HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Online befolyásolóknak azokat a netes személyiségeket hívjuk, akik életüket, gondolataikat megosztják valamelyik közösségi oldalon, szavaikat, videóikat és élő bejelentkezéseiket pedig tömegek követik. Felfutóban lévő oldalaik kezelése csak látszólag móka és kacagás.

Míg évekkel ezelőtt a fiatal divatguruk még saját blogjukon szórták tanácsaikat a világba, mára a közösségi platformoknak köszönhetően e befolyásolók jelenléte annyira hangsúlyossá vált, hogy a nagy divatcégek marketingbüdzséjében is komoly összegeket csoportosítanak át egy-egy influencer kampányra. A Vogue magazin szerint a legjobbak átlagosan 2 és 5 ezer font közötti összegeket tehetnek zsebre bejegyzésenként, sőt azok, akiket milliók követnek, akár 30 ezer fontot is kaphatnak egy-egy fotóért.

Az üzleti modell egyszerű: az influencer pénzt (esetleg terméket) kap azért, hogy a márka ruháit viselje a posztjaiban, ajánlja a terméket, vagy bármilyen más módon hirdesse a brandet. Az influencerek által gyakorolt hatás azon a pszichológiai jelenségen alapul, hogy az általunk elfogadott személy véleménye jobban befolyásolja vásárlási döntéseinket, mint egy-egy tévéreklám vagy óriásplakát.

Világszerte sok influencer futott már be komoly karriert, sokan közülük a divat- és szépségvonalon. A legsikeresebbek között ott van Zoe Sugg, a YouTube make-up tutorial videók királynője, a fitneszmogul Kayla Itsines, vagy az enteriőr- és DIY blogjáról ismert Grace Bonney is.

Hova tovább?

Van, akiből nemzetközileg elismert sztár lesz, és saját brandet vagy tévéműsort indít, és mindig lesznek olyanok is, akik a saját országukban pont annyira népszerűek, hogy megélnek belőle. És persze sokan abbahagyják egy idő után, vagy mert nem jön a várva várt siker, vagy csak simán belefáradnak az egészbe. Tipikus kifutási út a saját márka létrehozása, ahogy ez történt például Chiara Ferragni esetében is, de a magyarok között is akad olyan, akinek hasonló ambíciói vannak.

Istvánffy Emma, vagy ahogy a legtöbben ismerik, iEmma 9 évesen vette a fejébe, hogy divattervező lesz, ezért alkotásai megosztására elindított egy blogot.

„Akkoriban, 2010 környékén itthon még kevésbé olvastak az emberek divatblogokat, ám az évek során egyre népszerűbbé vált a műfaj. 2012-ben vágtam bele a Napi Ruha-projektbe, amely során egy éven keresztül minden nap posztoltam egy outfitet (a sajátomat vagy épp egy barátnőmét), és arról írtam. Már akkor is szépen bővült az olvasótáborom, de az igazi löketet az adta meg, amikor a Teen Vogue két évvel később beválasztott a világ Top 100 fiatal bloggere közé”

– mondja Emma, aki nemrég Az Év Divatbloggere címet is bezsebelte.

©

Bár vannak erre workshopok, szerinte ez nem tanulható iskolai keretek között, mert elsősorban a bloggerről kell szólnia. „Az első években csak magamnak csinálgattam az oldalt, utána kezdtem el tudatosan építeni az imázsomat. Kapcsolatépítés szempontjából kitűnő döntés volt a blogolás, mert lehetőségem nyílt gyakornokként dolgozni magyar tervezőknél, 15 évesen. Ott lehettem a fontosabb divateseményeken, és találkozhattam igazán inspiráló szakmabeliekkel. Nem tudom, meddig lehet ezt csinálni, én nem tudnám elképzelni az életemet úgy, hogy kizárólag a blog a munkám” – mondja.

Nehéz elképzelni, mennyi munka van vele

Nagy Vivien, a Fifty Pairs of Shoes (57,6 ezer követő) bloggere/youtubere szintén a tanulás mellett blogol. „A világon változó, hogy mennyi követőnél kezdenek el érdeklődni az ügyfelek, nálunk például tízezer Instagram-követőnél már folyamatosan jöttek a megkeresések. Ráadásul az utóbbi fél évben jelentősen megnőtt a kereslet, így valószínűleg ma már ennyi követőre sincs szükség a szponzorált együttműködésekhez. A világmárkákkal könnyű együtt dolgozni, mert ők – jól bejáratott marketingcsatornáik mellett – megengedhetik maguknak a kísérletezgetést egyéb felületekkel. Az influencerek ráadásul elérési számaikhoz és szavuk erejéhez képest olcsó reklámfelületet kínálnak. Az együttműködések körülbelül fele az ügyfél kezdeményezésére jön létre, a másik felében én találok ki célzott programokat bizonyos partnereknek” – mondja Vivien, aki a legtöbb idejét a tartalmak megtervezésével tölti.

Emellett utómunkával is foglalkozik, levelekre válaszol, plusz rengeteg időt tölt új trendek, inspirációk gyűjtésével. Minden nap van legalább egy fotózás vagy forgatás, ezeket általában a megfelelő fényviszonyokhoz kell igazítani, vagy télen stúdiót kell bérelni. „Igyekszem napközben is folyamatosan kapcsolatban maradni a követőkkel, instagramos pillanatsztorikat, Történeket készíteni, esetleg élőben bejelentkezni egy-egy érdekes eseményről. A megbeszéléseket próbálom hetente azonos napra ütemezni, így a kreatív napokat nem szakítják félbe. A különböző céges rendezvények is jelentős részei a mindennapjaimnak. Az év valamennyi napján dolgozom. Ha a saját magad főnöke vagy, egyszerűen nincs olyan, hogy ne motoszkálna a fejedben valamilyen elmaradt teendő vagy új ötlet” – összegzi tapasztalatait.

Ugyanezt mondja Hubert Csaba (Chaby), a SmizeDivat bloggere (70,3 ezer követő), aki férfiként különleges színfoltnak számít. „Kis túlzással napi 24 óra munka van vele. Napi egy vagy több Instagram-poszt kötelező nálam, amit fotózások, utómunkálatok előznek meg. Sokan azt gondolják, hogy milyen könnyű a bloggereknek: csak posztolgatnak, utazgatnak és kapják az ingyen termékeket. Ez annál bonyolultabb, és rengeteg munkával jár, mire egy-egy influencer eljut idáig. Azt nem látják az emberek, hogy éjfélkor még e-mailekre válaszolok és fotókat retusálok, szerkesztek vagy nem tudok elmenni úgy nyaralni, hogy ne kelljen a munkát magammal vinnem.”

©

Szponzorált potyázók

A szponzorált tartalmakat elvileg egyértelmű hastaggel kell megjelölni, de mivel a divat, a szépségipar területen rengetegen próbálják megvetni a lábukat influencerként, elkerülhetetlen, hogy ne legyenek olyan potyázók, akik termékekért, anyagi juttatásért cserébe elfelejtik tájékoztatni a követőiket erről.

„Sokszor látok arra példát, hogy valaki átgondolatlanul minden szponzorációra igent mond. Én is sok márkával működöm együtt, de olyannal biztosan nem szerződnék le, amelyik nem illik bele a profilomba. Persze volt már olyan kampányom, ami bár nem volt száz százalékig témába vágó, mégis megpróbáltam a legjobbat kihozni belőle” – mondja Emma.

Vivien szerint is a hitelesség megtartása a legfontosabb. „Szerencsés vagyok, mert a követőim megértik, hogy a programom fenntartása érdekében publikálok promóciós tartalmakat is. Ezeknek azonban mindig meg kell felelniük az értékrendemnek, és törekszem arra, hogy – amikor csak lehet – hozzáadott értékük is legyen a posztoknak” – vallja. Ugyanezen a véleményen van Hubert Csaba is, aki pályafutása során számos olyan márkát visszautasított már, amelyikről nem tudott volna pozitívat írni.

A divatbefolyásolók sikereinek nem mindenki örül, egyesek szerint a divatmagazinok styling oldalainak konkurenciái ezek a huszonévesek. Az amerikai Vogue kreatív igazgatója a közelmúltban például egyenesen felszólította őket, hogy keressenek maguknak másik üzletet, mert rövidesen a styling halálát okozzák.

Chiara Ferragni nem érti az ehhez hasonló agresszív kirohanásokat:

„Amikor elkezdtem, sokan utáltak azért, mert nem a divat világából érkeztem, főleg azok, akik idősebbek voltak nálam. Míg a magazinok tökéletes fotókon mutatják be a ruhákat, mi azt mutatjuk be, hogyan lehet az utcán viselni őket. Úgy gondolom, mindenkinek van helye, a közönség pedig majd eldönti, kit támogat.”

Nagy Melinda cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2017/3-as számában.

A magazin friss lapszámában kreatív szakmák gyakorlataiból mutatunk mintát azok számára, akik fejlődni szeretnének, vagy akár csapatot, vállalatot vezetnek folyamatosan megújuló környezetben. A lapban emellett kiemelten foglalkozunk a kreativitáshoz szorosan kötődő dizájntémákkal is. Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

HVG Extra Business Business magazin

11 cikk, amit csak akkor olvasson el, ha sikeres akar lenni

A kreativitás ma már nem csupán a művészi alkotótevékenységek sajátja, alapvető készségként kell magunkénak tudnunk, ha olyan területen dolgozunk, amely folyamatosan fejlődik. Íme néhány tipp a klasszikus kreatív szakmák gyakorlatából.