Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az internet alapjaiban változtatta meg a vállalkozások és a fogyasztók kölcsönös kommunikációjának módját. Az online piactéren ugyanazok a lehetőségei minden vállalkozásnak, legyenek kicsik vagy nagyok.

Az internet megjelenése előtt, ha valaki el akarta adni a termékeit, fizikai jelenlétre volt szüksége: egy üzletre, egy piaci standra, vagy arra, hogy házaljon. A vállalatok gyakran hatalmas létszámú értékesítési személyzetre támaszkodtak, és jelentős mennyiségű készletet tartottak raktáraikban, emellett nagy létszámú irodai személyzetet fizettek a papírmunkához.

Mindez megváltozott

A fogyasztók laptopjukról vagy okostelefonjukról ma már könnyedén találhatnak kisebb-nagyobb kiskereskedőket az interneten. A vállalkozás fizikai mérete már nincs feltétlen összefüggésben a sikerrel. Sok vállalkozásnak már nincs szüksége nagy irodára. A papírmunka csökkent, miközben az online kommunikáció lehetővé teszi a távmunkát. A felhőalapú számítástechnika – amelynek segítségével a szervezetek virtuális infrastruktúrát, szoftvert és tárhelyet osztanak meg egymással – lehetővé tette a kisvállalkozásoknak is, hogy hozzáférjenek az integrált hálózatok teljesítményéhez, ami informatikai költségeiket minimalizálta.

Ahogy a méret többé nem akadálya a sikernek, úgy a földrajzi elhelyezkedés sem. Egy kisvállalkozás ma már éppen olyan hatékonysággal érheti el vevőit az egész világon, mint egy nagyvállalat. A PayPal 2000-ben történt bevezetése sokféle devizában tette lehetővé az interneten keresztüli egyszerű fizetéseket és pénzátutalásokat, további lehetőségeket teremtve a kisvállalkozásoknak a kitörésre.

©

Az árak és a kiszállítás szerepe

Napjainkban a termékek és szolgáltatások egyre szélesebb választékban állnak az internetes fogyasztók rendelkezésére, ezért a kisvállalkozásoknak többet kell ajánlaniuk az óriásoknál, ha versenyezni akarnak. Az áraknak kiemelt szerepük van, mivel az interneten a fogyasztók könnyedén össze tudják hasonlítani őket.

Mellettük a szállítás költsége és gyorsasága is meghatározó. Az ingyenes szállítás és a visszaküldés vonzó ösztönzője a vásárlásnak. A szállítási idő is fontos: azok a kereskedők tesznek szert versenyelőnyre, akik egyórás kiszállítási intervallumot tudnak meghatározni, valamint munkaidőn túl is vállalnak szállítást. Az ügyfeleknek nyújtott szolgáltatások fontosabbak, mint valaha.

A visszajelzés fontossága

Bármilyen áru értékesítésére kerül is sor, annak meg kell felelnie a jelzett minőségnek, mert az internetes visszajelzéseknek nagy hatásuk lehet a piacra. A szállodák és az éttermek esetében a vendégek visszajelzései és minősítései általános normává váltak, sok fogyasztó mások értékítéletei alapján hozza meg döntését.

Egy jól vezetett, családi tulajdonú kis hotel, amely a kiváló kiszolgálásra összpontosít, a TripAdvisorhoz hasonló weboldalaknak köszönhetően egy-egy város első számú szállodájának hírnevére is szert tehet, megelőzve akár egy nagy szállodalánc helyi egységét is. E tendencia haszonélvezői a kisvállalatok, mivel személyes szolgáltatásaik nagyobb valószínűséggel vezetnek pozitív visszajelzésekhez.

Személyesebb szolgáltatás

Az internet sok üzleti területről szorította ki a közvetítőket. Az utazási ágazat jó példa erre, mivel az utazók ma már közvetlenül a légitársaságoknál tudnak foglalni.

Korábban a tömegtermelés és az üzlettér nagysága határozta meg, hogy egy vállalkozás mekkora áruválasztékot tartson. Ma a réspiaci termékeket vagy szolgáltatásokat kínáló kisvállalkozások azért prosperálhatnak, mert az internet kapcsolatot teremt köztük és az ugyanilyen ajánlatokat kereső fogyasztók között.

A kisvállalatok boldogulását a testre szabás is elősegíti. Egyetlen árucikk testre szabott legyártása is lehetséges – az interneten megtervezett és egyénivé tett könyvektől, bögréktől és ruhadaraboktól kezdve az autókig, bútorokig és házakig. A vásárlók pontosan azt kaphatják, amit szeretnének, a megfelelő időben leszállítva azon az áron, amelyet hajlandók megfizetni.

Az internet lehetővé teszi a globális kereskedelmet és – függetlenül a cégek méretétől − biztosítja a vevők és az eladók közötti személyes kommunikációt.

A fenti cikk a HVG Extra Business közreműködésével készült, és A business nagykönyve című kiadvány szerkesztett részlete. 

Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? A HVG Extra Business friss számának középpontjában a történetmesélés áll. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

HVG Extra Business Business magazin

Vészjósló jelek, amelyek arra utalnak: közel a vég

Még az ikonikus vállalatok esetében is előfordul, hogy megtorpannak, elbuknak és feledésbe merülnek. A vezetők önhittsége, a gyenge marketing, a rossz termék, a stratégiai hibák, a gazdasági környezet vagy egyszerűen a pech, mind szerepelhet a lehetséges okok hosszú listáján. Sok esetben azonban éppen a siker a bukás katalizátora.

HVG Extra Business Business magazin

Hogyan lendítsük fel cégünk forgalmát?

Ha megtanuljuk olvasni és elemezni vásárlóink digitális lábnyomát, kis odafigyeléssel nagymértékben fellendíthetjük vállalkozásunkat. Íme, három módszer, amivel elindulhatunk az adatvezérelt marketinghez vezető úton.