HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Számos informatikai vállalkozás eljut a felismerésig, hogy rendkívüli kihívás akár csak kicsit is érdekfeszítően beszélni a cég tevékenységéről. Architektúráktól, rendszerintegrációtól kevesen rágják le a körmüket izgalmukban, az SAP ezt felismerve hajtott végre paradigmaváltást a sztorizás fókuszba állításával.

A német gyökerű informatikai multinál már hisznek a mesékben. A cégnél globális főnököt is kineveztek a terület élére, Julie Roehm személyében, aki a Chief Storyteller (kvázi fő mesemondó) kitüntető címet viseli. A cégnél „customer storytelling teamet” is létrehoztak, hogy a márka alapértékeit könnyebben be lehessen azonosítani, és az üzletkötők hatékonyabb segítséget kapjanak napi munkájukhoz.

Oszd meg és uralkodj!        

A cég egyik újítása a Share Your Story app, amely könnyen kezelhető, gyakorlatilag önkiszolgáló telefonos alkalmazás. Segítségével az ügyfelek, a partnerek és persze a munkatársak megoszthatják élményeiket a vállalkozással, leginkább persze annak termékeivel kapcsolatban. A gondolat az eszköz mögött tulajdonképpen kézenfekvő: könnyebb az informatikai megoldás tényleges hatásáról mesélni, mint az informatikai hatásmechanizmust szárazon ismertetni. Ahogy Julie Roehm fogalmaz: felhasználóként még őt is jobban leköti, hogy disneylandi élményeit vagy akár az iTunes élvezetét miként segítette elő az SAP, semmint hogy a megoldások precíz technikai leírását bogarássza.

A Share Your Story abból indul ki, hogy számtalan ember kerül valamilyen módon kapcsolatba a céggel, és közülük jó néhányan – esetünkben akár közel százezren – nem zárkóznak el attól sem, hogy az elégedettségüknek hangot adjanak. Carmine Gallo, a történetmesélés szakértője ezzel kapcsolatban megjegyzi: az SAP jó úton jár, amikor a hatékony ügyféltájékoztatás jegyében összegyűjti dolgozói és ügyfelei sztorijait. Véleménye szerint ugyanis minden márka képes jó történetekkel szolgálni, a titok pedig a brand történetmesélőinek kollektív bölcsességében rejlik.

Neked is van sztorid?
Illinois állam legnagyobb egészségügyi szolgáltatója, a több mint 200 egészségügyi intézményt fenntartó Advocate Health Care is elégedettséggel osztja meg történetét a világhálón. A milliárdos nagyságrendben keletkező, sokszor szenzitív adatokat kellett olyan rendszerbe átvinnie, amely a meglévő informatikai megoldásoknál jobban képes kezelni ezt az adattengert. A nyilatkozó felső vezető érzékletesen mutatja be, hogy a munkájukon egyének, családok, közösségek sorsa múlik, ezért is hárult nagy felelősség az együttműködő partner SAP-ra az adatállomány mozgatása során.

Mankó a videók elkészítéséhez

Hogy a dicsérő videók többé-kevésbé egységesek legyenek, a szereplők rövid leírást és irányított kérdéseket kapnak, milyen témákat volna szerencsés érinteni a videofelvételeken. Az első az adott szervezet bemutatása, utána érdemes arról beszámolni, miért fordult a cég az SAP-hoz, és hogy általában miben nyilvánul meg a jó együttműködés. Az utolsó blokkok között szerepel az SAP-val közös munka hasznának bemutatása, majd pedig a számadás az elégedettségről és a tanulságokról.

A sztorit ezután a delikvens feltölti a megfelelő webhelyre. Ekkor viszont még nem lesz látható a nagyközönség számára, mert a végeredményt egy e célra dedikált csapat készíti el – vágással, szerkesztéssel, a látvány és a hanghatás feljavításával. Hogy az utóbbiakkal kevesebb gond legyen, a felvételkészítők a tartalmat érintő kérdések mellett technikai tanácsokat is kapnak.

Az utólagos szerkesztés átlagosan két-három hetet vesz igénybe, majd pedig kikerül a sztori a közös gyűjteménybe. A részvétel az eljárásban nem csupán a nézőket és a külső szemlélőket segíthet meggyőzni, hanem egyúttal a videokészítők lojalitását is építi a cég iránt.

Szakmán kívülről hozott mesefelelősök

Az SAP a fent említett fő mesemondóval együtt más nagyágyúkat is igazolt a média világából. Az egyik legnagyobb név a Fox hírcsatornától érkezett Megan Meanyé, aki immár az SAP tévé globális műsorvezetője. Nagykutyának számít Paul Taylor, a Financial Times korábbi újságírója, vagy éppen a Thomson-Reuters tech rovatától érkezett Nicola Leske is. Utóbbi úgy látja: a hagyományos sajtóközlemények nem olyan formában mennek ki, hogy azokat profi újságíró használni tudná – mind a felépítés, mind a nyelvezet radikális változtatásra szorul.

Az ismert nevek szerződtetésével az SAP célja az, hogy a sztorizás olyan szakemberek kezébe kerüljön, akik alapvetően járatlanok a technológia világában, és ezáltal képesek a nézők számára érthetően becsomagolni az amúgy száraz IT-szakzsargont. A csapat felfogása szerint olyan tartalmakat kell létrehozni, amelyek nagy hasonlóságot mutatnak azokkal a médiatartalmakkal, amelyeket a felhasználók szabadidejükben is szívesen fogyasztanak – több humorra, csipetnyi drámára és persze mindenfajta felületen jól működő, lejátszható tartalomra van szükség.

Bőhm Kornél cikke teljes terjedelmében a HVG Extra Business 2017/1-es számában olvasható el.

Friss lapszámunkban olyan etikus befolyásolási módszereket mutatunk be, amelyekkel jobb hellyé tehetjük a világot, javíthatunk megítélésünkön vagy könnyebben eladhatjuk termékeinket. Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel! Ha megtetszett az újság, fizessen elő egy évre, és Simon Sinek A jó vezetők esznek utoljára című könyvét adjuk az előfizetés mellé.

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

HVG Extra Business Business magazin

Hogyan csalogatnak be a márkák a történeteikkel?

A könnyen befogadható történeteket a cégek gyakran használják értékeik, vállalati kultúrájuk, jövőképük és termékeik bemutatásához. A történetek segíthetnek egy-egy brandet pozícionálni a piacon, márkahűséget építeni, vagy egyszerűen csak az ismertséget és az értékesítési számokat növelni. Hat vállalati példán mutatjuk be a sztorik felhasználását a márkaépítésben.