szerző:
hvg.hu

Az autósiskolák kíméletlen konkurenciaharca, a nyomott árak, s nem az állítólagos korrupció áll a friss jogosítványosok egyre gyöngébb vezetői tudása mögött – állítja az Autómenedzser által megkérdezett szakértők java.

„A száraz vizsga ritka, mint a fehér holló. A vizsgabiztosok zöme nemhogy visszautasítja, de elvárja a zsebpénzt” – panaszolta az Autómenedzsernek egy neve elhallgatását kérő vidéki oktató. „A vizsgabiztosok túlnyomó többsége becsületesen végzi a munkáját – mondja a vizsgabiztosokat felügyelő Szörcsök Sándor, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) Stratégiai és Módszertani Igazgatóság Képzési és Vizsgáztatási Főosztályának vezetője – aki pedig nem így tesz, azt azonnal eltávolítjuk a szakmából.” Az utóbbi években a vizsgaeredmények kétségkívül romlottak. Néhány éve még 1,6 forgalmi vizsgaesemény jutott egy megszerzett vezetői engedélyre, ma ez a szorzó 1,85. Szerinte éppen azért van több sikertelen vizsga az elmúlt három évben, mert a hatóság igyekszik tartani a követelményszintet, az oktatók viszont az egyre élesedő piaci versenyben olyan alacsony árakon kínálják az oktatási órákat, hogy azért a pénzért oktatni már nem lehet.

Az 1980-as évek végén 5500 oktató képzett ki 180 ezer vezetői engedélyre váró tanulót. Ma évi 90 ezer tanulóra 6500 oktató jut a névjegyzékben, tehát nagy kapacitásfelesleg van a piacon. A törésvonal ma nem a képzés és a vizsgáztatás, hanem a jól és az inkorrekt eszközökkel dolgozó autósiskolák között húzódik. Emiatt néhány oktató, hogy jövedelmét kiegészítse, a tanulótól a régi trükkel „a vizsgabiztos részére” kér el pénzt, ami persze a vizsgabiztoshoz nem jut el. Szörcsök hangsúlyozottan említi, hogy a szakoktatóknak csak kis hányada él ilyen eszközökkel. A félreértések elkerülése végett: „a vizsgabiztosok és az NKH nem érdekelt a bukásban, a díj mértékét ugyanis a GKM a pénzügyminiszterrel egyetértésben rendeletben határozza meg”. A szakmai szabályozáson túlmenően a piaci viszonyokba (árak, hirdetések) a hatóság nem avatkozhat be.

A közúti járművezetői vizsgák díjai

A vezetői engedély nemzetközi kategóriái
(A1, C1, D1, A korl., A, B, C, D, B+E, C1+E, C+E, D1+E, D+E)
Az elméleti írásbeli és szóbeli vizsga tárgyanként 2720 Ft
Számítógépes elméleti vizsga tárgyanként 3760 Ft
Gyakorlati vizsga kategóriánként és vizsgatárgyanként
Biztonsági ellenőrzés és üzemeltetési vizsga (B+E) 1600 Ft
Biztonsági ellenőrzés és üzemeltetési vizsga (C1, D1, C1+E, C, D, C+E, D1+E, D+E) 3660 Ft
Rutinvizsga járműkategóriánként 1600 Ft
Járműkezelési vizsga (A1, A korl., A, B) 3080 Ft
Forgalmi vizsga (A1, A korl., A, B, B+E) 3660 Ft
Forgalmi vizsga (C1, D1, C1+E, C, D, C+E, D1+E, D+E) 3660 Ft
Forgalmi vizsga (D) 6690 Ft

Vezetői engedély "M" nemzeti kategória
Az elméleti írásbeli és szóbeli vizsga szaktárgyanként 1600 Ft
Számítógépes elméleti vizsga tárgyanként 2400 Ft
Gyakorlati vizsga vizsgatárgyanként
Járműkezelés vizsga 1600 Ft
Forgalmi vizsga 1600 Ft
Vezetői engedély "T" nemzeti kategória
Az elméleti írásbeli és szóbeli vizsga szaktárgyanként 1600 Ft
Számítógépes elméleti vizsga tárgyanként 2600 Ft
Gyakorlati vizsga vizsgatárgyanként
Biztonsági ellenőrzés és üzemeltetési vizsga 1600 Ft
Rutinvizsga 1600 Ft
Forgalmi vizsga 1600 Ft
Vezetői engedély "K" nemzeti kategória szóbeli vizsgadíja 1600 Ft
Vezetői engedély "Trolibusz" nemzeti kategória
Az elméleti írásbeli és szóbeli vizsga szaktárgyanként 2090 Ft
Számítógépes elméleti vizsga tárgyanként 3000 Ft
Gyakorlati vizsga vizsgatárgyanként
Biztonsági ellenőrzés és üzemeltetési vizsga 1600 Ft
Rutinvizsga 1600 Ft
Forgalmi vizsga 3660 Ft
Az új vizsgalap kiállítása 1045 Ft

(Forrás: Nemzeti Közlekedési Hatóság )
A helyzet feloldásán viszont a hatóság is dolgozik. A közeli jövőben tervezik bevezetni egy olyan eszköz használatát, amely garantálja, hogy a tanulók az oktatási órákat vezetéssel töltsék. Az „oktaméter” regisztrálni fogja, hogy a vizsgára jelentett tanuló hány kilométert és hány órát töltött tényleges járművezetéssel. Csak az vizsgázhat majd, aki az előírt órákat és a távolságot is ténylegesen levezette – így Szörcsök.  A korszerűtlennek számító korábbi tesztlapos KRESZ-vizsgák két éve egységes – gyakorlatilag nem befolyásolható – számítógépes rendszer keretében zajlanak, a csalás lehetősége így gyakorlatilag kizárt. A személyre szóló számítógépes teszt ugyanis véletlenszerűen összeállított kérdésekből áll, a vizsga menetét bitről-bitre dokumentálja a rendszer, mi több, a vizsgahelyiségben kamerák is figyelik a delikvenseket. „Nincs mese, tanulni és gyakorolni kell” – ismeri el az új rendszer sikerét Kocsis Tibor ceglédi oktató is. „Korábban akadt példa rá, hogy klónok, vagyis KRESZ-tudor profik vizsgáztak le a delikvens helyett, vagy a megkent vizsgabiztos már kitöltött tesztet adott le az illető nevében; ma már nincs ilyen” – erősít rá egyik névtelenséget kérő informátorunk. Kocsis szerint az oktató-CD-kkel ugyanakkor egyszerűbb dolguk van a leendő úrvezetőknek, az interaktív programmal „játszadozva” sokkal egyszerűbben sajátíthatók el a közlekedés szabályai, mint tankönyvből magolva. „Ha sikerül egy ilyen lemezt szerezni: a 4500 forintos áron kiadott CD másolata a feketepiacon ugyanis 10 ezerbe kerül, szóval ezzel is megy az üzérkedés” – állítja egy neve elhallgatását kérő Somogy megyei oktató.

Utánképzés, ittas vezetők, büntetőpontok és oktatói stiklik a cikk folytatásában. Kattintson.

Hét nap

UNIÓS JOGOSÍTVÁNY

Csaknem két és fél éves alkudozás után az EU tagállamai megállapodtak az egységes uniós vezetői engedély bevezetéséről.

MTI Világ

Jön az egységes uniós jogosítvány

Még az idén elfogadhatja az EU az egységes uniós jogosítvánnyal kapcsolatos szabályozást. A tervek szerint ez helyettesíti a most forgalomban lévő 110 különböző engedélyt.

hvg.hu Világ

Elvették a román miniszterelnök jogosítványát

Tegnap este Calin Popescu Tariceanu miniszterelnök, Harley Davidson motorjának nyergében, az Ilfov megyei Corbeanca falu közelében összeütközött egy szabályosan közlekedő Ford Mondeo személygépkocsival.

euractiv.hu Autó

Egységes európai jogosítvány 2013-tól

Második olvasatban is elfogadta az Európai Parlament az európai jogosítványokkal foglalkozó irányelvet. A képviselők azt szeretnék, ha 2013-tól egységesen, minden tagállamban kártyaformátumú uniós jogosítványt adnának ki. Újdonság, hogy nagy motorokra a jövőben csak 24 évnél idősebbek kaphatnak majd vezetői engedélyt.