HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Facebookos megjelenésünk menedzseléséhez online blogoktól kezdve tudományos szakkönyveken át mások gyakorlatáig ezernyi helyről vehetünk tippeket. Cikkünkben a népszerű közösségi oldalon is aktív hazai hírességek mondják el, szerintük mi a siker titka.

Jókuti András - Gasztroblogger

A blogokhoz hasonlóan a közösségi médiás felületeken is a hitelesség és az egyéni hangvétel a legfontosabb. Nem érdemes megpróbálni felvenni valamilyen népszerű – vagy annak gondolt – stílust. Kellemes látvány ugyan a követők számának gyarapítása mindenáron, de kontraproduktív. Érdemes inkább szép lassan, organikusan begyűjteni a téma iránt valóban érdeklődő követőket, mert ők jó eséllyel később is aktívak maradnak. Ezzel szemben az öncélú képekkel, fizetett hirdetésekkel, ajándékokkal összevásárolt tömegek már középtávon sem jók semmire. A játék célja nálam a meglévő követők jutalmazása a hűségükért. Fontos az is, hogy adott profilra ránézve egyértelmű legyen az oldal fókusza. Vagyis lehet néha más témákat is kitenni az oldalra, de ha – mint például nálam – alapvetően a gasztronómia és az utazás a lényeg, akkor ez első ránézésre derüljön ki. Érdemes időt szánni a levelek, hozzászólások és kérdések megválaszolására is. Ez körülbelül annyi időt felemészt, mintha (plusz) egy gyereke lenne az embernek, de a befektetett energia megtérül.

Puzsér Róbert - Újságíró, szerkesztő, kritikus

Három szabályt követek az oldal szerkesztése során: 1. Nem traktálok senkit a magánéletemmel. 2. Nem szolgálom ki a tömeget az olcsó lájkokért, hanem inkább vállalom a valóban érdemi témákat, a megosztó véleményeket, az állandó konfliktust és alkalmanként a tömeges leiratkozást. 3. Nem kifejezetten a Facebookra készítek tartalmat, hanem publicisztikákat írok. Amit gyártok, sokkal inkább blog, mint Facebook-oldal. Ha bárkivel beszéltem, aki magát Facebook-gurunak gondolta, mind elmondta, hogy ha igazán sikeres oldalt akarok, ezen a három szabályon változtatnom kell. Merthogy szerintük privát, népszerű és exkluzív tartalomra van szükség – így lehet nagyszámú feliratkozót becsatornázni, majd szponzort találni. Bizonyára igazuk is van. Ugyanakkor az is kiderült, hogy nem kell feltétlenül elfogadni a tömegkultúra nyomását, miképp a filléres életbölcsességekre, állandó megerősítésre és dicséretre szomjazó tömeg zsarnokságának sem kell feltétlenül engedni. Bár az én Facebook-oldalamat közel sem látogatják annyian, mint Kasza Tibiét vagy Oravecz Nóráét, de legalább őrzök némi illúziót, hogy az írásaimat autonóm emberek olvassák, akik nem egyetértésre, hanem inspirációra, vitára és új nézőpontokra vágynak. Úgy vélem, ezek viszik előre a világot, nem az egymondatos megfejtések meg a nyaralásos fotók.

Palya Bea - Zenész

A Facebook-oldalam követőire jó fej emberek hozzám és egymáshoz is beszélő, aktív közösségeként tekintek. Így amikor a témákat kitaláljuk, akkor személyes történeteket osztunk meg, kérdezünk, elkezdett gondolatsorokat írunk. Ez a személyesség esetemben magától értetődő, hiszen az egész dalírói munkám erre épül, Palya Beának mint márkának is ez az őszinteség az alapja. Célom a másokhoz kapcsolódás, amit a hiteles történetek tesznek lehetővé. Pontosan úgy, mint amikor a barátainkkal beszélgetünk. Hogy egy konkrét példát is mondjak: amikor a Tovább nő című albumot készítettem, egy bejegyzéssorozat keretében egyszerűen megosztottam a dalcímeket, de ezt nem árultam el, hanem témákként hivatkoztam rájuk, amelyekre asszociálni lehetett. Azt írtam: mi jut eszetekbe arról, hogy Két világ, Tükör, Beavatás stb., jöhetnek az élmények, kérdések, képek, zenék. Hihetetlenül sokan válaszoltak, és jó volt látni, hogy sokszor hasonló irányba gondolkodtak, mint én a dal írásakor. Sokszor hirdetünk játékokat is, és élőben is bejelentkezem néha. Ez a beszélgetésjelleget erősíti: szeretem olvasni az emberek kérdéseit, szeretek rájuk válaszolni, szeretek velük együtt gondolkodni. Az oldal a közösen megélt élményekről, történetmegosztásról, a kapcsolódásról, az emberi melegségről szól.

Tibi atya - Szórakoztató / humorblog

A Tibi atya Facebook-oldal több mint négy éve üzemel, kezdetben vicces, szatirikus posztok futottak az oldalon, ez jelenleg is a fő csapásvonal. Az idők során azonban szépen megjelentek a humoron kívül más jellegű bejegyzések is. Erősen hangsúlyozzuk az aktualitásokat, legyen szó akár a foci-Eb-ről, az olimpiáról, vagy mondjuk egy viccesre sikerült balesetről – emlékezzünk, amikor a csuklós busszal próbált valaki megfordulni a Margit-hídon. Ezek a posztok hatalmas elérést generálnak, még a nagyobb hírportálok is ölni tudnának azokért a számokért, amiket produkálunk velük. Ennek titka a gyorsaság: aki először nyilatkozik egy adott ügyben, annak a bejegyzését fogják a legtöbben megosztani. A másik vonal, ami egyre nagyobb szerephez jut nálunk, az a társadalmi felelősségvállalás. Úgy érezzük, hogy több mint 1,2 millió követővel meg kell szólalnunk sok kényes témában. Helyre szoktuk rakni Schobert Norbi kémiai nonszensz blődségeit, és az önjelölt lelki kuruzslók ténykedése mellett sem szeretünk szó nélkül elmenni. Írtunk már blogbejegyzést a magyarországi alkoholhelyzetről tudományos szemszögből, mivel előszeretettel állítanak be minket egy személyben az alkoholizmus okának. Sok, hozzánk hasonló elérésű oldal inkább kerüli a megosztó témákat, de mi szeretjük a vitaindító bejegyzéseket.

Ez már háború: Norbi keményen visszaszólt Tibi atyának, és máris jött a viszontválasz

Folytatódik a két, milliós követőszámmal rendelkező Facebook-személyiség háborúja a közösségi oldalon. Egymás követőinek becsmérlése és a facebookos véleményszabadság is előkerült. De érdemes odafigyelni a vitába oldalágon bekapcsolható Ripost-reposzt jelenségre is.

Nyáry Krisztián - Író, kommunikációs szakember

Az online marketinges szakkönyvekben olvasható, közösségi médiára vonatkozó szabályokat érdemes megkérdőjelezni. A Facebookkal kapcsolatosan folyton visszatérő intelem – vagyis hogy két-három mondatnál többet nem szabad írni – például nem igaz. Egész hosszú tartalmakat is meg lehet osztani, az elolvasási hajlandóság nem a hossztól, hanem az élethelyzettől függ. Persze nem a Háború és béke terjedelmében kell gondolkodni, de 6-7 ezer karakter még bőven belefér. Amikor elkezdtem magyar írók és művészek szerelmi életéről szóló képeket és tartalmakat megosztani, először csak a baráti társaság szórakoztatása volt a cél, aztán kiderült, hogy mást is érdekel – végül ebből született az Így szerettek ti könyvem, és az egész olvasásnépszerűsítő sorozat. Először azt gondoltam, hogy ami ingyen elérhető, azt nem érdemes könyvben kiadni. De Facebook-posztot nem lehet ajándékba adni, könyvet viszont igen. Ezek a kiadványok annak ellenére váltak népszerűvé, hogy 70–80 százalékuk bárki által hozzáférhető a Facebook-oldalamon. Ez viszont, mint kiderült, nem hátráltatta, hanem inkább támogatta az eladásokat. Ha kommunikációs szakemberként egy olvasásnépszerűsítő kampány kivitelezését kaptam volna feladatként, akkor biztosan másképp csinálom, és hittem volna a marketing úgynevezett vastörvényeiben.

"Nem néztem, hová megyek, csak mentem" - három meglepő karrierdöntés története

Nyáry Krisztián szinte forradalmasította a magyar nyelvű Facebook-felhasználói szokásokat, amikor elkezdett hosszabb lélegzetű jegyzeteket, irodalmi anekdotákat posztolni.

Varga Szabolcs cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2017/1-es számában.

Friss lapszámunkban olyan etikus befolyásolási módszereket mutatunk be, amelyekkel jobb hellyé tehetjük a világot, javíthatunk megítélésünkön vagy könnyebben eladhatjuk termékeinket. Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel! Ha megtetszett az újság, fizessen elő egy évre, és Simon Sinek A jó vezetők esznek utoljára című könyvét adjuk az előfizetés mellé.

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

HVG Extra Business Business magazin

Hogyan csalogatnak be a márkák a történeteikkel?

A könnyen befogadható történeteket a cégek gyakran használják értékeik, vállalati kultúrájuk, jövőképük és termékeik bemutatásához. A történetek segíthetnek egy-egy brandet pozícionálni a piacon, márkahűséget építeni, vagy egyszerűen csak az ismertséget és az értékesítési számokat növelni. Hat vállalati példán mutatjuk be a sztorik felhasználását a márkaépítésben.

HVG Extra Business Business magazin

Hogyan írjunk bullshit-mentes történeteket?

A legszemélyesebb élményei megosztásával indult, ma pedig ő segít másoknak, hogy megoszthassák saját történeteiket a világgal. Bihari Viktóriával, a Tékasztorik szerzőjével beszélgettünk.