HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Kreativitás Rt. című könyvében Ed Catmull, a Pixar alapítója olyan, évek során kikristályosodott elveket gyűjtött össze, amelyek célja az egészséges vállalati kultúra kialakítása és megőrzése. Gondolatait inkább érdemes kiindulópontként felfogni, mint végső tanulságként.

1. Adjunk egy jó ötletet egy középszerű csapatnak – biztosan el fogja szúrni. Adjunk egy középszerű ötletet egy jó csapatnak – vagy jót hoz ki belőle, vagy előáll valami még jobbal. Ha megvan a megfelelő csapat, arra is megvan az esély, hogy valami jó süljön ki az ötletből!

2. Az új embereknek adjunk lehetőséget arra, hogy ne csak az addigi tapasztalataikra építő, hanem annál nehezebb feladatokat is végezhessenek. Fontosabb, hogy mire lesznek képesek a jövőben, minthogy jelenleg mire képesek.

3. Ha vannak olyan emberek a cégnél, akik úgy érzik, nekik nem lehetnek jó ötleteik, akkor rossz úton járunk. Figyeljünk azokra az ötletekre is, amelyek nem a megszokott forrásból fakadnak! Az inspiráció bárhonnan érkezhet – és érkezik is.

„Akkor is a megoldandó problémákat keressük, amikor sikeresek vagyunk" - interjú a Pixar igazgatójával

Toy Story, Verdák, Némó nyomában, Egy bogár élete, Hihetetlen család, L’ecsó – csak néhány a Pixar stúdió sikertörténetei közül. A Pixar és a Disney Animation Studios igazgatójával, Ed Catmull-lal beszélgettünk kreativitásról, történetmesélésről, bajtársiasságról és Steve Jobsról.

4. Az első következtetés, amelyet a sikereinkből és a kudarcainkból levonunk, általában téves. Ha úgy értékeljük az eredményt, hogy a hozzá vezető utat nem vesszük számításba, akkor az könnyen megtéveszthet.

5. Ne ringassuk magunkat abba a hitbe, hogy ha megelőzzük a tévedéseket, akkor nem lesznek kijavítani való hibáink. A hibák megelőzése gyakran többe kerül, mint a kijavításuk.

6. A változás és a bizonytalanság az élet része. Nem kell ellenállnunk nekik, inkább fejlesszük ki magunkban azt a képességet, hogy a váratlan események után talpra álljunk. Nem feladatunk a kockázatos helyzetek megelőzése sem, elég, ha biztonságos körülményeket teremtünk az ilyen helyzetek megoldásához.

7. A bizalom nem azt jelenti, hogy bízunk abban, hogy valaki nem fog hibázni, hanem azt, hogy akkor is bízunk benne, ha valamit elront.

Ed Catmull
1979-ben került a Lucasfilmhez, amikor George Lucas – a vizuális képi és hangeffektekhez, valamint a vágáshoz – számítógépes csoportot alakított ki. A részleg létrehozta a nagyteljesítményű Pixar Image Computert, ám amikor Lucasnak racionalizálnia kellett a cégét, az átalakításnak a Pixar is áldozatul esett. Megmentőnek végül Steve Jobs érkezett, aki akkor jött el a részben általa alapított Apple-től, és a Pixar számítógépében kezdetben a Macintoshok riválisát látta. Az 1986-os adásvétel után Catmull lett a Pixar elnöke, az üzlet viszont nem akart beindulni: a gépekhez kedvcsinálónak szánt, azok grafikai teljesítményét demonstrálni hivatott animációs filmek nagyobb sikert értek el, mint maguk a számítógépek. 1991-ben szinte az utolsó pillanatban jött a Disney ajánlata, miszerint a jogokért cserébe egész estés Pixar mozifilmet finanszírozna. A megállapodás eredményeként 1995-ben bemutatták a Toy Storyt, a többi pedig már történelem. A Pixar sikert sikerre halmozott, míg a Disneynél ínséges évek következtek. Végül 2006-ban a Disney vételi ajánlatot tett a Pixarra, amit Jobs elfogadott, igaz, a konstrukció végül inkább hasonlított fúzióra.

8. Az embereket fel kell jogosítani arra, hogy ha valami rosszul sikerül, maguk dönthessenek, ne kelljen megvárniuk, míg valaki rábólint. A problémák kiszűrése és megoldása mindenkinek a feladata, bárkinek jogában áll megállítani a futószalagot.

9. A korlátok kijelölése elősegítheti a kreatív megoldásokat. Kiváló munka születhet kényelmetlen vagy látszólag tarthatatlan körülmények között is. Ha különösen nehéz problémákkal kell szembenéznünk, az rákényszeríthet arra, hogy másképpen gondolkozzunk.

10. Ne keverjük össze a folyamatot a céllal. Azon dolgozni, hogy jobbá, könnyebbé és hatékonyabbá tegyük a munkafolyamatot, szükséges és szüntelen feladat – de nem ez a cél. A cél: kiváló termékek létrehozása.

A fenti cikk - amely a Kreativitás RT. című könyv szerkesztett részlete - a HVG Extra Business közreműködésével készült.

A legutóbbi lapszám középpontjában a tudásmegosztás és a mentorálás témája áll. Interjúkkal, portrécikkekkel, szakértői anyagokkal próbáljuk bemutatni az életen át tartó tanulás egyik módját, amely megkülönböztethető képességeket kölcsönözhet nekünk.

Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg! Ha pedig érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

 

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!