HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Miért elengedhetetlen, hogy egy vezető empatikus legyen? Miként kapcsolhatjuk ki a fejünkben a kritikus hangot? Mi kell ahhoz, hogy valódi önmagunk lehessünk? Többek között ezekről kérdeztük John Leary-Joyce-t, az Academy of Executive Coaching elnökét, akinek Gestalt-coaching a gyakorlatban – A termékeny üresség felfedezése című könyve nemrég magyarul is megjelent.

HVG Extra Business: A gestalt eredetileg pszichoterápiás irányzat. Van különbség a gestaltcoaching és a gestaltterápia között?

John Leary-Joyce: A terápia elsődleges célja a múlt sebeinek begyógyítása. Ezzel szemben a coaching – bár tisztában van azzal, hogy mindenkinek van „csomagja” – nem a múlt fájdalmaira és traumáira koncentrál, hanem a jelenre és a jövőre. Ehhez, ha szükséges, felhasználja a kliens „csomagját” – hiszen ha jobban megismerjük önmagunkat, jobban tudunk haladni a céljaink felé. De a coaching, szemben a terápiával, a múltban keletkezett sebeken nem rágódik hosszan. A másik fontos különbség a klientúra. A terápiák látogatói gyakran küzdenek valami múltjukból eredő nehézséggel, és a terapeutától várják, hogy ebből a helyzetből kikeveredjenek. A coaching ügyfelei ezzel szemben elég jól menedzselik az életüket, és arra kíváncsiak, hogyan fejleszthetik magukat.

A gestaltmódszer
A gestalt az egyik legellentmondásosabb pszichoterápiás módszer, amit más pszichológiai irányzatokhoz hasonlóan ma már coachok is használnak. A gestalt szó jelentése „alak”, ami arra utal, hogy a szemlélet az emberrel mint egésszel foglalkozik: a gondolataival, az érzéseivel és a testi érzeteivel. Ehhez a spontaneitást, a megérzéseket és a testi érzeteket hívja segítségül. Az ilyen eszközök hasznosak lehetnek nehéz döntéseknél, valamint a bizonytalansággal és feszültséggel járó élethelyzetekben.

HVG Extra Business: Az emberek ilyen jól ismerik önmagukat? Tudják, melyik problémájuknak mi az oka, és annak megfelelően választanak segítőt?

John Leary-Joyce: Ez változó. Hozzám főleg executive coachingra jönnek, és nem ritka, hogy ha valakinek gondja van a főnökével, akkor előbb-utóbb kiderül a coaching folyamata során, hogy problémás a viszonya az apjával. Ha valamilyen múltbéli fájdalom akadályozza a kliens fejlődését, mert folyamatosan betolakszik a jelenébe, akkor a coach feladata nyíltan megmondani, hogy ezeket a problémáit el kellene vinnie terápiába, és ha azok megoldódtak, akkor folytatni lehet a coachingot.

HVG Extra Business: Lehet a gestalttal nyitni coaching folyamatot? Nem kell megvárni a bizalom kiépülését ahhoz, hogy a kliens igazán mély érzéseket is be tudjon hozni?

John Leary-Joyce: Sajnos sokan azt hiszik, hogy a gestalt nagyon mély és összetett módszer, amit igen nehéz alkalmazni. Valóban vannak komplex eszközei, amelyeket jobb csak az erős bizalom kialakulása után használni. Ugyanakkor az alapja az, hogy fogadd el önmagad. És ehhez nem kellenek bonyolult eszközök. A coach azt teszi, hogy figyel a kliensére, vele van, és elfogadja annak, aki. Valójában ez a gestalt lényege: jelen lenni a másik emberrel. Kíváncsinak lenni, hogy ki ő, mire vágyik, mi bántja. Akkor történik változás, ha előbb elfogadjuk azt, ami van, és azt, akik vagyunk – a gestaltban ezt hívjuk a változás paradoxonának.

John Leary-Joyce
Húsz évig dolgozott pszichoterapeutaként, mielőtt coachinggal kezdett foglalkozni. A brit származású szakember ma elsősorban felsővezetőknek kínál coachingot. 2000-ben alapította az Academy of Executive Coachingot, amely magas szintű képzést szervez vezetőket segítő coachoknak. Gestalt-coaching a gyakorlatban - A termékeny üresség felfedezése című könyvét magyarul a HVG Könyvek adta ki 2017-ben.

HVG Extra Business: Ez sokaknak igen nehezen megy. Hogyan lehet ebben segíteni a klienst?

John Leary-Joyce: Nemcsak sokaknak, hanem lényegében mindenkinek nehezen megy. Mindannyiunk fejében ott a kis hang, amely rendszeresen azt mondogatja, hogy nem vagyunk elég jók. Ha olyanokat mond a kliens, hogy „Utálom, hogy nem tudok kiállni magamért a munkahelyemen”, és a coach erre azt mondja, hogy „Igen, értem, amit mondasz, ez nehéz”, az a kliensből hatalmas megkönnyebbülést vált ki, azt, hogy végre megérti valaki. És ebben a pillanatban a kritikus hang eltűnik. Vagy legalábbis lejjebb megy a hangerő.

HVG Extra Business: Hogyan lesz ezekből a pillanatokból hosszú távú önelfogadás?

John Leary-Joyce: Általában az történik, hogy egy problémával foglalkozunk, és azon keresztül a kliens megtanulja elfogadni önmagát. Majd erre építünk: ha elfogadom magam, hogyan fogadok el másokat? És ők hogyan fogadnak el engem? Emellett a kliens megtanulja felismerni és kezelni, ha megszólal a kritikus hang a fejében. Nem azonosul vele, hanem kívülről szemléli. „Ó igen, ez megint a kritikus apai hang, amely szerint soha semmit nem csinálok jól.” Eközben a coach révén egyre gyakrabban érzi, hogy „Okés vagyok. Jól csinálok dolgokat”. Ez a pozitív megerősítés többször felbukkan a folyamatban, és egyre jobban erősödik.

HVG Extra Business: Hogyan használ gestaltelemeket a coachingban?

John Leary-Joyce: Gyakran kell segíteni a klienst abban, hogy rájöjjön, mit is vár pontosan a beosztottjaitól, illetve hogyan hozza tudomásukra az elvárásait. Nem ritka, hogy a főnök arrogáns, türelmetlen, túlságosan kritikus a beosztottjaival, főleg a kezdőkkel. Gestaltperspektívából nézve ezt a problémát, azzal foglalkozunk, milyen hatást vált ki az ő viselkedése másokból, hogyan érzik ők ettől magukat.

HVG Extra Business: Hogyan változtatja meg egy vezető a hozzáállását a beosztottjaihoz? Ez elég nagy változás, főleg olyasvalakinél, akinek az a meggyőződése, hogy minden beosztottja lusta vagy idióta.

John Leary-Joyce: Ez a varázslat a gestaltban. Annak a felismerése, hogy milyen hatást váltasz ki másokból, milyen érzéseket keltesz bennük, megváltoztatja azt, ahogy őket, magadat és a helyzetet látod. Meg lehet például kérdezni a klienstől, hogy neki milyen érzés lenne, ha ő lenne az a beosztott, akivel a főnöke mindig türelmetlen. Megnézhetjük, milyen emlékei vannak arról, amikor ő volt kezdő pozícióban. Vagy megnézhetjük, hogy gyerekkorában milyen volt a viszonya az apjával. És itt könnyen rádöbbenhet, hogy úgy bánik a beosztottjaival, ahogy az apja bánt vele anno, és ő ezt gyerekként mennyire utálta. Aztán megkérdezhetjük, hogyan szerette volna, hogy az apja vagy a főnöke viselkedjen vele. Például szerette volna, ha meghallgatják? Szerette volna, ha pozitív visszajelzést is kap? És ő vajon meg tudja-e adni ezeket a beosztottainak? Itt a megértés és az empátia kialakítása a lényeg.

HVG Extra Business: A gestalt eszköztárát lehet tudatos hatásgyakorlásra használni?

John Leary-Joyce: Ha képesek vagyunk jelen lenni a pillanatban, ha tudunk teljesen autentikusak lenni, akkor természetes módon haladunk az áramlattal. Önmagunknak lenni nagyon örömteli és megnyugtató dolog – mind magunknak, mind a körülöttünk lévőknek. Azzal, hogy ilyen emberré válunk, úgy gyakorlunk pozitív hatást másokra, hogy nem is próbálunk rájuk hatást gyakorolni. Olyan, mintha mindig coach lennél: elfogadsz másokat úgy, ahogy vannak, és ezzel nagyon erősen hatsz rájuk.

Iványi Zsófia cikkét teljes terjedelmében elolvashatja a HVG Extra Business 2017/2-es számában.

A magazin friss lapszámában kreatív szakmák gyakorlataiból mutatunk mintát azok számára, akik fejlődni szeretnének, vagy akár csapatot, vállalatot vezetnek folyamatosan megújuló környezetben. A lapban emellett kiemelten foglalkozunk a kreativitáshoz szorosan kötődő dizájntémákkal is. Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

HVG Extra Business Business magazin

Így vezet meg minket az agyunk nap mint nap

Kognitív torzítások, helytelen heurisztikák és logikai tévedések tucatjai befolyásolják cselekedeteinket nap mint nap. Az Urbanlegends.hu cikke azokat a "főbűnösöket" mutatja be, amelyek hozzájárulhatnak ahhoz, hogy áldozatul essünk a kamuhíreknek.

HVG Extra Business Business magazin

11 cikk, amit csak akkor olvasson el, ha sikeres akar lenni

A kreativitás ma már nem csupán a művészi alkotótevékenységek sajátja, alapvető készségként kell magunkénak tudnunk, ha olyan területen dolgozunk, amely folyamatosan fejlődik. Íme néhány tipp a klasszikus kreatív szakmák gyakorlatából.