HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Kognitív torzítások, helytelen heurisztikák és logikai tévedések tucatjai befolyásolják cselekedeteinket nap mint nap. Az Urbanlegends.hu cikke azokat a "főbűnösöket" mutatja be, amelyek hozzájárulhatnak ahhoz, hogy áldozatul essünk a kamuhíreknek.

Miért szeretjük a nézeteinket megerősítő sztorikat, és miért rejtjük el a Facebookon azokat az ismerőseinket, akik világlátásunkkal ellentétes cikkeket osztanak meg? Miért keresünk folyamatosan jeleket mindenben, és miért húzunk minden történésre valamilyen mintát? Miért hatnak sokakra hátborzongatóan Nostradamus próféciái, és miért nem foglalkoznak többen azokkal a tudományos előrejelzésekkel, amelyek például bolygónk felmelegedéséről szólnak?

Mindenki szereti azt gondolni magáról, hogy ismeri a világ működését, valójában azonban a legtöbbünknek fogalmunk sincs arról, mit miért csinálunk. Döntéseinket, cselekedeteinket sokszor prekoncepciók alapján hozzuk meg, és észre sem vesszük, ahogy agyunk megvezet minket.

Az Urbanlegends.hu szerzője - David McRaney Rejtett énünk című könyve alapján - azokat a helytelen következtetésekhez vezető viselkedésmintázatokat (kognitív torzításokat), információfeldolgozást felgyorsító rövidítéseket (heurisztikákat) és logikai tévedéseket mutatja be röviden, amelyek hozzájárulhatnak többek között ahhoz, hogy áldozatul essünk kamuhíreknek, propagandának, anekdotáknak, csalásnak vagy épp tévhiteknek.

1. Megerősítési torzítás

Általában hajlamosak vagyunk olyan infókat keresni és előnyben részesíteni, amelyek megerősítik meggyőződéseinket, és elhanyagolni azokat, amelyek megkérdőjelezik. Vagyis a minket érő infótömegből csak azokat használjuk fel, amelyek kapcsolódnak a fejünkben motoszkáló gondolatokhoz. E torzításnak köszönhetően alakulnak ki például a Facebookon olyan buborékok, amelyekben a felhasználó csak az ő világnézetét megerősítő információkat kap, születnek félrevezető “tudományos” kísérletek, és e jelenség passzív változatának köszönhetően gondoljuk azt, hogy időről időre véletlen párhuzamok kísértenek minket.

Ha kíváncsi, milyen módokon vezet meg még minket az agyunk, kattintson az Urbanlegends.hu cikkére!

A fenti blogszemle a HVG Extra Business közreműködésével készült.

A magazin friss lapszámában kreatív szakmák gyakorlataiból mutatunk mintát azok számára, akik fejlődni szeretnének, vagy akár csapatot, vállalatot vezetnek folyamatosan megújuló környezetben. A lapban emellett kiemelten foglalkozunk a kreativitáshoz szorosan kötődő dizájntémákkal is. Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

HVG Extra Business Business magazin

11 cikk, amit csak akkor olvasson el, ha sikeres akar lenni

A kreativitás ma már nem csupán a művészi alkotótevékenységek sajátja, alapvető készségként kell magunkénak tudnunk, ha olyan területen dolgozunk, amely folyamatosan fejlődik. Íme néhány tipp a klasszikus kreatív szakmák gyakorlatából.

HVG Extra Business Business magazin

Mit fedezett fel pókerezés közben a közgazdasági Nobel-díjas?

Ha valaki mínuszban van, a szerencsejáték jellegű kockázatvállalástól sem riad vissza, hogy megpróbálja elérni a nullszaldót – mutat rá az idei közgazdasági Nobel-díj díjazottja, Richard Thaler. Cikkünkben Rendbontók című könyvének pókerezéssel kapcsolatos részéből idézünk.