szerző:

Jövő szombattól átszállás nélkül lehet Óbudáról villamossal elmenni Újbudára és Dél-Budára, beindul ugyanis a közlekedés a nemrég átadott fonódó villamoshálózaton. A villamosok, valamint az érintett buszok között új, visszatérő és megszűnő járatok egyaránt lesznek. Ismét elindul a 17-es villamos, megszüntetik a 18-ast, valamint új járatokat tesznek be a menetrendbe 56, 56A és 59 B jelzéssel. Eltűnik a 86-os busz, megjelenik a 109-es, és több járat útvonala vagy menetrendje változik. A BKK kedden tette közzé az új vonalhálózatot bemutató térképeket.

A budai fonódó villamoshálózat az elmúlt évek egyik legnagyobb villamosfejlesztése Budapesten. Lényege, hogy új pályaszakaszok építésével és a régiek átalakításával olyan hálózatot alakítottak ki, amelyen átszállás nélkül lehet Buda egyik végéből a másikba eljutni.

A fejlesztést a finanszírozás miatt két részre szedték. A Széll Kálmán téri ágon a meglévő vagy régen nem használt szakaszokat átépítették, a Bem rakparti ágon pedig teljesen új pályát alakítottak ki a Margit híd és a Batthyányi tér között. A hálózat akkor lesz teljes, ha tavasszal befejezik a Lánchíd budai oldalán lévő villamosalagút átépítését is. Addig ott két részre osztva járnak a villamosok.

©
©

Az új pályákat tavaly év végén, határidőre átadták, azzal a megjegyzéssel, hogy a január 16-i indulásig még hátra vannak kisebb munkák. A villamosokkal viszont már tesztelik a vonalakat, az elmúlt napokban szinte majdnem mindegyik járműtípussal kipróbálták a fonódó hálózatot.

Visszatér a 17-es villamos, búcsúzik a 18-as, még hosszabb lesz a 41-es

A BKK szerint csaknem 2300 javaslat figyelembe vételével dolgozták ki az új menetrendeket.

A 17-es villamos meghosszabbított útvonalon, Óbudától a Margit híd, budai hídfőtől a Széll Kálmán téren, az Alkotás utcán és a Fehérvári úton át a Savoya Parkig közlekedik jövő hétvégétől. Hétköznap napközben a korábbi menetrendhez képest sűrűbben, 6-9 percenként jár majd. A vonalon új, akadálymentes CAF villamosokkal is lehet utazni.

18-as villamos nem lesz többé, szerepét a 17-es mellett a Széll Kálmán tér és a Móricz Zsigmond körtér között az 56-os, illetve az 56A villamos veszi át. Hétköznap csúcsidőben a Krisztina körút és a Fehérvári út között az 56-os villamos nyújt majd átszállás nélküli utazási lehetőséget.

A 19-es és a 41-es villamosok a mostani dél-budai végállomásaiktól a Batthyány téren át a Bem rakpart–Frankel Leó út–Bécsi úton keresztül a Bécsi út/Vörösvári út végállomásig közlekednek, ha márciusban befejezik a Clark Ádám téri villamosalagút átépítését. Hétköznap csúcsidőszakban a 19-es villamos 6-9 percenként jár majd, és itt is megjelennek az új CAF-villamosok.

©

Amíg dolgoznak a Lánchídnál, a 19-es és a 41-es megosztva jár. Az északi vonalszakaszon 19-41-es összevont villamos 19-es jelzéssel közlekedik a Lánchídig, míg a Kelenföldi vasútállomástól 19-es, a Kamaraerdei Ifjúsági Parktól 41-es jelzéssel mennek a járatok a Clark Ádám térig.

©

A 47-es villamos útvonala ugyanaz marad, de reggel átlagosan 5, napközben és a délutáni csúcsidőben 7-8 percenként jár majd. A reggeli csúcsban néhány villamos 47B jelzéssel a Kamaraerdei Ifjúsági Park és a Deák Ferenc tér között viszi az utasokat. A 48-as és a 49-es villamosoknál semmi sem változik.

Új villamosjárat indítanak 56-os jelzéssel Hűvösvölgytől a Krisztina körúton és a Fehérvári úton át a Városház térre. Ez a villamos csak hétköznap csúcsidőben közlekedik, 7-8 perces követési idővel. Hétköznap csúcsidőn kívül, valamint szombaton és vasárnap a szintén új 56A villamossal lehet utazni Hűvösvölgy és a Móricz Zsigmond körtér között, a Krisztina körúton át.

Az 59-es villamosnál nem lesz változás, de hétköznap, a reggeli csúcsban 59B jelzéssel is indítanak járatokat Márton Áron tér és Hűvösvölgy között. Itt csak annyit kell még megjegyezniük az utasoknak, hogy késő esténként illetve hétvégén, a hajnali órákban 59-es villamos jár majd az 59A helyett, amíg tart a Széll Kálmán tér felújítása.

A 61-es villamos Hűvösvölgytől a Móricz Zsigmond körtéren át a Fehérvári út elejéig közlekedik az új menetrendben, és a végállomását a 47-es villamos Móricz Zsigmond körtéri megállójába helyezik át. Csúcsidőben 7-8, azon kívül általában 15 percenként jár majd.

Megszűnik a 86-os busz, jön a 109-es

A buszoknál a 7-es, a 29-es, a 34-es, a 65-ös, a 65A, a 106-os, a 134-es és a 253-as közlekedésében nem lesz változás, bár korábban tervezték.

A 9-es busz a Podmaniczky utca érintése nélkül, a Szent István körútról közvetlenül a Bajcsy-Zsilinszky útra kanyarodik majd.

A 86-os buszt megszüntetik, szerepét Óbudán a 9-es, a 109-es, a 111-es busz, valamint az új villamosok veszik át.

Az új 109-es a Bogdáni út és a Batthyány tér között viszi majd az utasokat, de a Clark Ádám téri villamosalagút átépítésének végéig ideiglenesen a Szent Gellér térig megy el.

A 111-es busz útvonalát meghosszabbítják, így a Batthyány tértől egészen a Bogdáni útig elmegy a Kolosy tér érintésével.

©

A 160-as, a 260-as és a 260A busz útvonalát lerövidítik: a külső végállomásuktól csak az Óbudai rendelőintézetig közlekednek majd. A 260-as busz nem úgynevezett telebusz lesz ezentúl, hanem menetrend szerint jár, nem kell előre megrendelniük az utasoknak. Ezen a három vonalon elsőajtós felszállási rend lép életbe.

A fonódó villamoshálózat elindulásával párhuzamosan változik a 3-as, a 133-as, a 7-es és a 107-es autóbusz menetrendje is.

A 133-as busz késő este és hétvégén is közlekedik, valamint a jövőben megáll a Budafoki út/Karinthy Frigyes út csomópontban is, ezzel pótolva a korábbi 86-os busz ezen átszállási kapcsolatát. A 33-as busz késő este és hétvégén 20 percenként jár majd, a 33-as és a 133-as közös követési ideje így nem változik. A 107-es busz szerepét kora reggelenként, késő esténként és hétvégén a 133-as busz veszi át. A 133-as busszal közösen ugyanakkor továbbra is biztosítja a megszokott járatkövetési időt Pesten.

A BKK honlapjára az ígéretek szerint nemsokára felteszik az összes részletes menetrendet. A hálózati térképek itt, itt és itt érhetőek el nagyobb felbontásban.

Ha ez hasznos volt, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.