szerző:
hvg.hu

Vaclav Laurin gépészmérnök és a könyvkereskedéssel foglalkozó Vaclav Klement 1895-ben kezdték meg biciklik...

Vaclav Laurin gépészmérnök és a könyvkereskedéssel foglalkozó Vaclav Klement 1895-ben kezdték meg biciklik előállítását a csehországi Mlada Boleslav helységben, „Slavia“ néven. A céget 1899–ben Laurin & Klementre keresztelték. A cég első autója, a „Voiturette A“ hatalmas sikert aratott. A cég 1907-től részvénytársaság formájában folytatta működését, majd 1925-ben fuzionált az egyik legjelentősebb ipari partnerével, a Škodával.

A Škoda Autóipari Részvénytársaság a világháború alatt beolvadt a német Hermann-Göring cégcsoportba. 1946-ban államosították a céget. Az 1989-ben bekövetkezett politikai változásokat követően a Škoda külföldi partner után kezdett kutatni. 1990 decemberében a cseh kormány a Volkswagen mellett tette le voksát - az új, Škoda automobilova a. s. nevű vegyes vállalat 1991 áprilisában kezdte meg működését.

A cég logójának fejlődése

A Slavia biciklik hársfalevele a két tulajdonos szláv-bohém eredetét jelképezte. 1904-ben a Slaviát a Laurin & Klement név váltotta fel. Ugyanez az embléma került fel az 1905-ben elkészült első autóra, a Voiturette A-ra. Még a gyárnál is csak találgatni tudják, miért került babérkoszorúba az L & K embléma; egyes források szerint Laurin ("Laurel", nemes babér) neve adta az ötletet.

1926-ban, a Škoda gyárral kötött egyezség folytán az L & K emblémát felváltotta az új logó. A cég szárnyas nyíl jelvénye a legenda szerint T. Maglié, a Škoda akkori kereskedelmi igazgatójának ötlete alapján készült. Magliét valószínűleg a Škoda család indián szolgálója inspirálta. 1915 és 1920 között készült el a Maglié-féle embléma, a körcsatos, öttollas indián fejdísz alapján.

Az embléma rajzolója nem ismert. Egyesek szerint a korabeli nagy cseh szobrászok egyike alkothatta (Otto Gutfreund, Otokar Španiel), de a történelmi dokumentumok szerint inkább a cég műszaki igazgatója által rendezett pályázat eredménye.

A leggyakoribb értelmezés szerint a széles gyűrű a világméretű, hibátlan gyártást, a Földgolyót jelképezi, a szárny a műszaki fejlődést, a nyíl a fejlett gyártási módszereket, a kis kör, vagy szem a precíziós gyártást, odafigyelést reprezentálja.

1993-ban az autógyártó új, megkülönböztető színekkel jelentkezett. A fekete a hagyományt, a zöld az új időszakra irányított figyelmet, esetleg a jövőbeli környezetvédő, újrahasznosítható elemek használatát jelképezi. A Volkswagen Csoporton belüli versengésben a Škodát a zöld szín képviseli.


Erre a linkre kattintva megismerkedhet további márkák történetével.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!