A humor erős eszköz lehet egy prezentációban: egy-egy jól elhelyezett poén közelebb viheti a közönséget az előadóhoz és az üzenetéhez is. De kétélű fegyver: a rossz vicc könnyen nevetségessé is tehet minket. Tizenkét tipp ennek elkerülésére.

1. A humor és a vicc nem ugyanaz

A jó vicc megmosolyogtatja az embert. Ha humoros dolgot hallunk, akkor az agyunk mosolyog. A vicc önálló egység, míg a humor átszövi egész mondandónkat. Ha viccet hallunk, általában elmosolyodunk, felnevetünk egy pillanatra, vagy csak beletörődően sóhajtunk. Az esetek nagy részében azonban azonnal elfelejtjük, és sokszor sajnos erőltetett is. Ha viszont valaki okosan, intelligensen használja a humort, annak hatása hosszú távon is megmarad.

2. Ismernünk kell a közönséget

Tudnunk kell, kiknek adunk elő! Eltérő korú, hátterű és érdeklődésű közönség eltérő dolgokat fog szórakoztatónak találni. Derítsünk ki minél többet a hallgatóságunkról, és az ő preferenciája alapján gondoljuk végig, vajon mi csal majd mosolyt az arcára. Ha orvosként prezentálunk orvosoknak, bátran elsüthetünk egy-egy szakmai poént, de ha orvosként ügyvédeknek beszélünk, lehet, hogy csak kikerekedett szemek pislognak majd vissza ránk, mert nem ismerik a kontextust és a belső szlenget.

3. Maradjunk témánál!

„Fehér ruhában van, kenyeret süt, de nem a pék. Mi az? De, a pék! És most beszéljünk a létszámleépítésekről.” Gyakori tévhit, hogy ha mondunk egy viccet az előadásunk elején, azzal zsebre tesszük a hallgatóságunkat. Sajnos ez nem ilyen egyszerű. Természetesen nem árt belopni magunkat a hallgatóság szívébe, de erre nem feltétlenül a favicc a legjobb módszer. Ha mindenképpen viccel szeretnénk kezdeni, keressünk olyat, ami illik a témánkhoz, és kössük szorosan a további mondandóhoz. A poén ne öncélú és izolált legyen, hanem kiindulópont, amely belesimul a prezentáció egészébe.

4. Ágyazzunk történetbe!

Már Matt Damon is megmondta a Good Will Huntingban, hogy a vicc sokkal jobban működik, ha úgy meséljük el, mintha velünk esett volna meg. A történetként elmondott poén jobban ül, hiszen személyes esetet osztunk meg. Ilyenkor a közönség nemcsak bepillantást nyer a kulisszák mögé, hanem velünk együtt él át egy eseményt, ami emlékezetessé tehet minket. Füllenteni azonban nem érdemes, hiszen az előadás után könnyen visszakérdezhet valaki.

Hogyan prezentáljunk adatokat?

Prezentáció során az egyik legnagyobb kihívás az adatok vizualizációja. A kivetített Excel-táblán és a háromdimenziós kördiagramokon túl is van élet, sőt ott kezdődik igazán.

5. Velünk nevessenek, ne rajtunk!

Ha humoros anekdotát mesélünk, vigyázzunk, hogy a végén ne mi magunk váljunk nevetségessé. Ne meséljünk olyan történetet, amely kifejezetten kellemetlen helyzetbe hoz bennünket – vagy másokat. Olyan témából csináljunk viccet, amit mi is átéltünk, legyen jogunk nevetni rajta. A gizda ember nevethet azon, hogy alig bírja hazacipelni a bevásárlószatyrot, az anyuka azon, hogy a gyermeke sikítva fröcsköli szét az étteremben a főzeléket, de a kívülről jövő megjegyzés könnyen ítélkezően hathat.

6. A közönség sose legyen a humor célpontja!

Előadóként semmiképp se piszkáljuk a hallgatóságot. A legrosszabb, ha a közönség egyik tagját pécézzük ki, és tesszük a nevetség tárgyává. Ez automatikusan ellenségességet szül a többiekben. A rosszul irányzott megjegyzés vagy poén könnyen átcsúszhat sértésbe, és abban a pillanatban elveszítjük a hallgatóságunkat. Nem vezet jóra az sem, ha leválasztjuk a közönség egyik csoportját (például a nőket vagy a kondizó szőkéket), hiszen a célunk a humorral éppen az, hogy közös nevezőre hozzunk minden jelenlévőt.

7. Ne nevessünk a saját sztorinkon!

Tegyünk különbséget a humor és önmagunk között. Mi vagyunk viccesek vagy a történetünk? A stand-uposok – akik a humor nagymesterei – nem nevetnek a saját poénjaikon, hiszen az megtöri az illúziót. Mosolyogjunk, éljük bele magunkat, vetítsük le minél színesebben a szituációt, de hagyjuk, hogy a közönség találja meg benne a humort. Ha az ember a saját poénján nevet, kívül kerül a történetén, ahelyett, hogy ő maga lenne a történet.

9. Teszteljük le!

Ha már kiválasztottuk a témához illő humoros anekdotát, kérdezzünk meg négy-öt kollégát, hogy ők is szórakoztatónak találják-e, vagy meséljük el baráti társaságban. Sokszor derül ki a viccesnek szánt sztoriról, hogy más nem tartja annyira szórakoztatónak, és olyan is előfordul, hogy a történet jó, de az előadásán kicsit még csiszolni kell.

10. Nem nevettek? Sebaj.

Hiába teszteljük le, időnként előfordul, hogy olyan közönség elé kerülünk, ahol nem nevetnek a poénunkon. Ilyenkor ne álljunk le megmagyarázni, min kéne kacagni, mert ezzel mindenkit kellemetlen helyzetbe hozunk: a közönséget azzal, ha éreztetjük vele, hogy nincs humorérzéke, saját magunkat pedig azzal, hogy mégsem vagyunk olyan szórakoztatóak, amilyennek beállítottuk magunkat. Ha a poén nem ül, legyintsünk magunkban, és folytassuk mondandónkat.

Megmutatjuk a hatásos prezentáció 11 titkát

A prezentációk szerves részei életünknek, mégis nagyon kevés az olyan, amelyik igazán megmozgat bennünk valamit. Rengeteg jó ötlet vész el pusztán azért, mert nem megfelelően adják elő őket. Mit tehetünk azért, hogy élvezetesebbek legyenek a prezentációink?

11. Vizuális poén

Ha diáink is vannak, még könnyebben csalhatunk mosolyt a közönség arcára: szóban szépen előkészítjük a terepet, majd egy képpel lecsapjuk a poént. Itt is érdemes azonban meggondolni, milyen képet használunk. Lehet, hogy a repülős sisakba öltöztetett napszemüveges csivava számunkra nagyon szórakoztató, de másoknak maximum értetlenül felszalad a szemöldökük.

12. Ne vigyük túlzásba!

Ha például a jövő évi költségvetésről prezentálunk, nem feltétlenül célunk, hogy minden második mondatunknál gurgulázva nevessenek a kollégák. Találjuk meg a humor témánkhoz és üzenetünkhöz illő arányát. A stand-up külön műfaj, előadóként nem kell folyamatosan poénesőben fürösztenünk a közönségünket ahhoz, hogy megkedveljen minket. Szakértelemmel, hitelességgel és kiállással is bizonyítanunk kell, hogy önmagában a humor nem elég.

Nemes Orsolya cikke eredetileg a HVG Extra Business 2015/2-es számában jelent meg. Hasonló cikkeket friss lapszámunkban is olvashat, amely értékteremtő vállalkozások történeteit mutatja be - olyan cégek gyakorlatát, amelyek szerint a profiton túl is van élet. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg ingyenes házhoz szállítással! Itt pedig egy évre is előfizethet a magazinra 20 százalék kedvezménnyel.

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

Érdekesnek találta cikkünket? Értékelje!
Köszönjük!