HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A gyorsan változó divat kínálata arra ösztönöz minket, hogy gyakran vásároljunk új cipőt, ruhát, táskát – ezek futószalagszerű gyártása azonban súlyos környezeti és társadalmi károkkal jár. Cikksorozatunkban olyan kisebb hazai cégeket mutatunk be, amelyek a termékeiket a lehető legkevesebb káros hatás mellett készítik el.

©

„Észrevettem, hogy már nem élvezem a munkámat – nem igazán láttam a célt magam előtt. Elgondolkodtam: azon kívül, hogy én elégedett vagyok vele és szép, mégis mi a célja a létrehozott tárgynak? Így jöttem rá, mi zavar a divattervezésben” – meséli Pápai Lilla, a WYHOYS alapítója.

Lilla a MOME és a dániai VIA Egyetem divat szakán végzett, és 2014-ben jelentkezett első kollekciójával, amelynek a Közelebb nevet adta.

Ruháihoz elsősorban új alapanyagokat használ, amelyek ellenőrzött ökológiai gazdálkodásból származnak: sőt termesztésük során kerülték a vegyszereket, nincs bennük káros festék és klór például. A fenntarthatóságot először a diplomakollekciójában használta inspirációként, és már akkor szembesült a megfelelő alapanyagok beszerzésének nehézségeivel.

„Magyarországon nemcsak hogy nem érhetők el organikus alapanyagok, hanem még azt sem nagyon tudják, mit jelent ez”

– mondja Lilla, aki sokszor szembesült azzal, hogy bár az anyagot bioként tüntették fel, tanúsítványt erről nem tudtak mutatni. Meg kellett tanulnia tehát, milyen kérdésekkel ellenőrizheti a hasonló állítások hitelességét. Ráadásul már a középiskolában szerette az alapanyagokat maga megtervezni. Most, hogy a fenntartható divatot képviseli, ez különösen jól jön: a saját készítésű anyag jobban kapcsolódik a témához is.

©

Pápai Lilla szerint a magyar piac még nem fókuszál a fenntarthatóságra a divatban, és a vásárlók nem tudják például, mi a különbség a természetes és a bio alapanyagok között.

Több külföldi országban azonban már nagyon erős ez a trend mind a vásárlók, mind a cégek részéről. Ruhakölteményeit ő is inkább külföldön – Ázsiában, Skandináviában, Amerikában, Londonban – szeretné értékesíteni.

Diplomamunkájában és az abból születő 2017-es kollekcióban a környezetszennyezés problémájával szembesülhetünk: ezek inspirációja ugyanis az olajszennyezés, minden részlet ennek vizuális képéhez és biológiai folyamataihoz kapcsolódik.

Az ötlet kidolgozásához utánanézett az olajszennyezés biológiai folyamatainak, és rájött, hogy olyan anyagot kell készítenie, amelyben a részek, a szálak egybevegyülnek. Így jött a nemezelés ötlete, amellyel az olaj és a víz kapcsolatát próbálta szervesen megjeleníteni. A ruhadarabokban emellett sok rejtett hímzés van (például a gallér és a nadrág belső hajtásában), ami azt jelképezi, hogy az olajszennyezést a tenger felszínéről látszólag el lehet ugyan takarítani, de attól függetlenül a probléma fennmarad.

Brandje, a WYHOYS nem agresszívan hirdeti a környezetvédelmet, Lilla azonban minden alkalommal, amikor személyesen találkozik a vásárlóival, elmondja a ruhák születésének történetét. Tapasztalata szerint a vásárlók ettől néha megijednek, és bűntudatuk lesz, hiszen a legtöbben nem fognak kizárólag organikus ruhadarabokat vásárolni, és ez frusztráltságot kelt. Gyakoribb azonban, hogy a háttértörténet miatt sokkal közelebb érzik magukhoz a ruhadarabot. Lilla szerint ez – illetve a darabok minősége, azok tovább hordhatósága – a nagy különbség a gyorsan kifutó divat és az ő ruhái között.

Varga Judit cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2016/4-es számában. Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? Keresse az újságárusoknál a HVG Extra Business friss számát, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

HVG Extra Business Business magazin

Second hand másképp: átszabott farmerekből teremtenének divatot

Mit szólna, ha nem egyszerűen leadná megunt ruháit, de még adományozna is mellé, hogy azok újraszületve rászorulókhoz kerüljenek? Vagy éppen ön vásárolná vissza, egy teljesen más formában. A budapesti holland nagykövetség lát fantáziát a dologban, olyannyira, hogy véleményének 4 ezer euróval adott nyomatékot.