szerző:
hvg.hu

Sok autós szenved önbizalomhiánytól az utakon. Ennek a veszélyeiről ír vezetéstechnikai szakértőnk.

© Autómenedzser
Az önbizalom hiányának többnyire kétféle megnyilvánulási módja van. Az egyik az, amikor képtelen az illető gyors és határozott döntéseket hozni, míg a másik szélsőséges típusa az, amikor erőszakos magatartással álcázza vezetéstechnikai hiányosságait. Ha ezen magatartásformák közül bármelyik ismerősnek tűnik számunkra, tudnunk kell, hogy magunkra és a forgalom többi résztvevőjére nézve, mindkettő komoly veszélyforrást jelent.

Ideális körülmények között a vezetés nem stresszes tevékenység. Az ember nyugodt, figyelmes, áttekinti a forgalmi helyzetet, felméri a lehetőségeket, valamint a veszélyforrásokat és ezek tükrében képes gyors, előrelátó, higgadt döntéseket hozni. Ilyenkor az egész folyamatban érezhető egyfajta áramlás. Nincs aggodalom a döntés helyessége miatt, félelem, hogy esetleg valamit nem vettünk észre.

A bizonytalanság hatására a legrosszabb félelmeink válhatnak valóra. Számtalan dolog elkerüli a figyelmünket, késve reagálunk az eseményekre. Ilyenkor, ha mégis megúsznánk a helyzetet, a „húú…ez egy hajszálon múlott“ vagy az „óriási szerencsém volt“ gondolatok valamelyike fut át az agyunkon. Ha nem sikerült elkerülni a bajt, természetesen egyből elkezdünk kifogásokat gyártani, például „a másik volt a hibás, a figyelmetlen“. A lényeg az, hogy felmentést adjunk magunknak. Mindenki más lehet hibás, csak mi nem, mert így nem kell átgondolnunk viselkedésünket, hozzáállásunkat a közlekedéshez, magunkhoz, a másik emberhez. Érdekel-e a másik ember szándéka, törekvése, segítem-e azt, vagy inkább keresztbe teszek neki, hiszen… „dögöljön meg a szomszéd tehene“.

A tolerancia nagyban megnöveli a figyelmünket. Ahhoz ugyanis, hogy toleráns legyek, figyelnem kell azokat az embereket, eseményeket, amelyek körülvesznek. Egy kis beleérző képességgel jobb döntéseket hozhatok, hiszen el tudom dönteni, hogy mikor szorul a másik fél az előzékeny segítségemre, mikor van olyan szituáció, amikor én látom át jobban a helyzetet a pozícióm vagy a felkészültségemnek köszönhetően. Aki ezeket elmulasztja, nyilván nem fordít túl sok figyelmet a többi emberre. Számára a többiek, akik részt vesznek a közlekedésben, csak akadályozó szerepet töltenek be. Mivel figyelme a gyűlölködésben és az idegeskedésben nyilvánul meg, sok minden elkerüli a figyelmét, ezért kénytelen a szituációkat erőszakos módon megoldani.

A cikk folytatása az Autómenedzser.hu-n.

hvg.hu Autó

Mekkora üzlet az autólopás?

A kilencvenes évek óta nem csak az autólopási statisztikák, de a módszerek és az eszközök is sokat változtak, így érdemes körülnézni: kik, milyen típusokat, miért és főleg hogyan lopnak. A következőkben profi bűnüldözők és bűnözők mondják el, hogyan védhetjük meg autónkat, ha megvédhetjük egyáltalán.

hvg.hu Autó

Vezetéstechnika: ellenségünk, a köd

A télies időjárás gyakori jelensége a köd, aminek természetes velejárója a különböző mértékben korlátozott látótávolság. Ilyenkor nemcsak nekünk esik nehezünkre az észlelés, hanem minket is nehéz meglátni, ráadásul az út vonalvezetését is találgatnunk kell. Vezetéstechnikai tanácsok szakértőnktől.

Csikász Brigitta Autó

A tulajdonosok lopatják el a Budapesten elkötött autók harmadát

Tavaly, csak a fővárosban mintegy 4,8 milliárd forint kárt okoztak a lízingcsalók a bankoknak, de a szakemberek szerint ez az összeg néhány év múlva akár tízszeresére is nőhet. Szakemberek fontosnak tartják a fellépést a bűnözők ellen, ám szerintük az autóvásárláshoz kötelezően befizetendő 20 százalékos önrész bevezetése nem jelent megoldást a problémára. Megdöbbentő, hogy a budapesti autólopások harmada lízingcsalás.

hvg.hu Autó

Miért veszélyesek a felüljárók?

Bár néha úgy tűnik, itt a tavasz, azért még vannak meglepetések az utakon. Leginkább az éjszakai és a reggeli fagyok veszélyesek. Vezetéstechnikai tanácsok szakértőnktől.