szerző:
hvg.hu

A Mercedes-Benz bemutatta intelligens világítási rendszerét, amellyel az adaptív fényszórók új generációja indul el szériagyártásban. Ez a világítás alkalmazkodik mindenféle menet- és időjárási körülményhez. Az országút- vagy autópálya világítás által 50 méterrel növekszik a vezető látótávolsága. Része a kanyarmegvilágítás és az oldalra kikanyarodó világítás, valamint az úttest szélét jobban láthatóvá tevő kibővített ködvilágítás.

© daimlerchrysler
Az intelligens világítási rendszer öt különböző világításfunkcióval rendelkező, változtatható vezérléssel ellátott fényszórókat alkalmaz. A Mercedes-Benz a rendszert az E-osztályban a kívánságra rendelhető bi-xenon fényszórókkal kombinálja, ügyfeleinek az autógyártók közül elsőként kínálva a jelenleg elérhető legkitűnőbb világítástechnikát.

A bi-xenon tompított világítást a jól bevált aszimmetrikus fényelosztással a Mercedes-Benz az E-osztályban újszerű országúti menetvilágítással váltja fel, amely az úttest baloldali szélét erősebben és távolabbra hatóan világítja meg a korábbiaknál. A járművezető látótávolsága így tíz méterrel növekszik; ezáltal sötétben haladáskor jobban képes orientálódni és gyorsabban reagálhat a haladási útját keresztező forgalomra.

Nagy hatótávolságú új autópálya-menetvilágítás

© daimlerchrysler
90 km/h feletti sebességgel való haladáskor két fokozatban automatikusan az új autópálya-menetvilágítás kapcsolódik be: először a xenon-lámpák teljesítménye fokozódik 35-ről 38 Wattra, a második fokozatban 110 km/h sebesség felett pedig megnövekszik a belső fényszóró hatótávolsága. Ezáltal egyenletes, akár 120 méterre elvetülő, az úttestet teljes szélességében megvilágító fénykéve keletkezik, amelynek középponti részében az autó vezetője 50 méterrel távolabbra képes ellátni, mint a korábbi hagyományos tompított világítás szolgáltatta fénnyel. Így még a távolabb lévő járműveket is jobban észlelheti és haladását ennek megfelelően igazíthatja a forgalmi helyzethez.

A kibővített ködvilágítás segítségével javul a vezetők orientálódási lehetősége ködben való haladáskor. Amikor a hátsó ködlámpát 50 méternél rövidebb látótávolság és 70 km/h sebességnél alacsonyabb sebességnél bekapcsolják, az E-osztály baloldali bi-xenon fényszórójának fénypászmája nyolc fokkal kifelé fordul és egyúttal lefelé süllyed, amely által az úttest belső fele még jobb megvilágítást kap. Egyidejűleg a szélesebb fényeloszlás révén csökken a ködről visszatükröződő fény elvakító hatása. A kibővített ködvilágítás 100 km/h sebességig marad bekapcsolódva.

Az aktív kanyarmegvilágítást , amelyet a Mercedes-Benz először 2003 tavaszán az E-osztály ban kínált, a sindelfingeni mérnökök továbbfejlesztették. A fényszórók pásztázás-tartománya 12-ről 15 fokra növekedett, így a szűk kanyarokat még jobban képes megvilágítani. A tompított és távolsági országúti világítás-funkcióban üzemelő aktív kanyarmegvilágítás nál a bi-xenon fényszórók automatikusan követik a kormány elfordulását. Ezzel mintegy 90 százalékkal javul a kanyarok megvilágítottsága.

Az intelligens világítás része a kanyarodó világítás , amelynél a megfelelő oldali ködfényszóró automatikusan kiegészítőleg bekapcsol, ha a vezető az irányjelzőt üzemelteti vagy a kormánykereket elfordítja. Ezáltal megvilágításra kerül az autó előtti környezet oldalra mintegy 30 méter távolságig . Ez a kanyarodó világítás 40 km/h sebességig kapcsolódik be.

A jövő a diódáké (Oldaltörés)



A mérnökök a jövőben világítódiódás fényszórókat alkalmaznak. Azzal kalkulálnak, hogy a fehér multichip-világítódiódák néhány éven belül ugyanolyan hatékony teljesítménnyel fognak működni, mint a mai xenon-lámpák. A kis helyigény és a kimagasló élettartam mellett a diódák a járművilágítás terén további előnyökkel is bírnak. Ha több LED-et úgynevezett „Array“-sorozatba kapcsolják, az egyes világítódiódák egyénileg vezérelhetők, szabályozhatók, lehetővé téve a fényelosztás mindenkori menetszituációhoz való villámgyors igazítását.

Ezen túlmenően a világítódiódák igen gyors alkalmazkodás-képessége egy újfajta adaptív távolsági világítás-kapcsolást tesz lehetővé, amelyet a Mercedes-Benz szakemberei jelenleg gyakorlati próbáknak vetnek alá. A szélvédő mögött elhelyezett kamera érzékeli a szembejövő járműveket és kikalkulálja távolságukat. Ezen információkat felhasználva az elektronikus vezérlőberendezés folyamatosan kapcsolgatja a távolsági világítást, így kerülve el a szembejövő autóvezető elvakítását és biztosítva a lehető legnagyobb látótávolságot.

A jövőben a féklámpákban is nagyobb szerephez juthatnak a világítódiódák . A Mercedes-Benz fejlesztőmérnökök a gyors fényszignálokat egyidejűleg adattovábbításra is kívánják használni. Példának okáért a fényimpulzusok információkat hordozhatnának az elől haladó fékezési lassulásának mértékéről, mely adatokat a saját jármű fékasszisztense felhasználhatna a féknyomás tényleges helyzetnek megfelelő alakításához.

HVG Pártoló Tagság program

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!
automenedzser.hu Autó

Míg ön alszik

Az 1940-ben megálmodott önjáró autó egyelőre késik, de a legújabb fejlesztések nyomán a négykerekű már képes megelőzni a karambolt, önállóan beparkol, felébreszti az elszundikáló sofőrt, és navigációs rendszere még azokat is eligazítja, akiknek orientációs képességük nulla.

automenedzser.hu Autó

Mercedes-Benz A-osztály - Itt a piros, hol a Merci

Nőies stílusa ellenére már az elején le kell szögeznem, hogy ez a kiskocsi minden ízében Mercedes, a címben elrejtett utalás nem jött be, kis piros bombázóm egy megbízható, kényelmes, pontosan irányítható és elegáns kocsi. Kicsit egyterű, kicsit kupé, kicsit terepjáró – ezért különleges. Az embernek az az érzése, hogy egy nagyon komoly autóban ül, és valóban, technikailag és minőségileg nem lehet kifogás. A motor és a futómű nem tetszett.

automenedzser.hu Autó

Mercedes-Benz B-osztály teszt: nem B-ligás

Minden ízében Mercedes ez az autó, benne egyetlen cégvezető sem szégyenkezik, Merciből száll ki, mégsem adott ki tízmilliókat, elfér a család, illetve a csomagoknak is van hely. Mondjuk ki, ez egy praktikus autó. Csomagtartója jól kihasználható és ráadásul variálható is.