HVG Extra Business
HVG Extra Business

Nem kell évtizedeket várni arra, hogy a csúcskategóriás autókban használt technológiák széles körben elérhetővé váljanak. Szenzorok sokasága helyett elég mindössze egyetlen okoseszközt az autó diagnosztikai csatlakozójára húzni, hogy korosodó használt autónkból adatok tömkelegét nyerjük ki.

„Miközben az autóipar az önjáró robotautókra fókuszál, rengeteg olyan fejlesztéstől esünk el, amely segítségével hasznos információk sokaságát nyerhetnénk ki a mai autókból is”

– mondja Szabó Balázs, a Konetik társalapítója. A cég eszközét az autó diagnosztikai csatlakozójára ráhúzva ugyan nem lesz olyan műszerfalunk, mint egy Teslának, de telefonunkra vagy desktopra majdnem minden információt megkapunk, amit ott láthatnánk.

Hogy ez miért jó? Szabó Balázs szerint az autó az egyik legnagyszerűbb tárgy, amely az ember keze közül kikerült, használata során azonban rendszeres a pazarlás. Egy átlagos autó az ideje 90 százalékában kihasználatlanul áll, ami közvetlen költségekhez – például amortizáció – és a parkolóhelyek hiányához vezet. Nem véletlen, hogy a megosztásra építő sharing economyban nem egy cég próbálja kihasználni ezt a helyzetet, különböző megoldásokkal a bérbeadástól a közösségi taxiig.

Amíg külföldre repül, addig kocsija itthon termeli a pénzt

A sharing economy, vagyis a közösségi megosztáson alapuló gazdaság, úgy tűnik, újabb területet hódít meg, és magánautókkal árasztaná el az autóbérlési piacot. Mindezt úgy, hogy megoldaná a reptéri parkolás költséges problémáját is. Na de mi van, ha az ön autóját bérbe vevő balesetet okoz, vagy gyorshajtáson kapják?

Cégekre és az adatelemzésre fókuszálnak

A Konetik mérni tudja a vezetési szokásokhoz kapcsolódó adatokat, például a fordulatszámot, a sebességet, a váltóállást és a gázpedálszöget. De a beépített gps a haladást, a gyorsulásmérő pedig az autót érő erőhatásokat is rögzíti.

„Képzeljük el, hogy ha egyéni szinten drasztikus eredmények érhetők el racionalizálással, akkor mekkora érték teremthető egy céges flotta esetében”

– mutat rá a Konetik igazi célközönségére az ügyvezető-alapító Szabó. „A pozitív változáshoz fontos tudatában lenni a jelenlegi helyzetnek. Mi elsőként az adatok begyűjtését, és a nem kívánt feladatok – mint például a menetlevélírás vagy a szerviz tervezése – átvállalását építettük be termékünkbe. Amikor már megismerjük az autóhasználati mintázatokat a cégeknél, további optimalizálási lehetőségek is felmerülhetnek” – teszi hozzá Szabó, aki szerint munkavállalóként akár heti 3-10 óra takarítható meg, de ez persze nagyban függ a cég profiljától és az autóhasználat intenzitásától is.

A hardware lefejlesztése után viszonylag hamar jött a felismerés, hogy a nagyobb biznisz nem annak gyártásában és értékesítésében, hanem az adatelemzésben van. Nem véletlen: a Frost and Sullivan kutatása szerint a legtöbb céges flotta működése nem túl hatékony. Azoknak a cégeknek a 42 százaléka, amelyek hasonló flottamenedzsment rendszerekbe ruháztak be, 26 és 52 százalék közötti hatékonyságnövelésről számoltak be. A Konetiket szolgáltatásként kínálják, havi 20 eurós előfizetési díjért, amit általában egy évre előre elkérnek.

©

A hagyományos flottakezelő rendszerek nagy része külső hardvereszközökkel, vagyis többnyire a motortérbe helyezett mérőmegoldásokkal működik, szemben a Konetik sofőr, vagy a flottamenedzser által is könnyen installálható, beépített sztenderd diagnosztikai port alapú megoldásával, amely a szállítás után rögtön használatba vehető. Az eszközt nem önmagában adják el: tartozik hozzá egy online webes felület is, amelyen megjelennek az adatok. Ez tulajdonképpen egy adatalapú flottakezelő rendszer, amelyet úgy alakítottak ki, hogy egy-két autótól több tucatig egyaránt használható legyen.

Segítségével leginkább a működési költségek és a munkavállalók adminisztratív terhei csökkenthetők, de a biztonság növekedésével a káresetek és az azokból fakadó kiesések is. Emellett az autó karbantartása is ütemezhető lesz, csökkentve a munkából kieső idősávok mértékét.

A cégek szem előtt tartják azt is, hogy a használatba vétel beruházása alacsony legyen, legalábbis a kutatásban megkérdezettek 49 százaléka jelezte, hogy fontosnak tartja az alacsony kezdeti költséget. Ugyanakkor a megkérdezettek 37 százaléka tart attól, hogy a munkavállalók számára problémát okozna a folyamatos monitoring.

Magyar cégek nyithatják meg az utat az önjáró autók előtt

A HVG Extra Business üzleti életmódmagazin. Azoknak szól, akik számára elsődleges a siker, és ezt a szokásos üzletmenetet hátrahagyva, új szemléletmóddal és új módszerekkel valósítják meg. Egy lap azoknak, akik hajlandók átlépni a határokat és kitörni a keretek közül. Azoknak, akik mindeközben élvezik az élet teljességét, és mindazt, amit a siker nyújthat.

Szabó szerint a Konetik elsősorban az adatalapú vezetői döntéshozatalt segíti céges szinten, de érdekeltté teszi az autóhasználókat is a fejlődésben azáltal, hogy munkájukat könnyebbé és egyszerűbbé teszi. A rendszer használatának segítségével például automatizálódik a menetlevélírás és 20 százalékkal csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás is.

A cégnek már vannak ügyfelei Magyarországon, Németországban, Ausztriában, Romániában, Dániában, az Egyesült Királyságban és Finnországban is, de a közeljövőben a német nyelvű területekre és Közép-Kelet Európára fókuszálnak. A kkv-k mellett olyan globális multinacionális cégek is látnak fantáziát a termékben, mint például a francia telekommunikációs óriás, az Orange. A cég mögött álló befektető és tanácsadó testület pedig olyan vállalatok felsővezetőiből áll, mint a Mobileye vagy a német autógyártók által nemrégiben több mint 3 milliárd euróért felvásárolt HERE.

Varga Szabolcs cikke a HVG Extra Business közreműködésével készült. Hasonló írásokat a magazin legfrissebb számában is olvashat, amely a hatékonyság, az időgazdálkodás és a fókuszálás témáját járja körbe. Keresse az újságárusoknál vagy rendelje meg – akár a régebbi számokat is – a kiadónál! Ha tetszett a cikk, lájkolja a HVG Extra Business facebookos oldalát is.