szerző:
automenedzser.hu

A hideg, a hirtelen megfagyó pára, a havas, latyakos utak még a gyakorlott autóst is próbára teszik. Nem mindenkinek van ideje és pénze arra, hogy a különböző vezetéstechnikai tanpályákon kipróbálja a megcsúszást, a kipördülést. Sokan ezt élesben tapasztalják meg, gyakran saját kárukon. Íme néhány tanács, amellyel biztonságosabban vezethetünk a télies napokon.

1) Az év végi bulizás és a járművezetés összeegyeztethetetlen, ezért, ha iszik ne vezessen, és ne engedjen ittasan senkit autója kormányához.

Havon is biztonságosan
© Volvo
2) Ha még nem tette, cserélje le kerekén a nyári gumit télire. A téli köpenyek különleges összetétele jó tapadást biztosít akkor is, amikor a nyári gumi csak csúszkál. Gondoljon arra, hogy életveszélybe sodorja magát, családját, utastársait és a közlekedésben résztvevőket. Felejtse el a két nyári, két téli összeállítást is. Ha télen nagyon keveset használja autóját, akkor használhat négyévszakos gumit.

3) Még mindig nem késő felkészítenie autóját a téli viszonyokra. A motor hűtőfolyadékát benzinkutaknál bemérettetheti – de biztos, ami biztos –, töltsön a túlfolyó tartályba hűtőfolyadék koncentrátumot (a maximum jelzésig). A folyadék fagytűrő képessége legalább –25 C fok legyen.

4) Téli ablakmosó folyadék mindig legyen az autójában, mert a latyakos, sáros, havas napokon hamar kifogy a tartály.

5.) Ne fújjon jégoldó sprayt az autó zárjaiba, mert tönkremehet a mechanikus szerkezet. Helyette használjon zárolajozót.

6) Járjon tele tankkal, mert télen a fűtés használatával megnő a fogyasztás, ráadásul könnyen a hó fogságába eshet, és akkor csak az üzemanyag adja az energiát.

[[ Oldaltörés: Hólánctól a pokrócig (Oldaltörés) ]]

7) Az alacsony viszkozitású motorolaj megkönnyíti a hidegindítást és csökkenti az üzemanyag fogyasztást. Téli használatra 5W/30-as motorolaj ajánlott, annak is a szintetikus változata.

8) Sűrűbben ellenőrizze az akkumulátor telítettségét, hisz a hidegben több fogyasztót kell árammal ellátni. Egy-egy indítózás a tomboló mínuszokban képes az akkumulátor utolsó tartalékait is felemészteni. Ha teheti speciális kenőzsírral tisztítsa meg az akkumulátor pólusait.

Legyen kéznél jégkaparó
9) A siút előtt itthon gyakorolja a hólánc felhelyezését száraz barátságos körülmények között. Könnyebb lesz majd csikorgó fagyban, hófúvásban a művelet. Általában elég a meghajtott kerekekre felszerelni a láncot. Aki biztosra akar menni és mély hóban közlekedik, mind a négy kerékre rakja fel. Külföldi útja előtt tájékozódjon, melyik országban kötelező a téligumi, illetve a hólánc használata. Szlovéniában, Litvániában, Lettországban, Észtországban, Finnországban Svédországban és Norvégiában kötelező a téli abroncsok használata, de Nyugat-Európa egyes kijelölt útszakaszain sem engedélyezett téli köpenyek nélkül közlekedni.

10) Kerülje a böhöm nagy kabátok, dzsekik, csizmák viselését vezetés közben. Akadályozzák a mozgásban, lassítják a reakcióidejét.

11) Az autóban legyen meleg váltóruha és takaró, ha bárhol megreked, ne fázzon meg.

12) Hóesésben ne ragadjon rá az előtte haladóra, mert a letaposott hó csúszik. Ha nagyobb követési távolságot hagy, akkor a friss hóban a különleges mintázatú téligumik jobban tapadnak. A szokásosnál nagyobb követési távolság betartása egyébként is fontos. Normál körülmények között 50 kilométer/órás sebességről 25 méter alatt áll meg autója, jeges úton ez a távolság a tízszeresére nőhet. Az angol Independent szakértője szerint autópályán 110-120-as tempónál legalább egy kilométer kell, ahhoz hogy biztonságosan lefékezzen. Jegesedés már +3 fokos aszfalton is előfordulhat.

13) Ne fékezzen hirtelen, és ne gyorsítson padlógázzal, az autó kisodródhat, kipördülhet. Lassan, óvatosan és megfontoltan vezessen, kormányozzon.

[[ Oldaltörés: Hópadkától a fékpedálig (Oldaltörés) ]]

14) Ha mégis megcsúszott, ne essen pánikba, ne taposson a fékre, hanem óvatosan vegye le a lábát a gázról és kormányozza az autót a csúszás irányába. Ellenkormányzással próbálja a járművet az út széle felé irányítani, a hópadkák lelassítják az autót. Az út szélére kisodródás még mindig jobb, mint egy esetleges frontális ütközés. Hogy elkerülje a kerekek blokkolását, jeges úton a szokásosnál korábban váltson, és ahogy csökken a sebesség, finoman fékezzen. Próbáljon minél nagyobb sebességfokozatban, minél lassabban autózni, ilyenkor kisebb az esélye a megcsúszásnak.

15) Használja bátran télen is a légkondit (ha van), segítségével gyorsan és hatékonyan lehet párátlanítani az ablakokat.

16) Ne fűtse túl az autót. Túlzott melegben a vezető hajlamos az elszunnyadásra, reflexei lelassulnak, kevésbé tud koncentrálni. Gyakran engedjen be az autóba friss levegőt. Az összpontosítást javíthatja, ha állandó hőmérsékleti viszonyokat tart fenn.

17) Mindig legyen kéznél a mobiltelefonja. Ha bajba kerül, azonnal hívjon segítséget. Természetesen vezetés közben nem telefonálhat kézből, de kihangosítóval, fülhallgatóval, Bluetooth-on keresztül igen.

18) Ha hosszabb útra indul, mindig készüljön fel alaposan a környék időjárásából, a várható útviszonyokból, figyelje a közlekedési információkat. Számítson váratlan körülményekre, ezért tervezze hosszabbra az út időtartamát.

19) Tartson a csomagtartójában vontatókötelet, gumicsizmát, kislapátot és erős fényű zseblámpát.

20) Ha lerobban, kérjen segítséget és maradjon kivilágított autójánál, amíg a segítség megérkezik. Ha elkóborol, nagyobb veszélybe kerülhet.

21) Ha nem indul az autó, a bikázás segíthet. Ügyeljen a helyes sorrendre: elsőként a pozitív sarkokat kösse össze a piros kábellel. Majd a fekete földkábelt kapcsolja rá az indító jármű akkumulátorának negatív pólusára, aztán illessze a kábel végét a lerobbant autó fémrészéhez (test). A kábelek semmilyen más alkatrészhez ne érjenek, sőt az autóknak sem szabad érintkezniük. Indítsák be a segélyautót, és folyamatos közepes gázadás mellett próbálkozzanak a másik indításával. Miután jár, kapcsoljunk be egy nagyobb fogyasztót, például a fűtést (soha ne a lámpákat). Ezután eltávolíthatjuk a bikakábelt. Először a pirosat.

22) Ha nagyon zord az időjárás, kétszer is gondolja meg, hogy autóba ül. Ne feledje, az hogy eddig nem csúszott meg, nem jelenti azt, hogy máskor sem fog. Mint ahogy az sem biztos, hogy ha már egyszer sikeresen kimanőverezte autóját, másodszor vagy harmadszor is olyan könnyen fog menni.