szerző:
hvg.hu

A Mercedes-Benz bemutatta intelligens világítási rendszerét, amellyel az adaptív fényszórók új generációja indul el szériagyártásban. Ez a világítás alkalmazkodik mindenféle menet- és időjárási körülményhez. Az országút- vagy autópálya világítás által 50 méterrel növekszik a vezető látótávolsága. Része a kanyarmegvilágítás és az oldalra kikanyarodó világítás, valamint az úttest szélét jobban láthatóvá tevő kibővített ködvilágítás.

© daimlerchrysler
Az intelligens világítási rendszer öt különböző világításfunkcióval rendelkező, változtatható vezérléssel ellátott fényszórókat alkalmaz. A Mercedes-Benz a rendszert az E-osztályban a kívánságra rendelhető bi-xenon fényszórókkal kombinálja, ügyfeleinek az autógyártók közül elsőként kínálva a jelenleg elérhető legkitűnőbb világítástechnikát.

A bi-xenon tompított világítást a jól bevált aszimmetrikus fényelosztással a Mercedes-Benz az E-osztályban újszerű országúti menetvilágítással váltja fel, amely az úttest baloldali szélét erősebben és távolabbra hatóan világítja meg a korábbiaknál. A járművezető látótávolsága így tíz méterrel növekszik; ezáltal sötétben haladáskor jobban képes orientálódni és gyorsabban reagálhat a haladási útját keresztező forgalomra.

Nagy hatótávolságú új autópálya-menetvilágítás

© daimlerchrysler
90 km/h feletti sebességgel való haladáskor két fokozatban automatikusan az új autópálya-menetvilágítás kapcsolódik be: először a xenon-lámpák teljesítménye fokozódik 35-ről 38 Wattra, a második fokozatban 110 km/h sebesség felett pedig megnövekszik a belső fényszóró hatótávolsága. Ezáltal egyenletes, akár 120 méterre elvetülő, az úttestet teljes szélességében megvilágító fénykéve keletkezik, amelynek középponti részében az autó vezetője 50 méterrel távolabbra képes ellátni, mint a korábbi hagyományos tompított világítás szolgáltatta fénnyel. Így még a távolabb lévő járműveket is jobban észlelheti és haladását ennek megfelelően igazíthatja a forgalmi helyzethez.

A kibővített ködvilágítás segítségével javul a vezetők orientálódási lehetősége ködben való haladáskor. Amikor a hátsó ködlámpát 50 méternél rövidebb látótávolság és 70 km/h sebességnél alacsonyabb sebességnél bekapcsolják, az E-osztály baloldali bi-xenon fényszórójának fénypászmája nyolc fokkal kifelé fordul és egyúttal lefelé süllyed, amely által az úttest belső fele még jobb megvilágítást kap. Egyidejűleg a szélesebb fényeloszlás révén csökken a ködről visszatükröződő fény elvakító hatása. A kibővített ködvilágítás 100 km/h sebességig marad bekapcsolódva.

Az aktív kanyarmegvilágítást , amelyet a Mercedes-Benz először 2003 tavaszán az E-osztály ban kínált, a sindelfingeni mérnökök továbbfejlesztették. A fényszórók pásztázás-tartománya 12-ről 15 fokra növekedett, így a szűk kanyarokat még jobban képes megvilágítani. A tompított és távolsági országúti világítás-funkcióban üzemelő aktív kanyarmegvilágítás nál a bi-xenon fényszórók automatikusan követik a kormány elfordulását. Ezzel mintegy 90 százalékkal javul a kanyarok megvilágítottsága.

Az intelligens világítás része a kanyarodó világítás , amelynél a megfelelő oldali ködfényszóró automatikusan kiegészítőleg bekapcsol, ha a vezető az irányjelzőt üzemelteti vagy a kormánykereket elfordítja. Ezáltal megvilágításra kerül az autó előtti környezet oldalra mintegy 30 méter távolságig . Ez a kanyarodó világítás 40 km/h sebességig kapcsolódik be.

A jövő a diódáké (Oldaltörés)



A mérnökök a jövőben világítódiódás fényszórókat alkalmaznak. Azzal kalkulálnak, hogy a fehér multichip-világítódiódák néhány éven belül ugyanolyan hatékony teljesítménnyel fognak működni, mint a mai xenon-lámpák. A kis helyigény és a kimagasló élettartam mellett a diódák a járművilágítás terén további előnyökkel is bírnak. Ha több LED-et úgynevezett „Array“-sorozatba kapcsolják, az egyes világítódiódák egyénileg vezérelhetők, szabályozhatók, lehetővé téve a fényelosztás mindenkori menetszituációhoz való villámgyors igazítását.

Ezen túlmenően a világítódiódák igen gyors alkalmazkodás-képessége egy újfajta adaptív távolsági világítás-kapcsolást tesz lehetővé, amelyet a Mercedes-Benz szakemberei jelenleg gyakorlati próbáknak vetnek alá. A szélvédő mögött elhelyezett kamera érzékeli a szembejövő járműveket és kikalkulálja távolságukat. Ezen információkat felhasználva az elektronikus vezérlőberendezés folyamatosan kapcsolgatja a távolsági világítást, így kerülve el a szembejövő autóvezető elvakítását és biztosítva a lehető legnagyobb látótávolságot.

A jövőben a féklámpákban is nagyobb szerephez juthatnak a világítódiódák . A Mercedes-Benz fejlesztőmérnökök a gyors fényszignálokat egyidejűleg adattovábbításra is kívánják használni. Példának okáért a fényimpulzusok információkat hordozhatnának az elől haladó fékezési lassulásának mértékéről, mely adatokat a saját jármű fékasszisztense felhasználhatna a féknyomás tényleges helyzetnek megfelelő alakításához.

automenedzser.hu Autó

Míg ön alszik

Az 1940-ben megálmodott önjáró autó egyelőre késik, de a legújabb fejlesztések nyomán a négykerekű már képes megelőzni a karambolt, önállóan beparkol, felébreszti az elszundikáló sofőrt, és navigációs rendszere még azokat is eligazítja, akiknek orientációs képességük nulla.

automenedzser.hu Autó

Mercedes-Benz A-osztály - Itt a piros, hol a Merci

Nőies stílusa ellenére már az elején le kell szögeznem, hogy ez a kiskocsi minden ízében Mercedes, a címben elrejtett utalás nem jött be, kis piros bombázóm egy megbízható, kényelmes, pontosan irányítható és elegáns kocsi. Kicsit egyterű, kicsit kupé, kicsit terepjáró – ezért különleges. Az embernek az az érzése, hogy egy nagyon komoly autóban ül, és valóban, technikailag és minőségileg nem lehet kifogás. A motor és a futómű nem tetszett.

automenedzser.hu Autó

Mercedes-Benz B-osztály teszt: nem B-ligás

Minden ízében Mercedes ez az autó, benne egyetlen cégvezető sem szégyenkezik, Merciből száll ki, mégsem adott ki tízmilliókat, elfér a család, illetve a csomagoknak is van hely. Mondjuk ki, ez egy praktikus autó. Csomagtartója jól kihasználható és ráadásul variálható is.