikke a HVG Extra Business 2015/4-es számában jelent meg, a tartalom előállításában a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt. A fenti írás egy rövidített kivonat, amennyiben szeretné teljes egészében elolvasni a cikket, ezen a linken megrendelheti a lapszámot.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!