HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A kelet-közép-európai régió huszonöt ígéretes társadalmi startupja versenyez a héten Budapesten. A nyertesek a Social Impact hálózat berlini központjában csiszolhatják tovább ötleteiket, építhetik vállalkozásukat.

A társadalmi problémán enyhítő vállalkozások akkor működhetnek hosszú távon is sikeresen, ha megfelelő üzleti modellel bírnak – vélik annak a programnak a kezdeményezői, akik a héten 25 résztvevő üzleti elképzeléseit próbálják felturbózni a legújabb módszertanok segítségével. A megméretésre az SAP szoftvercég és a Social Impact inkubátor által közösen szervezett, 2017-es startery találkozó keretében kerül sor.

A huszonöt ötlet sokszínű képet mutat. A szerb UrbiGo például egy olyan applikáció, amelynek felhasználóit ellátják magokkal, földdel és megfelelő panelekkel a városi növénytermesztést elősegítésére. Helyet kapott a programban egy ShukarBijoux.ro névre hallgató román kezdeményezés is, amely a roma kézműves ékszergyártók megsegítésére irányul, a Wandering Café pedig egy magyar triciklis kávézó Budapesten, ahol hajléktalanok dolgoznak (az indulók teljes listáját keretes anyagunkban láthatja).

A résztvevők

UIsLI – albán hangos szótár, beszéd alapján is felismertetnék vele a szavakat,

What’s home (Mi van otthon) – magyar fejlesztés, fogyatékkal élőknek segít egy app abban, hogy mit kell vásárolni és mi van még otthon,

Women Entrepreneurial Center (Női Vállalkozók Központja) – szerb, nők által vezetett vállalkozásokat segítő online platform, középpontban a hálózatosodással és oktatással,

SolAid – napelemes töltővel ellátott mobiltelefonok olyan területekre, ahol valamilyen természeti katasztrófa vagy háború miatt nincs áram (albán),

Teach for Hungary (Taníts Magyarországért) – frissen végzett egyetemisták beszervezése arra, hogy rászoruló iskolákban két évet tanítsanak, és így első kézből lássák az egyenlőtlenségeket az oktatási rendszerben,

Charitism (Jótékonykodás) – rehabilitációs workshopok szervezése, ahol a dolgozók játékokat és tanulási eszközöket gyártanak rászoruló gyerekeknek (magyar),

Cargonomia – Budapest minden kerületébe szeretnének Cargo bringákat; már létezik, jelenleg az együttműködés cargo bringás futárokból, egy bringaépítő együttműködésből, egy családi organikus zöldségfarmból, egy organikus pékségből, egy borászatból és önkéntesekből áll,

Albanian Adventure Resort (Albán Kaland Erőforrás) – extrém túrák szervezése Albániában,

EDUKATIV – albán honlap, ahol a különböző iskolák különböző szakokkal együtt fel vannak sorolva, hogy a legjobbat tudd választani magadnak,

Journey to Health (Utazás az Egészségbe) – egészséggel és megelőzéssel foglalkozó high-tech kiállítás, amivel turnéznának a világ körül (román),

Pana Storytelling Furniture (Pana Mesélő Bútorok) – 2013 ápriliságban indul albán vállalkozás, ahol hátrányos helyzetű embereket képeznek ki asztalossá és alkalmazzák is őket; az öko és egyedi tervezésű bútorokat fahulladékból, újrahasznosított és másra nem használt faanyagokból készítik,

Transfer Station (Rendező-pályaudvar) – idén áprilisban indult cseh vállalkozás, amin keresztül hajléktalanoknak adnak átmeneti munkát és a helyi közösségnek rendezvények szervezésével adják át a hajléktalanokkal kapcsolatban szükséges tudást,

Knitting for an empowered life (Kötéssel az életért) – 2012 szeptemberében, nők által alapított vállalkozás (Udružene a neve) Bosznia-Hercegovinában; nők által kötött tárgyakat forgalmaznak,

HOPLA – az albán vállalkozásban olyan ruhákat akarnak átalakítani, amelyek amúgy a szemétbe kerülnének; 5 gyermekes, rászoruló nővel indítanának, akiket ezzel is segítenének a pénzügyi függetlenedésben,

Connecting demand and offer [supply] for social enterprises (SE) – román vállalkozás, egy online platformon kötnék össze a társadalmi vállalkozások keresletét és kínálatát,

Mobile application for disabled people – szerb ötlet, mobiltelefonos app, ami a fogyatékkal élők utazását könnyítené meg: térkép világszerte városokról, ahol jelölve van a mozgássérült parkolóhely és minden akadálymentesített hely; profil; ismerősök/barátok gyűjtése-bejelölése,

Facilitating Inclusion and Good Health Through Exercise and Rhythm: FIGHTER – bolgár edzőterem látássérülteknek,

EduKIND – román alternatív oktatás, ahol a kedvesség és a másokra odafigyelés ugyanolyan hangsúlyos, mint a tudásszerzés,

What to where – román alternatív közlekedési rendszer olyan helyekre, ahol amúgy nincs közösségi közlekedés; munkanélkülieket és diákokat alkalmaznának, segítenék a helyi lakosokat eljutni postára, bevásárolni stb.,

Wandering Café – magyar kezdeményezés, triciklivel hajtott kávézó, ahol hajléktalanok dolgoznak,

UrbiGo – szerb applikáció, ami a városi növénytermesztést reklámozza: csomagban adnak magvakat és paneleket a termesztéshez, az appban pedig nyomon követhető a növények növekedése, valamint a városi növénytermesztésről is lehet tanulni,

Social Innovation – albán fórum jellegű online platform, ahova új és régi vállalkozók posztolhatnak kérdéseket és válaszokat,

ShukarBijoux.ro – román kezdeményezés, roma ékszereket gyártó kézművesek segítésére,

Introduction of CSR practices at Textile companies in Kosovo – a társadalmi felelősségvállalás bemutatása az egyre növekvő textilgyártó cégeknek Koszovóban,

WILD CARD – egy bolgár nő (Viara Gigova) kezdeményezése, aki nehéz sorsú fiatalokat segít azzal, hogy ingyen biztosít minden „hozzávalót” az érettségi banketthez.

A találkozóra érkező döntősök nyolc országból jönnek: Albánia, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Csehország, Koszovó, Magyarország, Románia és Szerbia is képviselteti magát a társadalmi startupoknak szervezett verseny döntőjében. A zsűri – Norbert Kunz, a Social Impact ügyvezető igazgatója, Markus Hilken, az SAP hazai fejlesztőközpontjának vezetője, Robin Marshall, a Budapest Business Journal főszerkesztője, Horváth Anna, a NESsT Magyarország ügyvezetője, Szabó Eszter angyalbefektető – három győztest választ majd ki. Ők meghívást kapnak, hogy az egyik legjelentősebb európai közösségi innovációs központban fejlesszék tovább üzleti tervüket, és a társadalmi vállalkozások legjobb nemzetközi gyakorlataival ismerkedjenek meg.

Vállalkozik? Íme 3 fontos tanács, amivel hatással lehet a világra!

Míg a kilencvenes években a vállalkozó szót nagyjából az ügyeskedő csaló szinonimájaként értelmeztük, mára felismertük, hogy a vállalkozók aktív részesei társadalmunk szövetének. Hovanyecz Tamás cikkében azt a SocialFokus kollektívát mutatja be, amely azon munkálkodik, hogy terjessze a közösségre ható vállalkozások fontosságának gondolatát.

A találkozóra, képzésre való pályázási lehetőség a régió minden korai fázisban lévő startupja számára nyitott volt, ahol valamilyen pozitív társadalmi változást próbálnak elérni. A beérkező pályázatok közül a legígéretesebbeket a Social Impact, az SAP szakértői, valamint online szavazás útján nevezték meg. A hét folyamán a startupok egymás közül választják ki azt a tíz döntőst, akik november 17-én mutatják be ötletüket – ezek közül választ majd három nyertest a zsűri.

A fenti cikk a HVG Extra Business közreműködésével készült.

A magazin friss lapszámában kreatív szakmák gyakorlataiból mutatunk mintát azok számára, akik fejlődni szeretnének, vagy akár csapatot, vállalatot vezetnek folyamatosan megújuló környezetben. A lapban emellett kiemelten foglalkozunk a kreativitáshoz szorosan kötődő dizájntémákkal is. Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

HVG Extra Business Business magazin

11 cikk, amit csak akkor olvasson el, ha sikeres akar lenni

A kreativitás ma már nem csupán a művészi alkotótevékenységek sajátja, alapvető készségként kell magunkénak tudnunk, ha olyan területen dolgozunk, amely folyamatosan fejlődik. Íme néhány tipp a klasszikus kreatív szakmák gyakorlatából.