HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A közösség ereje, a hozzáférés lehetősége és a megosztás igénye alapvetően átformálja mind fogyasztási szokásainkat és a szellemi tulajdonról való gondolkodásunkat, mind pedig a korábbi dizájntendenciákat. Ma egy jobb számítógéppel és netkapcsolattal bárki alkotóvá válhat.

A mindenki számára elérhető információ, a nyílt, demokratikus és fejleszthető rendszerek elterjedését az internet tette lehetővé. Neki köszönhetően terjedtek el az ingyenes programok és a nyílt forráskódú rendszerek; a mozgalom legkorábbi sikeres példája a Linux operációs rendszerének ingyenes modellje és a Wikipedia tudásbázisa.

A digitális technológiák és a webkettő széles körű elterjedésének következtében a kultúrát, a dizájnt és a művészetet ma már nem csupán megközelíthetetlen zsenik művelik. Oly mértékben lecsökkent a technológia ára, hogy már rendkívül széles réteg számára áll nyitva a lehetőség, hogy alkotóvá, kultúra- és értékteremtővé váljon. Az egyre demokratizálódó kultúra lehetőséget teremt bárki számára, így aztán a kiadók és a hagyományos médiumok helyét fokozatosan veszik át alulról építkező egyéni kezdeményezések.

Így van ez a kultúra és dizájn területén is, ahol egyre-másra születnek a szakmai blogok, a szabadon letölthető terveket kínáló webes gyűjtemények és adatbázisok, az ingyenesen használható alkalmazások, programok és szolgáltatások, amelyek köré népes közösségek épülnek.

Mindenki dizájner 

Az open design fogalma azon új tendenciáknak, közösségi szolgáltatásoknak és megosztásalapú rendszereknek az átfogó halmaza, ahol a szerzőiség kérdése lényegtelen, és ahol a szolgáltatások nyitott rendszereinek jobbításához bárki hozzájárulhat.

Ebben a felfogásban a javak előállításában különböző mértékben részt vehet bárki. Bürokratikusan irányított nagyvállalati termelés, mennyiségi fogyasztás és uniformalizált kínálat helyett ebben a modellben a termelők és a fogyasztók közvetlenebb kapcsolatot tartanak fenn, sőt sok esetben a fogyasztó és a termelő egyazon személy. A fejlett technológiának köszönhetően a fogyasztónak hozzáférése van a nyersanyagokhoz és a know-how-hoz, munkája gyümölcsét pedig akár egyetlen gombnyomással megoszthatja több millió másik fogyasztóval.

Download Design
©

A brit opendesk.cc mintájára létrejött Download Design egyrészt hazai faipari, bútoripari problémákra próbál megoldást találni, másrészt széles közönség számára szeretne elérhetővé tenni minőségi dizájnbútorokat. A kísérleti program keretében a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) formatervező és építészhallgatói ingyen osztják meg szaktudásuk és kreativitásuk végeredményét – a kivitelező asztalosipari szakemberek segítségével megvalósított bútoraik gyártmányrajzát – a nagyközönséggel. Az oldalról a bútortervek ingyen letölthetők, és magyar asztalosipari körülmények között megfizethetően kivitelezhetők. A program évről évre új tematikával jelentkezik: a 2015-ös indulás témája az első otthon volt, 2016-ban az első gyerek érkezése került a fókuszba, 2017-ben pedig gyerekbútorok készültek kisiskolások számára. A lényeg a helyi erőforrások kihasználása és a mikrovállalkozások támogatása, a diákok így Magyarországon könnyen megtalálható technológiákban és alapanyagokban gondolkodhatnak. A Download Design a MOME, a Magyar Bútor- és Faipari Szövetség és a Construma – OtthonDesign kiállítás együttműködésében valósult meg, Halasi Rita Mária dizájnszakértő kurátori vezetésével. downloaddesign.hu

Ebben a felfogásban a különböző kisszériás termékek mikrovállalkozás szintű gyártásában a kínálat teremti meg a maga keresletét a több millió felhasználót elérő online piactereken. A réspiacok kiszolgálására szakosodó XXI. századi kisvállalkozások esetében a megosztásalapú kultúra a múlóban lévő kézművesség újjászületésének lehetőségét teremti meg a technológiai környezetben.

Gondoljunk csak a legnépszerűbb online piacterek által teremtett lehetőségekre: az Etsy például jelenleg 1,8 millió aktív alkotó számára kínál lehetőséget, hogy a piactér 29,7 millió regisztrált felhasználója számára eladja termékeit – és ez csak egyetlen példa a rengetegből!

Máshogy fogyasztunk

A 2008-as gazdasági válság következtében végbemenő, kényszerű szemléletváltás sokakat ráébresztett arra, hogy a korábbi gazdasági berendezkedés elvesztette létjogosultságát. A túlfogyasztás és a társadalmi egyenlőtlenségek csökkentésére, a környezet megóvására, valamint a gazdasági fenntarthatóságra törekvés szellemében új működési utakra volt szükség.

A kialakuló új fogyasztási modellek az anyagi források racionalizálására törekszenek: a felhasználók saját, drága eszközök fenntartása helyett egyre szívesebben részesítik előnyben tárgyak vagy szolgáltatások bérlését. Saját kocsi fenntartása helyett például szükség esetén inkább bérautót veszünk igénybe, saját nyaraló helyett szívesen kérjük kölcsön másokét az Airbnb-n keresztül. A tulajdonlás sok esetben inkább már teher, mint előny, értéktárgyak és tárgyiasult értékközvetítők felhalmozása helyett pedig egyre inkább élményeket fogyasztunk.

Miért jobb utazásra vagy koncertre költeni a pénzünket, mint új tévét venni?

A tudomány jelen állása szerint az élmények vásárlásának - a tárgyak beszerzéséhez viszonyítva - komoly pszichés haszna van. Úgy tűnik tehát, nem feltétlenül járunk rosszabbul, ha utazásra fordítjuk az új tévére félretett összeget. Hét tudományos bizonyíték arra, hogy élményeket vásárolni jobban megéri, mint tárgyakra költeni.

E nyitott szellemiségű hozzáállás alapvető jellemzője az alkalmazkodás a folyamatosan alakuló jogi környezet sajátosságaihoz, a problémákra, fogyasztói igényekre és visszajelzésekre adott gyors reakció. Mivel ezek a szolgáltatások web- és mobilalapú rendszereken működnek, aránylag gyorsan módosítható a felépítésük minden apró eleme.

És míg a több ezer fejlesztő munkájának eredményeképpen hamar megjelenik egy-egy újabb verzió, a jogalkotó komoly lemaradásban van a jogi rendszer szabályozásainak megváltoztatásában. A korábbi piaci szereplők érdekében hozott jogi tiltások ideig-óráig korlátozhatják ugyan az újonnan érkezetteket, de ez a fajta hozzáállás a hosszú távú piaci verseny szempontjából nem fenntartható.

Hoffmann Petra cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2017/3-as számában.

A téli lapszám középpontjában a tudásmegosztás és a mentorálás témája áll. Interjúkkal, portrécikkekkel, szakértői anyagokkal próbáljuk bemutatni az életen át tartó tanulás egyik módját, amely megkülönböztethető képességeket kölcsönözhet nekünk. Arról is szót ejtünk, hogy a tudásmegosztás és a mentorálás a minőségi emberi kapcsolatok kialakításában is rendkívüli jelentőséggel bír.

Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg kedvezménnyel! Ha pedig érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!