HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Számos informatikai vállalkozás eljut a felismerésig, hogy rendkívüli kihívás akár csak kicsit is érdekfeszítően beszélni a cég tevékenységéről. Architektúráktól, rendszerintegrációtól kevesen rágják le a körmüket izgalmukban, az SAP ezt felismerve hajtott végre paradigmaváltást a sztorizás fókuszba állításával.

A német gyökerű informatikai multinál már hisznek a mesékben. A cégnél globális főnököt is kineveztek a terület élére, Julie Roehm személyében, aki a Chief Storyteller (kvázi fő mesemondó) kitüntető címet viseli. A cégnél „customer storytelling teamet” is létrehoztak, hogy a márka alapértékeit könnyebben be lehessen azonosítani, és az üzletkötők hatékonyabb segítséget kapjanak napi munkájukhoz.

Oszd meg és uralkodj!        

A cég egyik újítása a Share Your Story app, amely könnyen kezelhető, gyakorlatilag önkiszolgáló telefonos alkalmazás. Segítségével az ügyfelek, a partnerek és persze a munkatársak megoszthatják élményeiket a vállalkozással, leginkább persze annak termékeivel kapcsolatban. A gondolat az eszköz mögött tulajdonképpen kézenfekvő: könnyebb az informatikai megoldás tényleges hatásáról mesélni, mint az informatikai hatásmechanizmust szárazon ismertetni. Ahogy Julie Roehm fogalmaz: felhasználóként még őt is jobban leköti, hogy disneylandi élményeit vagy akár az iTunes élvezetét miként segítette elő az SAP, semmint hogy a megoldások precíz technikai leírását bogarássza.

A Share Your Story abból indul ki, hogy számtalan ember kerül valamilyen módon kapcsolatba a céggel, és közülük jó néhányan – esetünkben akár közel százezren – nem zárkóznak el attól sem, hogy az elégedettségüknek hangot adjanak. Carmine Gallo, a történetmesélés szakértője ezzel kapcsolatban megjegyzi: az SAP jó úton jár, amikor a hatékony ügyféltájékoztatás jegyében összegyűjti dolgozói és ügyfelei sztorijait. Véleménye szerint ugyanis minden márka képes jó történetekkel szolgálni, a titok pedig a brand történetmesélőinek kollektív bölcsességében rejlik.

Neked is van sztorid?
Illinois állam legnagyobb egészségügyi szolgáltatója, a több mint 200 egészségügyi intézményt fenntartó Advocate Health Care is elégedettséggel osztja meg történetét a világhálón. A milliárdos nagyságrendben keletkező, sokszor szenzitív adatokat kellett olyan rendszerbe átvinnie, amely a meglévő informatikai megoldásoknál jobban képes kezelni ezt az adattengert. A nyilatkozó felső vezető érzékletesen mutatja be, hogy a munkájukon egyének, családok, közösségek sorsa múlik, ezért is hárult nagy felelősség az együttműködő partner SAP-ra az adatállomány mozgatása során.

Mankó a videók elkészítéséhez

Hogy a dicsérő videók többé-kevésbé egységesek legyenek, a szereplők rövid leírást és irányított kérdéseket kapnak, milyen témákat volna szerencsés érinteni a videofelvételeken. Az első az adott szervezet bemutatása, utána érdemes arról beszámolni, miért fordult a cég az SAP-hoz, és hogy általában miben nyilvánul meg a jó együttműködés. Az utolsó blokkok között szerepel az SAP-val közös munka hasznának bemutatása, majd pedig a számadás az elégedettségről és a tanulságokról.

A sztorit ezután a delikvens feltölti a megfelelő webhelyre. Ekkor viszont még nem lesz látható a nagyközönség számára, mert a végeredményt egy e célra dedikált csapat készíti el – vágással, szerkesztéssel, a látvány és a hanghatás feljavításával. Hogy az utóbbiakkal kevesebb gond legyen, a felvételkészítők a tartalmat érintő kérdések mellett technikai tanácsokat is kapnak.

Az utólagos szerkesztés átlagosan két-három hetet vesz igénybe, majd pedig kikerül a sztori a közös gyűjteménybe. A részvétel az eljárásban nem csupán a nézőket és a külső szemlélőket segíthet meggyőzni, hanem egyúttal a videokészítők lojalitását is építi a cég iránt.

Szakmán kívülről hozott mesefelelősök

Az SAP a fent említett fő mesemondóval együtt más nagyágyúkat is igazolt a média világából. Az egyik legnagyobb név a Fox hírcsatornától érkezett Megan Meanyé, aki immár az SAP tévé globális műsorvezetője. Nagykutyának számít Paul Taylor, a Financial Times korábbi újságírója, vagy éppen a Thomson-Reuters tech rovatától érkezett Nicola Leske is. Utóbbi úgy látja: a hagyományos sajtóközlemények nem olyan formában mennek ki, hogy azokat profi újságíró használni tudná – mind a felépítés, mind a nyelvezet radikális változtatásra szorul.

Az ismert nevek szerződtetésével az SAP célja az, hogy a sztorizás olyan szakemberek kezébe kerüljön, akik alapvetően járatlanok a technológia világában, és ezáltal képesek a nézők számára érthetően becsomagolni az amúgy száraz IT-szakzsargont. A csapat felfogása szerint olyan tartalmakat kell létrehozni, amelyek nagy hasonlóságot mutatnak azokkal a médiatartalmakkal, amelyeket a felhasználók szabadidejükben is szívesen fogyasztanak – több humorra, csipetnyi drámára és persze mindenfajta felületen jól működő, lejátszható tartalomra van szükség.

Bőhm Kornél cikke teljes terjedelmében a HVG Extra Business 2017/1-es számában olvasható el.

Friss lapszámunkban olyan etikus befolyásolási módszereket mutatunk be, amelyekkel jobb hellyé tehetjük a világot, javíthatunk megítélésünkön vagy könnyebben eladhatjuk termékeinket. Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel! Ha megtetszett az újság, fizessen elő egy évre, és Simon Sinek A jó vezetők esznek utoljára című könyvét adjuk az előfizetés mellé.

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!
HVG Extra Business Business magazin

Hogyan csalogatnak be a márkák a történeteikkel?

A könnyen befogadható történeteket a cégek gyakran használják értékeik, vállalati kultúrájuk, jövőképük és termékeik bemutatásához. A történetek segíthetnek egy-egy brandet pozícionálni a piacon, márkahűséget építeni, vagy egyszerűen csak az ismertséget és az értékesítési számokat növelni. Hat vállalati példán mutatjuk be a sztorik felhasználását a márkaépítésben.