HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A kelet-közép-európai régió huszonöt ígéretes társadalmi startupja versenyez a héten Budapesten. A nyertesek a Social Impact hálózat berlini központjában csiszolhatják tovább ötleteiket, építhetik vállalkozásukat.

A társadalmi problémán enyhítő vállalkozások akkor működhetnek hosszú távon is sikeresen, ha megfelelő üzleti modellel bírnak – vélik annak a programnak a kezdeményezői, akik a héten 25 résztvevő üzleti elképzeléseit próbálják felturbózni a legújabb módszertanok segítségével. A megméretésre az SAP szoftvercég és a Social Impact inkubátor által közösen szervezett, 2017-es startery találkozó keretében kerül sor.

A huszonöt ötlet sokszínű képet mutat. A szerb UrbiGo például egy olyan applikáció, amelynek felhasználóit ellátják magokkal, földdel és megfelelő panelekkel a városi növénytermesztést elősegítésére. Helyet kapott a programban egy ShukarBijoux.ro névre hallgató román kezdeményezés is, amely a roma kézműves ékszergyártók megsegítésére irányul, a Wandering Café pedig egy magyar triciklis kávézó Budapesten, ahol hajléktalanok dolgoznak (az indulók teljes listáját keretes anyagunkban láthatja).

A résztvevők

UIsLI – albán hangos szótár, beszéd alapján is felismertetnék vele a szavakat,

What’s home (Mi van otthon) – magyar fejlesztés, fogyatékkal élőknek segít egy app abban, hogy mit kell vásárolni és mi van még otthon,

Women Entrepreneurial Center (Női Vállalkozók Központja) – szerb, nők által vezetett vállalkozásokat segítő online platform, középpontban a hálózatosodással és oktatással,

SolAid – napelemes töltővel ellátott mobiltelefonok olyan területekre, ahol valamilyen természeti katasztrófa vagy háború miatt nincs áram (albán),

Teach for Hungary (Taníts Magyarországért) – frissen végzett egyetemisták beszervezése arra, hogy rászoruló iskolákban két évet tanítsanak, és így első kézből lássák az egyenlőtlenségeket az oktatási rendszerben,

Charitism (Jótékonykodás) – rehabilitációs workshopok szervezése, ahol a dolgozók játékokat és tanulási eszközöket gyártanak rászoruló gyerekeknek (magyar),

Cargonomia – Budapest minden kerületébe szeretnének Cargo bringákat; már létezik, jelenleg az együttműködés cargo bringás futárokból, egy bringaépítő együttműködésből, egy családi organikus zöldségfarmból, egy organikus pékségből, egy borászatból és önkéntesekből áll,

Albanian Adventure Resort (Albán Kaland Erőforrás) – extrém túrák szervezése Albániában,

EDUKATIV – albán honlap, ahol a különböző iskolák különböző szakokkal együtt fel vannak sorolva, hogy a legjobbat tudd választani magadnak,

Journey to Health (Utazás az Egészségbe) – egészséggel és megelőzéssel foglalkozó high-tech kiállítás, amivel turnéznának a világ körül (román),

Pana Storytelling Furniture (Pana Mesélő Bútorok) – 2013 ápriliságban indul albán vállalkozás, ahol hátrányos helyzetű embereket képeznek ki asztalossá és alkalmazzák is őket; az öko és egyedi tervezésű bútorokat fahulladékból, újrahasznosított és másra nem használt faanyagokból készítik,

Transfer Station (Rendező-pályaudvar) – idén áprilisban indult cseh vállalkozás, amin keresztül hajléktalanoknak adnak átmeneti munkát és a helyi közösségnek rendezvények szervezésével adják át a hajléktalanokkal kapcsolatban szükséges tudást,

Knitting for an empowered life (Kötéssel az életért) – 2012 szeptemberében, nők által alapított vállalkozás (Udružene a neve) Bosznia-Hercegovinában; nők által kötött tárgyakat forgalmaznak,

HOPLA – az albán vállalkozásban olyan ruhákat akarnak átalakítani, amelyek amúgy a szemétbe kerülnének; 5 gyermekes, rászoruló nővel indítanának, akiket ezzel is segítenének a pénzügyi függetlenedésben,

Connecting demand and offer [supply] for social enterprises (SE) – román vállalkozás, egy online platformon kötnék össze a társadalmi vállalkozások keresletét és kínálatát,

Mobile application for disabled people – szerb ötlet, mobiltelefonos app, ami a fogyatékkal élők utazását könnyítené meg: térkép világszerte városokról, ahol jelölve van a mozgássérült parkolóhely és minden akadálymentesített hely; profil; ismerősök/barátok gyűjtése-bejelölése,

Facilitating Inclusion and Good Health Through Exercise and Rhythm: FIGHTER – bolgár edzőterem látássérülteknek,

EduKIND – román alternatív oktatás, ahol a kedvesség és a másokra odafigyelés ugyanolyan hangsúlyos, mint a tudásszerzés,

What to where – román alternatív közlekedési rendszer olyan helyekre, ahol amúgy nincs közösségi közlekedés; munkanélkülieket és diákokat alkalmaznának, segítenék a helyi lakosokat eljutni postára, bevásárolni stb.,

Wandering Café – magyar kezdeményezés, triciklivel hajtott kávézó, ahol hajléktalanok dolgoznak,

UrbiGo – szerb applikáció, ami a városi növénytermesztést reklámozza: csomagban adnak magvakat és paneleket a termesztéshez, az appban pedig nyomon követhető a növények növekedése, valamint a városi növénytermesztésről is lehet tanulni,

Social Innovation – albán fórum jellegű online platform, ahova új és régi vállalkozók posztolhatnak kérdéseket és válaszokat,

ShukarBijoux.ro – román kezdeményezés, roma ékszereket gyártó kézművesek segítésére,

Introduction of CSR practices at Textile companies in Kosovo – a társadalmi felelősségvállalás bemutatása az egyre növekvő textilgyártó cégeknek Koszovóban,

WILD CARD – egy bolgár nő (Viara Gigova) kezdeményezése, aki nehéz sorsú fiatalokat segít azzal, hogy ingyen biztosít minden „hozzávalót” az érettségi banketthez.

A találkozóra érkező döntősök nyolc országból jönnek: Albánia, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Csehország, Koszovó, Magyarország, Románia és Szerbia is képviselteti magát a társadalmi startupoknak szervezett verseny döntőjében. A zsűri – Norbert Kunz, a Social Impact ügyvezető igazgatója, Markus Hilken, az SAP hazai fejlesztőközpontjának vezetője, Robin Marshall, a Budapest Business Journal főszerkesztője, Horváth Anna, a NESsT Magyarország ügyvezetője, Szabó Eszter angyalbefektető – három győztest választ majd ki. Ők meghívást kapnak, hogy az egyik legjelentősebb európai közösségi innovációs központban fejlesszék tovább üzleti tervüket, és a társadalmi vállalkozások legjobb nemzetközi gyakorlataival ismerkedjenek meg.

Vállalkozik? Íme 3 fontos tanács, amivel hatással lehet a világra!

Míg a kilencvenes években a vállalkozó szót nagyjából az ügyeskedő csaló szinonimájaként értelmeztük, mára felismertük, hogy a vállalkozók aktív részesei társadalmunk szövetének. Hovanyecz Tamás cikkében azt a SocialFokus kollektívát mutatja be, amely azon munkálkodik, hogy terjessze a közösségre ható vállalkozások fontosságának gondolatát.

A találkozóra, képzésre való pályázási lehetőség a régió minden korai fázisban lévő startupja számára nyitott volt, ahol valamilyen pozitív társadalmi változást próbálnak elérni. A beérkező pályázatok közül a legígéretesebbeket a Social Impact, az SAP szakértői, valamint online szavazás útján nevezték meg. A hét folyamán a startupok egymás közül választják ki azt a tíz döntőst, akik november 17-én mutatják be ötletüket – ezek közül választ majd három nyertest a zsűri.

A fenti cikk a HVG Extra Business közreműködésével készült.

A magazin friss lapszámában kreatív szakmák gyakorlataiból mutatunk mintát azok számára, akik fejlődni szeretnének, vagy akár csapatot, vállalatot vezetnek folyamatosan megújuló környezetben. A lapban emellett kiemelten foglalkozunk a kreativitáshoz szorosan kötődő dizájntémákkal is. Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!
HVG Extra Business Business magazin

11 cikk, amit csak akkor olvasson el, ha sikeres akar lenni

A kreativitás ma már nem csupán a művészi alkotótevékenységek sajátja, alapvető készségként kell magunkénak tudnunk, ha olyan területen dolgozunk, amely folyamatosan fejlődik. Íme néhány tipp a klasszikus kreatív szakmák gyakorlatából.