HVG Extra Business
HVG Extra Business

Ezerrel pörög a bűvészettörténet egyik legfiatalabb világbajnoka: videókat készít, illuzionista show-t szervez, inspirációs beszédeket tart itthon és külföldön, közben tudatosan építi saját brandjét. Interjú Hajnóczy Soma bűvésszel.

HVG Extra Business: Hogy indult a bűvészi karriere? 

Hajnóczy Soma: Az első bűvészdobozomat a nagymamámtól kaptam hatévesen, ezzel kezdődött minden. A legtöbb gyerek egy ilyen dobozzal 1-2 évig játszik, aztán elhagyja, de vagyunk néhányan, akik így maradunk. Az igazi nagy fellángolás aztán 11-12 éves koromban jött. Olyannyira, hogy magántanárhoz kezdtem járni: Molnár Gergely bűvészhez, akitől aztán évekig tanultam. A bűvészet alapjainak elsajátítása után elkezdtem kialakítani a saját stílusomat és előadásaimat.

HVG Extra Business: Tíz év alatt több mint harminc nemzetközi díjat és elismerést zsebelt be. Egyenes út vezetett a mostani sikerhez?

Hajnóczy Soma: Sokáig nem gondoltam, hogy egyszer szinte kizárólag ezzel fogok foglalkozni. A tanulás és az egyetemi bulizás hevében kis híján abba is hagytam, de amikor az akkori barátnőm egy évre külföldre ment tanulni, a bűvészet maradt a biztos pont az életemben. Minél többet foglalkoztam vele, annál inkább jöttek a sikerélmények. Fejlődött a műsorom, elkezdtem megnyerni a komolyabb európai versenyeket, majd a legnagyobb meghívásos világversenyeket is – Las Vegasban, Svájcban, Olaszországban. Ennek a sorozatnak a betetőzése volt a 2009-es pekingi bűvész-világbajnokság.

HVG Extra Business: Ahol kétszeres világbajnok lett. Hogyan lehet egyáltalán kijutni a bűvészvébére?

Hajnóczy Soma
A 31 éves Soma 2000-ben kezdett versenyszerűen bűvészkedni. Tíz év alatt több mint harminc nemzetközi díjat és elismerést zsebelt be, köztük két világbajnoki címet a 2009-es pekingi bűvészvébén. Az utóbbi években Az Illúzió Mesterei bűvészgála kreatív producere és főszervezője volt, részt vett bűvész tematikájú társasjáték és mobiltelefonos bűvészapplikációk fejlesztésben, emellett külföldi és hazai fellépésekre jár, szemináriumokat tart és internetes bűvészvideókat készít.

Hajnóczy Soma: Nehezen. Nálunk a vébé hasonló, mint a sportolóknál az olimpia, csak épp háromévente rendezik meg. A ciklus első évében kerül sor az országos bajnokságokra, utána jönnek a kontinensviadalok. Aki ezeken dobogós helyen végez, jó eséllyel kijuthat a harmadik évben megrendezett világbajnokságra, ahol öt kategóriában versenyeznek a bűvészek. Egy hét versenyzés után kihirdetik az öt kategória világbajnokait, akik a nagydöntő keretében csapnak össze egymással a Grand Prix-ért. Ezt is én nyertem, így lettem kétszeres világbajnok.

HVG Extra Business: Az önnel egykorú hazai bűvészek között van riválisa?

Hajnóczy Soma: Próbálok nem riválisként tekinteni a szakmabeliekre. Viszonylag kevés közeli barátom van az itthoni bűvészetben: egyikőjük, Kelle Botond, aki a jobbkezem is, és aki minden programomba besegít. Ha ő nem lenne, nem lennék világbajnok. Botonddal együtt nőttünk fel, és a mai napig szakmai társak vagyunk, sokszor a sikereket is együtt éljük meg. Másik kedves barátom Badár Tamás, a fantasztikusan tehetséges kártyabűvész, aki a Hungary’s Got Talent zsűri különdíjasa lett. A győzelem utáni vébén, 2012-ben gálameghívott voltam, tavaly pedig Olaszországban beválogattak a zsűribe: én voltam minden idők legfiatalabb világbajnoki zsűritagja. Ez hihetetlen megtiszteltetés volt a világbajnoksági szövetség részéről.

HVG Extra Business: Versenyezni már nem szeretne?

Hajnóczy Soma: Ez érzékeny téma. Amikor bajnok lettem, sokan kérdezték, milyen érzés a világ legjobb bűvészének lenni. Mondtam, hogy erről szó sincs: világbajnokként nem lettem a világ legjobb bűvésze, csupán megnyertem a vébét, a zsűri szubjektív döntése alapján. A színpadi programom (a Phone Act elnevezésű műsorszámban mobiltelefonokkal varázsol – a szerk.) nagyon speciális: kilenc évig dolgoztam rajta, iszonyú sok meló volt vele. Emiatt aztán balgaság lett volna újabb vébészereplést vállalni, mert még egy második hely is rossz érzés lett volna. Plusz a bűvészet nem versenysport, a legfontosabb az emberek szórakoztatása. Így rengeteg időm marad más programokra. Nemrég a Dumaszínházban indítottunk önálló estet Felméri Péter humoristával Hétköznapi szuperhősök címmel. Az utóbbi években részt vettem egy bűvész tematikájú társasjáték és mobiltelefonos bűvészapplikációk fejlesztésében, valamint főszervezője és producere vagyok az évente megrendezett Az Illúzió Mesterei bűvészgálaestnek, emellett külföldi és hazai fellépésekre járok, szakmai szemináriumokat tartok, videókat készítek. A legutóbbi facebookos videómat – amelyben a videó nézőjével bűvészkedek – másfél hét alatt több mint egymillióan nézték meg. Igazi digitális interaktivitás.

HVG Extra Business: Ez jól hangzik, de nem forgácsolódik így szét?

Hajnóczy Soma: Az elsődleges célom nem az, hogy minél többet bűvészkedjek, hanem hogy boldog legyek. A kreatív energiák lekötése nálam lételem. Mindig alkotnom kell valamit.

HVG Extra Business: És hogyan tud megújulni? A közönség igénye folyamatosan változik, szeretne újabb és újabb trükköket látni. Nem érzi a nyomást?

Hajnóczy Soma: Azt kell csinálni, amit a szívünk diktál. Megújulni csak úgy tudok, ha nemcsak a bűvészettel foglalkozom, hanem a barátaimmal, a családommal és a hobbijaimmal is. Ez segít abban, hogy friss maradjak, és ne égjek ki túl hamar. Gőzerővel dolgozom azon, hogy az egyensúlyt megtaláljam és fenntartsam.

HVG Extra Business: Üzletileg hogy működik ez az életforma? Voltak, vannak szponzorai, vagy magát finanszírozza?

Hajnóczy Soma: Szponzoraim nincsenek. Több céggel dolgoztam már együtt: az egyik banknak például hónapokig voltam az online arca, egy elektronikai óriásvállalatnak pedig reklámvideót forgattunk a netre. A bevételeim nagy része az itthoni és a külföldi fellépésekből (szórakoztató műsorok, inspirációs beszédek, szakmai szemináriumok), másik része a különböző termékekért – például telefonos applikációkért – befolyó díjakból származik. Ehhez jön minden olyan megvalósított ötlet, ami beesik és amiben fantáziát látok. 2012-ben például készítettünk egy videót, amelyben kártyákkal zenélek. Több alkalommal is megkerestek, hogy televíziós műsorba kerülne, adjam el a jogot.

HVG Extra Business: Mit jelent önnek a hatékonyság?

Hajnóczy Soma: A hatékonyság a kreativitás útja a megvalósítás felé. Bűvészként a hatékonyság részben a folyamatos megújulást, részben a jelenlétet jelenti – nemcsak az előadásokon, hanem a közösségi médiában is. Az arcom, amit ott mutatok, persze nem pontosan olyan, mint amilyen a magánéletben vagyok, de ezzel nincs is gond. Azt mondják, én abban vagyok jó, hogy álmodozó, gondolkozó, kreatív elmeként is két lábbal állok a földön, és az elképzeléseimet meg tudom valósítani. Nagyon fontos, hogy valóra is váltsuk, ha van egy jó ötletünk, elképzelésünk. Szerintem a siker sok embernél itt vérzik el. A lustaságon.

HVG Extra Business: Hogyan tudja növelni a hatékonyságát?

Hajnóczy Soma: Elhatározás kérdése. Nem kell rögtön óriási célokat kitűzni. Elég egy apró, amelyről tudjuk, hogy sikerülhet, de persze azért tartogasson kihívást. Ha megoldjuk, sikerélményünk lesz, és utána már kicsit nagyobb célt is kitűzhetünk magunk elé. Én sem egész estés önálló műsorral kezdtem. Kézbe vettem egy pakli kártyát, és megtanultam egy trükköt. Tizennyolc évvel később – folyamatos munka és tanulás után – tartok itt. Egyébként meg nincs olyan, hogy az ember mindig hatékony. Van, hogy valami nem megy, nincs kedvem hozzá, nem tudom megcsinálni. Az a fontos – és szerintem ez részben a siker, részben az önmegvalósítás titka is –, hogy legalább próbálkozzunk. Ugyanilyen fontos eleme a hatékonyságnak a megfelelő időmenedzsment is: döntsük el, mit szeretnénk, majd osszuk be az időnket úgy, hogy ne folyjon szét. Emellett persze kell valami ösztönző is. Egy cég – jó esetben – elküldi a dolgozóit wellness hétvégére, bónuszt ad, céges telefont. Szabadúszóként magamnak is adnom kell ugyanilyen a jutalmakat.

HVG Extra Business: Hogyan lehet az elhatározást üzleti szintre emelni?

Hajnóczy Soma: Meg kell határoznunk – és ettől kezdve ez üzleti döntés –, mennyit akarunk keresni, milyen célterületre és -csoportra specializálódunk. Én például tíz évvel ezelőtt elhatároztam, hogy nem fogok gyerekműsorokat tartani. Nem azért, mert nem szeretem a gyerekeket, hanem mert egyrészt nem tartok jó gyerekműsorokat, másrészt felnőttek szórakoztatásával foglalkozom, és nem szeretnék szétaprózódni. Emellett fontos a pozicionálás is, hogy a közönség és a megrendelők bizonyos színvonalhoz kössenek.

HVG Extra Business: Üzletembereknek is tartott szemináriumokat. Szóba került ezeken a hatékonyság?

Hajnóczy Soma: Érdekes módon a nagy cégek inkább azt kérik, hogy a kemény munkáról, a szorgalomról és a kreativitásról beszéljek. Az önmegvalósítás az ő esetükben nem a dolgozó szintjén kerül szóba, hanem inkább a vállalatén.

HVG Extra Business: Ha azt kérem, mesélje el egy emlékezetes élményét, mi jut eszedbe először?

Hajnóczy Soma: 2009-ben egy Las Vegas-i meghívásos bűvészversenyen vettem részt, kilencen versenyeztünk az ötezer dolláros díjért és a nagy presztízsű arany oroszlánfejért. Az ilyen nívós versenyek általában eléggé megviseltek lelkileg. Miközben a színpadon állva a függöny felgördülésére vártam, azt kérdeztem magamtól: úristen, miért csinálom ezt? Előfordul, hogy jól sikerül egy műsor, máskor kevésbé. Vegasban minden jól ment. Amikor legördült a függöny, én az öklömet rázva örültem, és éreztem, hogy megcsináltam! A másnapi eredményhirdetésen pedig ki is derült, hogy igazam lett.

HVG Extra Business: Említett, hogy nem eladó a vébényertes trükk. Nem fél attól, hogy valaki időt és energiát nem sajnálva rájön a titok nyitjára, és a sajátjaként adja el, esetleg megosztja a nyilvánossággal?

Hajnóczy Soma: Előfordulhat. Viszont ezzel a trükkel a szakmában más nem megy semmire. Jogilag nem lehet ugyan levédetni, de aki lekoppintja, azt a szakma kitúrja. A vébén a zsűriben mi is láttunk olyat, hogy valaki mástól emelt át egy elemet a műsorába, de az illetőt azonnal diszkvalifikáltuk. Zsűriztem olyanokat is, akik az én műsoromat másolták. Az egyik srác még a zenét is az én YouTube-videómból vette.

HVG Extra Business: Hogyan jut el az ötlet a megvalósulásig?

Hajnóczy Soma: Van egy okos füzetem, amelybe minden trükkötletet, poént, elképzelést leírok. Sokszor hónapokig vagy akár évekig pihen ott egy ötlet. Jelenleg egy kártyarutinon dolgozom, amely évek óta motoszkál a fejemben – híres magyar zeneszámok szövegére dolgozva mutatok be egy csomag kártyát. Két hónapja dolgozom a rutinon, megadtam az időt, hogy kiforrjon. (Interjúnk felvétele óta a videó el is készült, lásd lent. - a szerk.)

HVG Extra Business: Mennyiben követel a szakma más képességeket ma, mint mondjuk a XX. században?

Hajnóczy Soma: Teljesen. Mostanában nagyon bejön a humorfaktor. Emellett tíz éve a modern bűvészeté a pálya, amelyben a YouTube és a közösségi média is nagy szerepet játszik. Érdekes, hogy interaktív dolgokkal mennyire meg lehet fogni az embereket. De nagyon nehéz úgy bevonni a képernyő előtt ülőket, hogy nem tudok közvetlenül hatni rájuk, mégis meglegyen az illúzió, hogy csoda történik velük.

A börtönt is megjárta a magyar bűvészvilágbajnok

Szerencsére Hajnóczy Somának a legnagyobb bűne az volt, hogy egy régi vágyát valósította meg: fogvatartottak előtt lépett fel néhány nappal ezelőtt a balassagyarmati börtönben.

HVG Extra Business: Mit gondol a hazai utánpótlásról? Vonzó ez a pálya a feltörekvő fiataloknak?

Hajnóczy Soma: Ebben a szakmában nincs gyors siker. Annyi jó bűvész születik majd, ahányan rászánják a tanulásra és gyakorlásra a szükséges időt. Megszállottság is kell hozzá. Van, akiben megvan, van, akiben nincs.

László Éva Lilla cikke eredetileg a HVG Extra Business 2016/2-es számában jelent meg, amely a hatékonyság, az időgazdálkodás és a fókuszálás témáját járta körbe. Keresse az újságárusoknál vagy rendelje meg – akár a régebbi számokat is – a kiadónál! Ha tetszett a cikk, lájkolja a HVG Extra Business facebookos oldalát is.