Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
[{"available":true,"c_guid":"42e7850c-9b01-4534-998e-41039dd06bfa","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Windsori rezidenciáján, családi körben ünnepelte szombaton 92. születésnapját a brit uralkodó, de a szokásoktól eltérően ezúttal azért szerveztek számára egy nagyszabású születésnapi partit is.","shortLead":"Windsori rezidenciáján, családi körben ünnepelte szombaton 92. születésnapját a brit uralkodó, de a szokásoktól...","id":"20180421_Igazi_sztarparade_lesz_Erzsebet_kiralyno_szulinapjan","image":"http://img4.hvg.hu/image.aspx?id=42e7850c-9b01-4534-998e-41039dd06bfa&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"0441d450-d439-4f7e-9014-e3b9610955a4","keywords":null,"link":"/elet/20180421_Igazi_sztarparade_lesz_Erzsebet_kiralyno_szulinapjan","timestamp":"2018. április. 21. 12:45","title":"Igazi sztárparádé lesz Erzsébet királynő szülinapján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6e094dd-89ca-4081-aa5b-d6137399a06e","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Délelőtt történt az öngyilkosbomba-merénylet Kabulban, már 48-nél jár a halálos áldozatok száma. Az emberek sorban álltak egy választási regisztrációs helyiségnél.\r\n\r\n","shortLead":"Délelőtt történt az öngyilkosbomba-merénylet Kabulban, már 48-nél jár a halálos áldozatok száma. Az emberek sorban...","id":"20180422_Mar_31_halottja_van_az_afgan_bombamerenyletnek","image":"http://img4.hvg.hu/image.aspx?id=a6e094dd-89ca-4081-aa5b-d6137399a06e&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"1d527cf3-34e6-4298-b9df-3f7d23cf4b80","keywords":null,"link":"/vilag/20180422_Mar_31_halottja_van_az_afgan_bombamerenyletnek","timestamp":"2018. április. 22. 10:58","title":"Már 48 halottja van az afgán bombamerényletnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4bca215b-7e96-4b9a-b272-753178d6c29d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Imrich K. azt mondta, neki mindegy, hogy az úszószövetség volt elnöke „megdöglik vagy kivirágzik”.","shortLead":"Imrich K. azt mondta, neki mindegy, hogy az úszószövetség volt elnöke „megdöglik vagy kivirágzik”.","id":"20180423_gyarfas_tamas_zsarolas_imrich_k_fenyo_gyilkossag","image":"http://img4.hvg.hu/image.aspx?id=4bca215b-7e96-4b9a-b272-753178d6c29d&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"038e10d2-43bf-4e47-9b64-4db6b7cb4697","keywords":null,"link":"/itthon/20180423_gyarfas_tamas_zsarolas_imrich_k_fenyo_gyilkossag","timestamp":"2018. április. 23. 08:54","title":"Tagad Gyárfás Tamás állítólagos zsarolója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c449173c-cfe9-4567-9a3b-c224f8db1079","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hiába a környezettudatos köztársasági elnök, 2010 óta nincs minisztériumi képviselete a zöld ügyeknek, a Jobbik most követeli, hogy legyen újra.\r\n\r\n","shortLead":"Hiába a környezettudatos köztársasági elnök, 2010 óta nincs minisztériumi képviselete a zöld ügyeknek, a Jobbik most...","id":"20180422_Kornyezetvedelmi_miniszteriumot_akar_a_Jobbik","image":"http://img4.hvg.hu/image.aspx?id=c449173c-cfe9-4567-9a3b-c224f8db1079&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"0e4fb6c7-0ce5-402e-9f3b-51a7ef5a74e0","keywords":null,"link":"/itthon/20180422_Kornyezetvedelmi_miniszteriumot_akar_a_Jobbik","timestamp":"2018. április. 22. 11:35","title":"Környezetvédelmi minisztériumot akar a Jobbik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ebc8e43-a0d9-4701-b868-3220752ee3b1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Meg akarják várni, hogy milyen ellenzéki mozgalom bontakozik ki a mostani tüntetésekből. ","shortLead":"Meg akarják várni, hogy milyen ellenzéki mozgalom bontakozik ki a mostani tüntetésekből. ","id":"20180421_Tanitanek_Mozgalom_Meg_mi_sem_tudjuk_hogyan_tovabb","image":"http://img4.hvg.hu/image.aspx?id=5ebc8e43-a0d9-4701-b868-3220752ee3b1&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"1fdf8ddc-1c09-4174-ac07-54d11f3e92d6","keywords":null,"link":"/itthon/20180421_Tanitanek_Mozgalom_Meg_mi_sem_tudjuk_hogyan_tovabb","timestamp":"2018. április. 21. 15:13","title":"Tanítanék Mozgalom: \"Még mi sem tudjuk, hogyan tovább\"","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"52ca87d2-33d3-4400-821f-4d5f25552e48","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az amerikai politika néha képes a nagyon civilizált arcát mutatni.","shortLead":"Az amerikai politika néha képes a nagyon civilizált arcát mutatni.","id":"20180423_Ennyi_politikai_ellenfel_hogy_fer_el_egy_fotora","image":"http://img4.hvg.hu/image.aspx?id=52ca87d2-33d3-4400-821f-4d5f25552e48&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"6551b314-dd2d-49e1-a2bf-35b5beeca5b1","keywords":null,"link":"/elet/20180423_Ennyi_politikai_ellenfel_hogy_fer_el_egy_fotora","timestamp":"2018. április. 23. 09:28","title":"Ennyi politikai ellenfél hogy fér el egy fotóra?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0096e6db-593b-4227-95a0-58cb857a4ac7","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"200 ezer gyerek megy nyáron valamilyen táborba, egy hétért 30-45 ezer forint az átlagos ár.\r\n\r\n","shortLead":"200 ezer gyerek megy nyáron valamilyen táborba, egy hétért 30-45 ezer forint az átlagos ár.\r\n\r\n","id":"20180422_Egyre_dragulnak_a_nyari_taborok","image":"http://img4.hvg.hu/image.aspx?id=0096e6db-593b-4227-95a0-58cb857a4ac7&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"c3bbdf73-1e0f-488f-a408-4e22a12198ca","keywords":null,"link":"/kkv/20180422_Egyre_dragulnak_a_nyari_taborok","timestamp":"2018. április. 22. 10:22","title":"Egyre drágulnak a nyári táborok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f208d67b-94b0-477c-a782-86d0b386f655","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Valakiknek nem tetszett, hogy leállították az Igenis, miniszterelnök úr! című darab jegyértékesítését. Parádés módon vágtak vissza.","shortLead":"Valakiknek nem tetszett, hogy leállították az Igenis, miniszterelnök úr! című darab jegyértékesítését. Parádés módon...","id":"20180421_Stop_Alfoldi_Meghekkeltek_a_pecsi_Kodaly_Kozpont_oldalat_a_lemondott_eloadas_miatt","image":"http://img4.hvg.hu/image.aspx?id=f208d67b-94b0-477c-a782-86d0b386f655&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"596e2d8d-8f47-465d-aa83-4f065c70eaa8","keywords":null,"link":"/kultura/20180421_Stop_Alfoldi_Meghekkeltek_a_pecsi_Kodaly_Kozpont_oldalat_a_lemondott_eloadas_miatt","timestamp":"2018. április. 21. 11:02","title":"Stop Alföldi? Meghekkelték a pécsi Kodály Központ oldalát a lemondott előadás miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Köszönjük visszajelzését!
Ha a jövőben szeretné bekapcsolni az értesítéseket, itt megteheti.
Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
„A dizájn Magyarországon olyan, mint a foci: mindenki ért hozzá”
Küldjön üzenetet
A cikk elküldése emailben
Küldjön üzenetet
Köszönjük, üzenetét elküldük a szerzőnek.
A cikk elküldése emailben
Köszönjük, üzenetét elküldük a címzettnek.
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A jó dizájn nem egyszer maga a marketing – vallják a HVG Extra Business által megkérdezett hazai belsőépítészek, dizájnerek és iparművészek, akik a munkáikkal sikert sikerre halmoznak a világban.
„Ha a kamera szeret egy helyet, mert vannak ott jól megragadható momentumok, akkor a képek azonnal mennek fel az Instagramra és a Facebookra. Ha pedig valami igazán eredetiről van szó, sanszos, hogy átveszik a blogok, bekerül az online sajtóba, majd onnan vissza a közösségi médiába” – állítja Varró Zoltán, a Varrodesign tulajdonosa, aki szerint a dizájn szerepének felerősödésére jó példa, hogy ma már úgy tervezik a hoteleket, hogy legyen bennük legalább egy konkrét szelfihely.
Az Aria Hotel Budapestben ez a hely például a földszinti folyosó végén elhelyezett hatalmas tükör és a vele szemben lévő lila füles fotel. „Az egészben az a poén, hogy az emberek már belépés után tudják, hol kell fotózkodni” – állítja Zoltán. A hotel dizájnját kialakító szakember csapata a tetőteraszon sem bízott semmit a véletlenre. Mivel a SkyBar VIP részlegében gyönyörűen látszanak a háttérben a Szent István-bazilika tornyai, a tervezők az ottani párnákra is feliratták a szálloda nevét, hogy akkor is fel lehessen ismerni a helyszínt, ha valaki elfelejtené megjelölni a kép készítésének helyét.
Az egyedi dizájn versenyelőny
A két éve nyílt luxushotel – ahol a vendégek többek között klasszikus, kortárs és dzsesszmuzsika, továbbá opera stíluselemei ihlette lakosztályokban szállhatnak meg – a vendégek elégedettségét részben annak köszönhette, hogy a helyhiány okán a lépcsőbe integrált világítás szokatlan látványa a fotósok kedvenc témája lett. „Még az ambiciózus tervezés ellenére sem gondoltuk volna, hogy az egyik lépcsőházas kép bekerül majd az év fotói közé a National Geographic válogatásába. Mondani sem kell, hogy ez mekkora PR”.
Az egyedi dizájn segíthet a nem ritkán 15–30 százalékos jutalékokkal dolgozó nemzetközi szobafoglaló oldalak kikerülésében – azaz a direkt foglalásban – is, aminek köszönhetően például az árból is le lehet faragni. Ugyanakkor a szép dizájnt, különösen a luxust más szempontból is szereti a média: a Varró-katalógusból az Onyx étterem, a Gerbeaud-ház, valamint budai párja, az Émile gyakori helyszíne a különböző címlap- és divatfotózásoknak, ami újabb ingyen reklámot és jelentős presztízst jelent.
Ám nem ez az egyetlen lehetőség a dizájn üzleti hasznosításában: a demjéni Cascade wellness-szállónak és barlangfürdőnek például a hatásos dizájn hozott új befektetéseket. A vállalkozást üzemeltető család kezdetben igencsak kishitűen kereste fel Zoltánék stúdióját, eleve feltételezve, hogy aligha lehetnek olyan szépek és sikeresek, mint a szomszédos Saliris. Ma ott tartanak, hogy a nagy sikerre tekintettel a Varró Stúdió most tervezi nekik a második wellness központjukat Egerben. Ráadásul nemrég megkereste a tulajdonosokat Kína gyógyvízzel foglalkozó legnagyobb vállalata, hogy ugyanolyan barlangfürdőt és szállót szeretne építeni otthon, mint a Cascade Demjénben – meséli a dizájner, aki a csapatával tavaly novemberben elnyerte a hotel- és étteremdizájt értékelő Gold Key Awardsot.
Nem csak a luxus lehet különleges
„Amikor New Yorkban átvettük a díjat, a gálán ki sem tudták mondani a Science Hotel Szeged nevét. A legnagyobb poén az volt az egészben, hogy valójában egy kicsi szobaszámú, aránylag alacsony költségvetésű szállodáról van szó. A hallban például, amiért a díjat kaptuk, nagy kihívás volt, hogy mindössze száz négyzetméteren kellett az összes funkciónak helyet találni” – árulja el Zoltán.
Mindezek után jó kérdés, hogy a kis, illetve a luxusköltségvetés a dizájn szempontjából mit jelent. A tervező szerint egy négycsillagos hotelnél – amennyiben 1 és 1,5 milliárd forint közötti beruházásról beszélünk – a korrekt tervezési díj 30–35 millió forint lenne. „Lehet, hogy ez elsőre soknak tűnik, ám a megrendelő ezért a pénzért egyedi, az ágyazás stílusától a poharak színén át a fénybeállításokig átgondolt, teljes dizájnkoncepciót kap. Persze Magyarországon kétmillióért is találni tervezőt, de az olyan is.”
Zoltán szerint a helyzet látványos javulása ellenére a magyar hoteldizájnnak bőven van még mit tanulnia. „Jelenleg az a legnagyobb baj, hogy az esetek 98 százalékában a hoteltulajdonos felesége vagy lánya úgy gondolja, hogy maga is meg tudja tervezni a hotel dizájnját. Sajnos a dizájn Magyarországon többnyire olyan, mint a foci: mindenki ért hozzá.”
Gyorsabb megtérülés
„Iparművészként, dizájnerként nem új Andy Warholnak kell képzelnünk magunkat, hanem a cél az, hogy szépet csináljunk, okosan” – vallja Bonta Gáspár belsőépítész, aki a példaképeinek sokkal inkább a dizájn „nagy királyait” – például Jonathan Ive-ot – tartja, akik például formatervezőként kialakították az Apple ikonikus stílusát. Az Apple egyébként abban is nagyot alkotott, hogy megmutatta a dizájn fontosságát az embereknek, és – a luxuskategóriából kiemelve – széles kör számára elérhetővé tette a csúcsdizájnt.
Azt, hogy a dizájn üzleti befektetésként is megállja a helyét, Gáspár szerint a számok is visszatükrözik. Az egyik általa a közelmúltban áttervezett kávézó például a megnyitás után 150 százalékos forgalom- és bevételnövekedést ért el az előző évekhez képest. „Az is érdekes, hogy míg a vendéglátóiparban eddig 5–10 év alatt várták a dizájnra fordított költségek megtérülését, ezt az időt ma már 2 és 5 év közé lövik be. Ami távolról sem a dizájnra fordított összeg zsugorodását jelenti, hanem a forgalomnövekedés lett nagyobb mértékű – teszi hozzá a tervező, aki ezt a felívelést a lakásdizájnban már nem igazán látja.
Segít becsábítani és megtartani a legjobbakat
Láncos Áron, a MádiLáncos tervezőiroda tulajdonosa viszont úgy véli, egy másik fontos élettér egyre nagyobb figyelmet kap. Mint mondja, az utóbbi 5-6 évben, felzárkózva a nyugati trendekhez, a magyar cégek is kezdik belátni, hogy érdemes áldozni az irodadizájnra. A Ustream futurisztikus, budapesti loft irodáját jegyző tervező a tendenciát szintén a Szilícium-völgyből, konkrétan a Google-irodáktól eredezteti.
„Mind nemzetközi szinten, mind a hazai IT-szektorban erősen felértékelődik a jól képzett munkaerő. A munkáltatók egymás elől kapkodják el a szakembereket, éppen ezért nagyon fontos, hogy a cégeknek jól működő és szerethető irodáik legyenek, amelyek vonzzák az embereket. Olyanok, amikről büszkén posztolnak, lelkesen mesélnek mindenkinek” – fogalmazza meg Áron, hogy mi manapság a munkáltatói márkaépítés egyik fontos szempontja.
Hogy melyek azok a trükkök és megoldások, amelyektől vonzó és modern lesz egy iroda? Áron szerint a geometrikus formák, a pasztellszínek és az organikus szemléleten túl most a közösségi terekkel foglalkozik mindenki. A Mádi Krisztina – Láncos Áron duó mindezt talán a turizmusban utazó Skyscanner budapesti irodájában járatta csúcsra, ahol az élénk színekkel operáló dizájn a szuperhős tematikára épül, de a pingpongasztal, a hatalmas élő zöld fal, a kávézó és a pihenőszoba is a munkahely szerves része.
„A Skyscanner irodájáról rengeteget írtak, sokat emlegetik példaként, másolják” – mondja az építész, ami viszont azt is jelzi, hogy a színvonalas belsőépítészet fogyasztási cikké vált. A dolog tömegesedésével viszont egyre nehezebb egyedi vonalakat és ötleteket felfedezni. De legalább az igény megvan rá.
Hercsel Adél cikkét teljes terjedelmében elolvashatja a HVG Extra Business 2017/3-as számában.
A legutóbbi lapszám középpontjában a tudásmegosztás és a mentorálás témája áll. Interjúkkal, portrécikkekkel, szakértői anyagokkal próbáljuk bemutatni az életen át tartó tanulás egyik módját, amely megkülönböztethető képességeket kölcsönözhet nekünk.
Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg! Ha pedig érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!
HVG Pártoló Tagság program
Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika. Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek. Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!
Ma már szinte teljes körű a hozzáférés az információkhoz és adatokhoz, így minden korábbinál fontosabb a kérdés: mi alapján szűrjük meg a sokféle információt, hogyan építhetünk az adatokból gyakorlati tudást. A HVG Extra Business friss lapszámának cikkei ebben segítenek.