szerző:
hvg.hu

Az Alfa Romeo 159 Sportwagon TI igazi olasz álomautó. Rikító fehérben, vörös féknyergekkel, Góliát kerekekkel, ültetett precíz futóművel, bőr belsővel, alacsony fogyasztású dízelmotorral. A szépségben nincs hiba, a körítés és a tálalás tökéletes, még azt is elfelejtjük, hogy csak 150 lovat kergetünk.

Az Alfa 159 Sportwagon vonalai a hűtőmaszktól a hátsó lámpákig karcsúak, letisztultak. Az oldalán végigfutó domborítás kiemeli izmait. Designo puro - valahogy így mondaná az olasz.

Az első nagy meglepetés a váltó: picike, alig tíz centis a karja, de olyan kemény, hogy fizikai erőfeszítés a váltás. Férfimunka a 159 SW TI vezetése, a kormányzás közvetlen, a futóműről pedig csak ódákat lehet zengeni. A kanyart úgy veszi be, mintha sínen menne, mintha zsinóron húznák. Észnél kell lenni, annyira élvezi a kanyarokat, hogy erővel kell visszatartani, enyhén túlkormányzott járgány. Aszfalthoz kötött autó az Alfa, néha nem tudjuk, ki az úr. Két kézzel, erős marokkal kell fogni a kormányt.

© Autómenedzser
A karosszéria gyártásához jelentős arányban használtak fel nagyszilárdságú acéllemezt. A műszerfalat magnézium kereszttartó hordozza, ez a szilárd, könnyű szerkezeti anyag a repülőgépgyártásból származik. A nagyszilárdságú acél lehetőséget adott az anyagvastagság optimalizálására és a helyi erősítések számának csökkentésére, aminek a súly leszorítása lett a következménye, igaz, nem eléggé. Az Alfa kombi másfél tonnát nyom üresen.

Az autó kivételes úttartásának alapja a karosszéria nagyfokú csavarásállósága és a futómű konstrukciója. Elöl magas keresztlengőkarokat alkalmaztak, ez a megoldás közvetlenül a Formula-1-ből származik. Előnye a precíz kormányzás, a kerekek pontos vezetése kanyarodáskor, és az úthibák kirugózása. A multi-link hátsó futómű felügyeli a hátsó kerekek mozgását, fedezi a teljes útfogást. Gyári pályatesztelés során a kanyarodási harántgyorsulás maximuma elérte az 1G értéket.

© Autómenedzser
Előzetes várakozásom ellenére nagyon sportos az autó, hiába a papíron halvány motor. A 150 lovas moci optikailag gerjesztett önbizalommal V6-osnak tűnik, mind városban, mind autópályán igazi Gran Turismóként hordozza a nehéz, de szép karosszériát. Városi cikázáshoz nagy levegőt kellett vennem, sokszor a szerencse mentett meg, autópályán azonban igazi úrvezető vadász a 159-es, a belső sáv ura. A bixenon lámpák ellenére nem kotródnak le előle a 120-szal poroszkálók. Villogás helyett cselhez folyamodtam, megvártam, míg egy szlovák rendszámú X5-ös kétszázzal letolt, majd szépen beálltam mögé. Hamar az M7-es végére értünk.

Van tartalék a motorban, akár 150-nél is, de alacsony fordulaton rugalmatlan. Sokat kell váltani, főként visszafelé, hatosban rángat hatvannal, jobban szereti alacsonyabb fordulaton a négyes sebességfokozatot. A sportos kialakítás komolyabb lábmunkára is ösztökél, ezért meg sem közelítjük a gyári fogyasztást. Sok autópályás és városi használattal, a 750 kilométeres teszthét során 100 kilométerenként 7,91 literes átlagfogyasztást mértünk. Az ezer kilométeres hatótávolság elképzelhető, én 8-900-at bevállalnék.

Zajtalan a belső, nagy sebességnél sem hallani a motor hangját, nyitott ablaknál, hidegindításnál zavaró csak a dízel karcolása.

Divatkombi (Oldaltörés)

A szervorásegítésű, átlósan osztott két hidraulikus fékkörös berendezés hatásos, finoman, de erőteljesen lassít, és rövid fékutat tesz lehetővé: az alapváltozat 100 kilométer/óráról – a sajtóanyag szerint - 36 méteren állítja meg az autót. Bár a teljesítmény nem indokolta, a tesztelt változat első kerekeit 330 milliméteres, hűtött tárcsával és négydugattyús vörös Brembo alumínium féknyereggel látták el, a hátsókat pedig 292 milliméteres, hűtött tárcsával és úszóágyazású nyereggel. A VDC menetstabilizáló sportos hangolású, meghagyja az autósnak a vezetés maradéktalan kiélvezését, és beavatkozása egyáltalán nem tolakodó, igazából csak a somogybabodi sártengert elhagyva éreztem hatását. Az aktív biztonsági rendszerekhez tartozik továbbá az MSR berendezés, amely hirtelen visszakapcsoláskor akadályozza meg a hajtó kerekek megcsúszását, illetve az ASR kipörgésgátló is (ez utóbbi is kikapcsolható). Az autó a maximális, ötcsillagos értékelést kapta az EuroNCAP töréstesztjén.

Az üléseket aktív fejtámlával szerelik fel, amely ráfutásos ütközéskor önműködően közelebb kerül az utas tarkójához, megakadályozva a nyaksérülést.
Az Alfa 159 Sportwagont ellátták a legfejlettebb passzív biztonsági berendezésekkel. Front- és oldallégzsákok, illetve a teljes oldalüveg-felületet befedő függönylégzsákok mellett van benne vezetőoldali térdlégzsák is, 45 ezer forintért utasoldali is rendelhető.

© Autómenedzser
A hátsó ülések két Isofix-csatja szilárdan rögzíti a gyermekülést az autó karosszériájához. A biztonsági övek előfeszítősek, a mellkas igénybevételét csökkentő erőhatárolóval is felszereltek. Ütközéskor a pedálsor leoldódik, a tűzmegelőző rendszer pedig elzárja az üzemanyagot és kikapcsolja az elektromos feszültséget.

Divatkombi a 159 SW, nem a csomagtartó az erőssége. Szája kicsi, a küszöb magas. Szélességével, mélységével nincs gond, 445 literes űrtartalma azonban átlag alatti. A hátsó ülések síkba dönthetők, ilyenkor 1245 literes térbe pakolhatunk. Pohártartóval nem kényeztet, öt személyre egy jut. Van kétzónás klímánk, négy elektromos ablakemelőnk, tempomatunk és ülésfűtésünk elöl. A Blue&Me-vel egyszerűen, USB-csatolón keresztül hallgathatunk zenét, kéz nélkül, hangvezérléssel telefonálhatunk.

A TI (Turismo Internationale) csúcsfelszereltség az alábbiakat tartalmazza: 235/40/19 TI könnyűfém keréktárcsák, sportfutómű, 20 milliméterrel csökkentett hasmagasság, vörös Brembo féknyergek elől, vörös normál féknyergek hátul, bixenon fényszórók fényszórómosóval, a karosszéria színére fényezett visszapillantó tükörházak, küszöb spoiler, krómozott kipufogó vég, fekete sport bőrülések, ülésfűtéssel, perforált sportos bőrkormány pieno fiore bőrből, bőr váltókar, alumínium pedálok, speciális sötét alumínium betétek a műszerfalon, sportos műszerhátlapok, osztottan dönthető háttámla, harmadik hátsó fejtámlával.

Biró Csongor

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.  

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!
hvg.hu Autó

Alfa Mito teszt: szerelem első kátyúig

A Mini Cooper és a hamarosan érkező Audi A1 közvetlen ellenfele olasz, és ez a lényeg. Az Alfa Romeo Mito dögös, minden ízében olasz sportkocsi. A vérvörös kisördög tompult tudattal akár még Ferrarinak is tűnhet.