HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Ma már szinte teljes körű a hozzáférés az információkhoz és adatokhoz, így minden korábbinál fontosabb a kérdés: mi alapján szűrjük meg a sokféle információt, hogyan építhetünk az adatokból gyakorlati tudást. A HVG Extra Business friss lapszámának cikkei ebben segítenek.

A képre kattintva kedvezménnyel rendelheti meg a lapot!

A gondolkodás, a kreativitás, az együttműködés csak más emberek társaságában fejlődik, leginkább akkor, ha nálunk tapasztaltabbaktól, eltérő szemléletmódúaktól van lehetőségünk ezeket a képességeket elsajátítani. Az így szerzett tudás megkülönböztethető képességeket kölcsönözhet nekünk. A mentorálás ráadásul nemcsak a tudás megszerzése és beépítése során fontos, hanem a minőségi emberi kapcsolatok kialakításában is. Az alábbiakban a HVG Extra Business téli lapszámából válogatunk inspiráló anyagokat, azok fő tanulságaival.

1. A tanuláshoz bizonyos fokú alázat szükségeltetik

Az élet rövid, a tanulásra rendelkezésre álló idő korlátozott, irányítás nélkül értékes éveket vesztegethetünk el – vallja Robert Greene nemzetközileg elismert tanácsadó. Szerinte mindazt, amire szükségünk van, megtanulhatjuk könyvekből, saját tapasztalatból és mások alkalmi tanácsaiból, ám ez a folyamat kétesélyes. A könyvekben található információkat nem a körülményeinkre és személyiségünkre szabták, és kevés tapasztalattal a hátunk mögött nehéz átültetni ezt az elvont tudást a gyakorlatba. Éppen ezért Greene úgy véli, a tanulás leghatékonyabb módja a mentor–tanítvány kapcsolat, aminek járulékos hozadékai is lehetnek. Írásában Greene rámutat, hogy a tanuláshoz bizonyos fokú alázat szükségeltetik. El kell ismernünk, hogy vannak emberek, akik nálunk sokkal jobban ismerik a szakterületünket. Az ő tudásbeli fölényük nem velük született tehetség vagy előjog eredménye, hanem az időé és a tapasztalaté.

2. A tájékozottság segíthet a nehéz döntések meghozatalában

©

A Wikipédia lehetőséget ad arra, hogy kiszolgálja azoknak az embereknek is a kíváncsiságát, akik nem szeretnek olvasni, vagy sok energiát fektetni a tudásba, csak tudni akarnak – állítja Gervai Péter, a magyarországi Wikipédia alapítója. Friss lapszámunk portré anyagában Gervai arról beszél: a Wikipédia aktuális lényege ott keresendő, hogy nincs a kíváncsiság kielégíthetőségének terjedelmi korlátja, így végtelen mennyiségű olvasnivalót kínál. Ráadásul az az előnye is megvan a könyvekkel szemben, hogy a közérthetőséget elsődleges szempontként kezeli, így az átlagember is jól tudja használni. „Nekem az a célom, hogy az emberek a szándékaik szerint tájékozottak legyenek – lehetőleg mindenről, és így tudjanak dönteni” – magyarázza Gervai.

3. A kamuhíreket nem cenzúrával lehet legyőzni, hanem oktatással

A kamuhírekről filozofálás cikkek, tanulmányok és konferenciák kedvelt témája lett a közelmúltban. Ha a kérdéskör szóba jön, jó eséllyel rögtön megjegyzi valaki: az aggasztó jelenség elterjedése Donald Trump amerikai elnök sajátos, az érzelemkeltést a tényeknél is előrébb soroló kommunikációs stratégiájának, valamint az effajta narrációk terjesztésében akaratlanul is segédkező Facebooknak köszönhető. A valóság persze ennél jóval összetettebb. A témával foglalkozni kell, de a kényelmes egyszerűsítésen alapuló hibáztatás helyett inkább az oktatásra fókuszálva. Azon belül is elsősorban a kamuhírekkel, téveszmékkel szemben legvédtelenebb csoportok kritikus gondolkodásának a fejlesztésére koncentrálva – ilyen csoport például az érzelmi töltetű cikkekkel könnyen befolyásolható időseké, továbbá az újfajta online felületeken mankó nélkül kóborló diákoké.

4. A kimagasló teljesítmény titka, hogy mi irányítsuk az életünket

A munkaerőhiány miatt egyre nagyobb a verseny a fiatal tehetségek megszerzéséért. A legjobbak maguk választhatnak a cégek ajánlatai közül, ráadásul – ha nem tetszik nekik a munka – pillanatok alatt odébb is állnak. A vállalatok egymással versenyeznek, hogy a fiatalok igényeinek megfelelő munkakörnyezetet és munkaköröket alakítsanak ki, ezért élményalapú megközelítéseket alkalmaznak, valamint egyre érdekesebb toborzási módszereket vetnek be. Az újfajta szemléletmód egyik eleme a motiválás átalakítása. Daniel H. Pink szerint a Motiváció 3.0 korszakába léptünk, amelyben a pénzbeli ösztönzőknél fontosabb az önirányítás, a szakmai igényesség és a céltudatosság. A kimagasló teljesítmény és az elégedettség titka, hogy mi irányítsuk az életünket, fejlődjünk, tanuljunk, alkossunk és jobbá tegyük a világot – véli a neves szerző. A modern motiváció korában született fiatal generáció számára a pénznél ösztönzőbb, ha a munkáltató meghagyja a szabadságot, fejlődési lehetőségeket kínál és közösségi tereket hoz létre a csapatmunkához.

5. Ne becsüljük alá magunkat nőként a szakmai életben

Paulien Strijland az a nő, akivel ritkán van lehetőség találkozni. Nem az ő neve szerepel a következő sikertermék bemutatóján, és nem is sztárelőadó. A befolyása mégis meghatározó az utóbbi három évtized digitális termékeinek innovációjára. Friss lapszámunkban a szakembert a technológiai szektorban tapasztalható nemi megkülönböztetésekről kérdeztük. Strijland szerint a nők nagyon alulbecsülik magukat. Míg a férfiak jellemzően nem látják akadálynak állásra jelentkezésnél, ha az elvárásokból csak 70 százalékot teljesítenek, a nők a 30 százalékos hiányra koncentrálva inkább nem jelentkeznek. Ezen a területen rengeteget segíthetnének a nők, ha támogatnák egymást a megfelelő pozíciók megpályázásakor. Nőként tegyünk lépéseket a céljaink felé, bátorítsunk barátokat, felejtsünk el legalább egy bizonytalanságot - javasolja Paulien Strijland. A férfiak számára is vannak tanácsai: segítsék a nőket, ajánljanak mentorálást nekik, keressenek aktívan nőket egy-egy pozícióra, kérjék ki a megbeszéléseken a nők véleményét, és vegyék komolyan a válaszaikat.

6. Igenis közünk van mások tragédiáihoz

"A migrációs válság sok szempontból nehezíti a mi munkánkat is, de azt hiszem, ennek köszönhetően legalább egyvalamit világnézettől függetlenül mindenki megérthetett: nem függetleníthetjük magunkat a távoli tájak történéseitől" - meséli kollégánknak Mészáros Antónia ex-tévés, aki a közelmúltban egy éles váltás után az UNICEF Magyarország ügyvezető igazgatója lett. Szerinte igenis közünk van mások tragédiáihoz: ha valakit netán nem is motivál az együttérzés, attól még legalább felismerheti, hogy ha nem segít ott, ahol a legnagyobb a baj, akkor a kilátástalan helyzetbe került emberek kénytelenek a kitörés messze vezető útjait keresni. Az interjúban Mészáros Antónia arról beszél: élvezi, hogy nemzetközi kontextusban dolgozik, ugyanakkor hazai célokért is, és jó megélni, hogy energiája és lelkesedése másokra is hatással lehet.

7. Merjünk szembemenni a társadalmi nyomással

Itthon még ritkaságszámba megy, hogy az apa maradjon otthon a kisgyerekkel. Pedig az általunk megkérdezettek tapasztalata azt mutatja, hogy a mókuskerékből kicsit kiszálló, gyerekező apák hosszú távon megerősíthetik a családot. Szél Dávid pszichológus, az Apapara nevű oldal írója arról beszél: a család szempontjából még akkor is megéri a férfinak otthon maradnia egy-két hónapot, ha az anyagilag kevésbé kifizetődő. "Merjünk szembemenni a társadalmi nyomással, hiszen mi alakítjuk a világot, nincs semmi kőbe vésve" – üzeni feleségével együtt. Berta Gergőnek is voltak félelmei, amikor otthon maradt gyerekével, de gondolkodása átalakításával sikerült megoldani a helyzetet. "Le kellett lassítanom a sebességem, és elfogadni, hogy bár a világ rohan, nem maradok le semmi fontosról, mert a fontos épp az ölemben vigyorog” - meséli újságírónknak.

8. Ha lehetőségünk van megváltoztatni a helyet, ahol élünk, ne hezitáljunk

©

Balogh Péter és felesége, Balogh-Mázi Mária különös álmot dédelget: hogy a segítségükkel tíz éven belül tíz, legalább ezer főt foglalkoztató cég szülessen Magyarországon. Közös tanácsadó cégük, a Baconsult ma több mint húsz startupot mentorál. „Azt gondolom, hogy a techcégek, a startupok, a jó vállalatok buborékot jelentenek. Aki egy Preziben dolgozik, igazából nem is Magyarországon él, csak a GPS-koordinátái vannak itt. Azzal tudunk hatással lenni az országra, hogy ezt a buborékot növeljük. Mert aki ebben él, az többet vár el a politikusoktól is, az próbálja húzni az ország többi részét. Ezzel szeretnék hozzájárulni ahhoz, hogy ne menjenek el” - mesél portré anyagunkban Balogh Péter motivációikról.

A HVG Extra Business téli lapszámának középpontjában a tudásmegosztás és a mentorálás témája áll. Interjúkkal, portrécikkekkel, szakértői anyagokkal próbáljuk bemutatni az életen át tartó tanulás egyik módját, amely megkülönböztethető képességeket kölcsönözhet nekünk. Arról is szót ejtünk, hogy a tudásmegosztás és a mentorálás a minőségi emberi kapcsolatok kialakításában is rendkívüli jelentőséggel bír.

Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg kedvezménnyel! Ha pedig érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!