Értékelje a cikket:
Köszönjük!

„Nem a lehetőségeinkből és a korlátainkból kell kiindulni, hanem valami nagyot kell álmodni, majd azt lehozni a földre” – vallja Sallay Fanni, a Cake Shop alapítója, aki mindenféle kezdőtőke nélkül, öt év alatt több száz milliós vállalkozást épített. Sütiből és elhivatottságból.

A beruházás mindössze egy torta alapanyagainak ára volt, ahogy ő mondja, egy kiló liszt. A kezdet nehéz volt: a pénzügyi válság miatt bedőlt építőipari vállalkozásuk magával rántotta őt és a párját is. Mindent elvesztettek. Az akkor huszonhárom éves Fanni – hároméves kisgyerekkel és a második babáját várva – nem bírta elviselni ezt a szomorú helyzetet. Megpróbált anyagilag segíteni, és mivel várandósan, frissen kilépve az egyetemről nem tudott elhelyezkedni, takarítónak ajánlkozva cetliket dobott be a postaládákba, és játszóházakba járt csillámtetoválást készíteni.

A hobbitól a szakmáig

A sütés iránti vonzódása nem volt újkeletű: gyermekkora óta a lételeme, önkifejezési eszköze volt, és mindig is kreatív alkotási folyamatként tekintett rá. Hobbiból elvégzett egy OKJ-s képzést, de az 50 évvel ezelőtt íródott cukrászati tananyag, a margarinra és sokszor az adalékanyagokra alapozó gyakorlatok inkább csak lelohasztották.

Érettségi után Franciaországba utazott, ahol beszippantották az izgalmas cukrászműhelyek. Minden igazán fontos alapot – a minőség fontosságát, az alapanyagok tiszteletét – ott szívta magába. Hazatérve tovább kísérletezett, bár megélhetési forrást akkor még nem látott benne. Értelmiségi családból érkezve, egyértelmű volt számára, hogy továbbtanul, így közgazdász lett.

©

Vissza a diótortához

Saját bevallása szerint a sütés mindig is katapult volt számára, így nem sokkal a csillámtetoválás után – hirtelen jött ihlet által – bekopogott a házuk aljában működő kávézóba az előző éjjel készített diótortával. Aztán újabb és újabb helyekre.

„Nem féltem az elutasítástól, egyszerűen nem volt a fejemben ilyen verzió. Utólag visszagondolva, valószínűleg érezték bennem az elhivatottságot, ezért mindenhol nyitottsággal találkoztam”

– meséli. Közben teltek a hónapok, egyre több helyre szállított, nemsokára egy újszülött mellől. A gyerekek gondozását és a megrendelések teljesítését nagy mutatvány volt teljesíteni, de Fannit még egy súlyos lábtörés sem tartotta távol a sütőtől. Sütött éjjel és nappal, kezdetben édesanyja, majd barátok segítségével, és közben a lassanként szűkössé vált konyha is leköltözött a garázsba.

©

Egy szelet torta húszezerért

Fél évvel az első torta után aprócska asztalkájával kiülhetett az egyik fővárosi gasztrofesztiválra. A sütik olyan jól szerepeltek, hogy az utolsó szelet tortát árverésre bocsátották, amit maga a fesztivál tulajdonosa, Gerendai Károly vett meg 20 ezer forintért. Ez volt a mérföldkő, és bár a vállalkozás kezdettől fogva meghatározott ívben növekedett, akkor vált egyértelművé Fanni számára, hogy jó, amit csinál.

A siker aztán több fesztiválhoz is ajtót nyitott. A VIP-szektorokban kis sütizőt üzemeltethetett, majd lassan komolyabb szereplők is megjelentek körülötte. A Four Season, a Tchibo, a McCafe és a Cafeshop Company termékfejlesztője és beszállítója lett. Ennek fényében a garázs is kicsi lett, így az üzem leköltözött az Őrségbe egy bezárt étterem konyhájára. Fanni felvett két hivatalos alkalmazottat is, majd három hónap múlva – miután ezt a helyet is kinőtték – Pest megyében nyitotta meg az üzemét.

Az első tortától kezdve két évet kellett várni, hogy a sok sütemény kitermeljen egy helyet a Belváros szívében, frekventált, külföldiek által is gyakran látogatott részen, ahol végre megnyílhatott a vágyott főhadiszállás, a Cake Shop.

Nincs titok

Tanulságos sztorikra vágyik?

Filmes tapasztalatok, példaértékű céges sztorik és különleges életutak - a HVG Extra Business friss száma azt járja körül, miként segíthetik a történetek karrierünket, életünket, cégünk sikerét. Íme 11 cikk, amit érdemes elolvasnia!

 

 

A barátságos üzlet különlegessége, hogy „kirakatkonyha” hívogatja az utcáról az embereket, ami az induláskor még egyedinek számított. Odabent karamell, vanília és csoki illata keveredik. Nincs titok, a sütés a vendégek előtt zajlik, és biztos, hogy mindegyik csokis sütinek más íze lesz.

„A variációk tárháza óriási. Magabiztos tudás kell ahhoz, hogy ne három alapot ismételgessünk, rakjunk hozzá egy kicsit ebből és abból, aztán átnevezve újként áruljuk. A sajttortát nyilván nem kell újra kitalálni, viszont ezerféle módon el lehet készíteni. Sok olyan apróságot lehet hozzátenni, amitől a süti cakeshopos lesz” – mondja Fanni szenvedélyesen.

Nagyon fontosnak tartják az alapanyagokat, a technológiát, a fűszererezést és az ízesítést is. Tizennégyféle cukorral dolgoznak, a vanília Madagaszkárról érkezik, de a vajat és a tejszínt is külföldről hozzák. Elmondása szerint azért, mert itthon nem találtak olyan beszállítót, aki nagy mennyiségben és stabilan tudott volna egyenletesen kiváló minőséget produkálni.

A minőségi alapanyagok ellenére olyan árakat igyekeznek belőni, ami legalább egyszer egy héten megfizethető a vendégek többsége számára.

Cukrászt inkább ne

Ma már nem Fanni süti a süteményeket, de a mai napig ő a termékfejlesztő. Az alkotási folyamat inspirálja, ez viszont manapság leginkább fejben történik. A leírt recept alapján később együtt süt az üzletben dolgozó lányokkal.

Mindig ügyelt arra, hogy magához hasonló embereket alkalmazzon. Számára mindegy, honnan jön az illető: a cukrászvégzettségnél fontosabb a zsigeri elhivatottság. És hogy a jelölt ne legyen elrontva, hiszen könnyebb valakit megtanítani a jó gyakorlatokra és gondolkodásra, mint az elavult szemléletmódról és technológiáról átnevelni az általa képviselt irányra. Pillanatnyilag dolgozik itt élelmiszermérnök, formatervező és bölcsész is, akik közben hivatalosan is cukrászok lettek. Ez a csapat és a tulajdonos kísérletező-tökéletesítgető személyisége adja a Cake Shop erejét.

©

Fanni az eltökéltsége, bátorsága, sikere nyomán akaratlanul is az álommegvalósítás példája lett. Gyakran hívják előadni egyetemekre, különböző klubokba, több cég kampányának volt már nagykövete, és idén Best of Hungary díjat is kapott. Tavaly megjelent könyvének, a Süti álomkivitelben – 1 év Sallay Fannival születése tökéletesen illeszkedik a népmesei történetbe: egyik előadása után megállította a Kossuth Kiadó igazgatója azzal, hogy nemsokára több kiadó is megkeresi majd, hogy írjon könyvet – de ők szeretnének az elsők lenni.

Álmodj gyárat!

Az évek alatt a Cake Shop fontos szereplővé nőtte ki magát a desszertpiacon. Fanni a töretlen fejlődés kulcsát abban látja, hogy gyorsan, innovatívan fordulnak rá és alakítják a trendeket, emellett stabilan kiváló minőséget képesek produkálni. Termékeik nem arra a három édességre épülnek, amit a családok nagyon szeretnek, hanem mélyebb gasztronómiai tudásból és szenvedélyből származnak. Így sokkal több a lehetőségük is, a kísérletezésnek pedig soha nincs vége.

Bár az utóbbi egy-két évben nyílt két új Cake Shop üzlet is Budapesten, a továbblépés lehetőségét Fanni nem ebben látja. Nagy cégeknek szállítanak, ehhez pedig biztos technológiai háttér kell. Ezért aztán jelenleg egy közel kétezer négyzetméteres gyárat építenek, amely majd minden jelenlegi és jövőbeli igényt képes lesz kiszolgálni. Persze ez sem végállomás, a gyárépítés mellett franchise-rendszer kiépítésén is dolgoznak.

Ma már mentor segíti

Az egykor egyszemélyes vállalkozás közben harmincfősre nőtt.

„A mellettem álló szakemberek, a cukrászoktól kezdve a pénzügyesig mind nagyon hasonló karakterek. Olyanok vagyunk, mint a kilövésre váró rakéta”

– mondja csillogó szemmel. Nincs benne félelem, érzése szerint a mostani állapothoz képest a gyárépítés és a franchise legalább olyan nagy lépés, mint öt évvel ezelőtt volt levinni az első tortát a kávézóba. Nagy ára volt a kezdeti időknek, de a buktatókkal együtt teljes a kaland.

„Most már látom, hogy minden egyes bukkanó után nagy ajándék várt rám. Rájöttem, hogy újra és újra óriási erőt ad, ha az ember nem menekül el, hanem átlépi önmaga korlátait. Valószínűleg azért tudok könnyebben megbirkózni ma a nagy feladatokkal, mert útközben az erőm is nagyra nőtt, és még mindig nagyon-nagyon szeretem a munkámat. Az utamon vagyok!”

Nagy Melinda cikke eredetileg a HVG Extra Business 2016/4-es számában jelent meg. Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? A HVG Extra Business friss számának középpontjában a történetmesélés áll. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

HVG Extra Business Business magazin

Hiába hajt, mégsem éri el céljait? Segítünk!

Céljainkért hol többet, hol kevesebbet teszünk, ám a befektetett energiától függetlenül olykor nem haladunk a megvalósítással. Hét tipikus problémát és hozzájuk kapcsolódó megoldási javaslatokat mutatunk be.