HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A nagyvállalatok egyre inkább tisztában vannak azzal, hogy a társadalmi felelősségvállalás nemcsak jól hangzó címke, hanem önálló, stratégiai kérdés, amelyet a munkatársak és a társadalom is elvár. Íme négy vállalati példa a közelmúltból.

Budapest Bank: Dobbantó

A pénzügyi kultúra fejlesztése a Budapest Bank társadalmi felelősségvállalásának kiemelt területe; törekvései sorába illeszkedik az a Dobbantó nevet viselő program is, amelyet 2010-ben hozott létre a Seed Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvánnyal együttműködve. A kezdeményezés egy átfogó, kifejezetten nőket megcélzó felnőttképzési program, amely a vállalkozások elindításához és működtetéséhez szükséges ismereteket foglalja össze.

A legfontosabb eleme a 12 napos kompetenciafejlesztő program, amely a vállalkozó nők igényeihez igazodó eszközökkel segíti a résztvevőket üzleti céljaik elérésében, valamint a szakmai előadásokat és kapcsolatépítési lehetőséget kínáló, mindenki számára nyitott klubeseményeket szervez.

„A Dobbantót 2010-ben a Budapest Bank akkori anyavállalata, a GE nők pénzügyi ismereteit fejlesztő programja nyomán hívtuk életre. Ezt a kezdeményezést ültettük át a hazai gyakorlatba úgy, hogy a vállalkozó nők pénzügyi ismereteire és vállalkozói készségeire fókuszáltunk” – mutatja be a programot Cs. Tóth Marianna, a Budapest Bank kommunikációs vezetője. Az utóbbi hat évben 14 tréninget tartottak 294 vállalkozó nő részvételével, 24 klubeseményt 47 előadóval és több mint 1400 résztvevővel.

A képzés látogatóival a Seed Alapítvány hosszabb távon is kapcsolatban marad, és igény esetén további tanácsokkal segíti őket. „A bank trénerként aktív munkatársai is szoros kapcsolatot ápolnak mentoráltjaikkal, és a képzés végeztével is rendelkezésre állnak akár csak egy közös ötletelésre. Az egyes csoportok résztvevői között a barátságon túl számos gyümölcsöző üzleti kapcsolat is kialakult, egymásra talált például a bortúrákat szervező utazási iroda és a balatoni székhelyű vitorlakészítő, vagy a családi napközi és a babajelbeszéd-oktató” – mutat rá Cs. Tóth Marianna.

Hétköznapi gasztrohősök, akik szexivé tették a környezetbarát éttermeket

Biztonságos, környezetbarát, fenntartható, egészséges étkezés – mindenki erre vágyik. A Felelős Gasztrohős csapata már öt éve dolgozik azért, hogy egyre több étterem és háztartás működjön így.

Magyar Telekom: „Legyél te is informatikus!”

A digitalizáció egyre nagyobb jelentőséggel bír, munkahelyek sokaságát fogja megváltoztatni, és ezáltal egyre több informatikusra lesz szükség. A vonzó perspektíva ellenére mégsem népszerű a pálya, a köztudatban ugyanis sok negatív mítosz kering róla.

„A szakemberhiány megszüntetésében az iparágnak is szerepet kell vállalnia. Ezért hozta létre a Magyar Telekom és a T-Systems Magyarország a Legyél Te is Informatikus! (LTI) programot, amellyel célunk, hogy pályaorientációval, kollégáink személyes példamutatásával inspiráljuk a diákokat az IT-karrier felé” – tájékoztat a Magyar Telekom sajtóosztálya. A foglalkozás alapvetően 45 perces tanórák keretében történik, általános iskolás felső tagozatos diákok és középiskolások számára – a célcsoportnak megfelelően más-más hangsúlyokkal. A cég az önként résztvevő kollégáktól folyamatosan gyűjti a visszajelzéseket, írásban és szóban is mesélnek tapasztalataikról. Van olyan munkatárs, aki saját volt iskolájába látogatott vissza, így még személyesebb beszélgetést tudott folytatni a diákokkal, más pedig a szakmák éjszakája nevű program keretében tartott előadást.

„Több hölgy munkatársunk is lelkes előadó, ők hitelesen képviselni tudják, hogy a lányok is lehetnek sikeresek ebben a szakmában. Gyakran előfordul, hogy a 45 perces óra után alig akarják elengedni a diákok a kollégát, és folytatódik a beszélgetés az óra után is” – mutat rá a Magyar Telekom. A nyári szünetben különböző táborokban találkozhattak a gyerekek LTI-előadásokkal, ahol felvázolták nekik, mit tartogathat számukra a jövő az informatikus pályán. A program 2015 őszi indulása óta az önkéntesek 54 település 175 iskolájában 224 előadást tartottak, amivel több mint 12 ezer diákot értek el személyesen.

Az iskolai találkozások tanulságaiból megfogalmazódott igényekre válaszul a közeljövőben az infokommunikációs világ a tanárokhoz is közelebb kerülhet. Az érdeklődő pedagógusok szakmai találkozásokon vehetnek részt, ahol a T-Systems Magyarország szakemberei mutatják be az ágazat leghasznosabb trendjeit és technológiáit.

Heineken: „Segíts sörrel!”

„Sörgyártóként célunk, hogy innovatív és közösségépítő programokat valósítsunk meg. Ez a Heineken Csapoljunk jobb világot! fenntarthatósági programjának egyik fókuszterülete, hiszen a sörözés is erről szól: összehozza az embereket” – mutat rá Pálfalvi Márta, a Heineken vállalati kapcsolatok és kommunikációs igazgatója.

A cégnél az országos elérésű programok mellett kiemelt figyelmet szentelnek a sörgyáraiknak otthont adó közösségek támogatásának is. Így született meg a Segíts sörrel! - Sörfesztivállal egy jó ügyért program ötlete, amelynek keretében a cég saját szervezésű fesztiváljainak sörbevételét egy-egy helyi közösségi ügy megvalósítására ajánlja fel. A támogatásban részesülő szervezeteket a fesztiválozók választják ki, úgy, hogy a megvásárolt sör blokkjával szavaznak – vázolja a program lényegét Pálfalvi Márta.

A 2015-ös év különleges volt a program életében, akkor ünnepelték ugyanis a Soproni Sörgyár 120, valamint a Martfűi Sörgyár 30 éves évfordulóját. A születésnapra szervezett sörfesztiválok bevételét a közönség szavazatai alapján a Soproni Szociális Intézménynek, illetve a martfűi Városszépítő Egyesületnek ajánlották fel. Sopronban a támogatást a Sérültek Napközi Otthonában található tornaterem és fejlesztő szoba felszereltségének javítására fordították, Martfűn pedig a helyi kulturális központ kertjét parkosították.

A program legnagyobb erőssége, hogy a közösségépítés már a fesztivált megelőző időszakban elkezdődik, amikor a résztvevő szervezetek előzetes kampányba kezdenek a szavazatokért. A fesztiválokon egy-egy alkalommal több ezer emberhez jutnak el a helyi kezdeményezések a bevont civilek üzenetei. A nyertes szervezetek életében az egyenként akár másfél millió forintos támogatás egy-egy éves program megvalósításának költségét is lefedheti.

Többet adhatunk, mint a pénz, és értékesebb, amit cserébe kapunk. Mi az?

Tudással és kapcsolatokkal segíteni azokat, akik jó ügyön, de szűkös keretek között dolgoznak – az a ritka és örömteli helyzet, amit a szakirodalom win-win szituációnak nevez. Két magyar pro bono példát mutatunk be.

Tesco: „Ön választ, mi segítünk”

A Tesco 207 áruházával napi szinten jelen van a helyi közösségek életében. „Szerettünk volna olyan programot, amely egyrészt illeszkedik a Tesco társadalmi céljaihoz, azaz támogatja az egészséges életmód elterjedését, a fiatalok fejlődését és a közösségek épülését-szépülését, másrészt bevonja a döntéshozatalba a közösségben élő embereket” – ismerteti a program lényegét Magyar Henrietta, a Tesco kormányzati és közösségi kapcsolatok részlegének vezetője.

Az „Ön választ, mi segítünk” tulajdonképpen civil szervezetek nyílt pályázati lehetősége, hogy egy-egy közösség számára értékteremtő kezdeményezéseket indíthassanak el. A pályázati kiírás során az országot több mint 60 körzetre osztották fel, és így sikerült elérni, hogy a nyertes 62 program mindegyike olyan kezdeményezés, amelyet közösségek indítottak el, és a közösség tagjai választottak ki a körülöttük élő emberek támogatására.

A pályázat eredményeként többek között hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű fiatalok részesülnek elsősegélyképzésben és kapnak felvilágosítást az egészséges életmódról, bővül a sérült és fogyatékkal élő gyermekek számára megrendezett sportfoglalkozások száma is, a szociális éttermek támogatásának köszönhetően pedig meleg étel kerül több ezer mélyszegénységben élő család asztalára, és nem utolsósorban tornaszobák, kültéri játszóterek szépülnek meg.

„Dunaújvárosban például az ökoszemlélet jegyében kétezer pillepalackból homokozó épült az egyik általános iskola udvarán a támogatásunkkal, Győrszentivánon mezítlábas sétányt hozott létre, Tiszakécskén pedig mozgáskorlátozottaknak szervezett sportnapot a helyi nyertes” – említ pár példát Magyar Henrietta.

A fenti cikk eredetileg a HVG Extra Business 2016/4-es számában jelent meg. Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? A HVG Extra Business friss számának középpontjában a történetmesélés áll. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!