szerző:
Biró Csongor

Az Audi tervezői a Grált keresik, a tökéletes autót. Nem találják, ezért megépítik. Az ingolstadti vár pincéjében aranycsinálók módszereivel, okkult tanok igéivel alkotnak. Így született meg a harmadik generációs A8, rovarszemmel, időtálló formában, brutális menettulajdonságokkal, elképesztő technikával – elérhetetlen áron. Aki hibridet várt és zöldautós erényeket, csalódni fog, az A8 maradt, ami volt: sportos luxuslimuzin.


©

Az új Audi A8 belépő a gazdagok világába, olyan mások verejtékével felépített zászlóshajó, amelynek nincsenek hibái. A pár órás teszten nem találtunk. Könnyedén vezethető, uralható, kiszámítható, erős, kényelmes és biztonságos. A belepakolt milliós rendszerekkel az autó nem lett könnyebb, mint elődje, így nagy csoda, hogy papíron a fogyasztása javult. Az éles teszt során messze nem értük el a gyári adatokat, de tény, hogy a nagy dízellel 10 liter körüli fogyasztás, a benzinessel 13 literes átlag, a kis dízellel 8,5 liter száz kilométerenként elérhető cél.

Három motorral, új nyolcsebességes automatikus váltóval, összkerékhajtással vezettük a kocsikat, a V8-as benzinmotorba a hangja miatt, a V8-as dízelbe nyomatéka és bődületes gyorsasága, a háromliteres V6-osba ésszerűsége miatt lehet beleszeretni. A formaterv vitatható, szemből hatásos, hátsója azonban jellegtelen maradt, nehezen megkülönböztethető egy A4-estől, csomagtere viszont 510 literre nőtt.

A menetpróba bebizonyította, hogy ha az ész győzne az érzelmek fölött, akkor az A8-vásárlók elégedettek lennének a kis dízellel, vagyis a 250 lóerős V6-ossal. Dinamikusan, élénken mozgatja az üresen is 1,8 tonnás autót. A 6,6 literes átlagfogyasztás maszlag, de 9-10 literrel városban is elautózunk. A V6-ost stop/start rendszerrel is felszerelik, ezzel a motorral azonban csak később, az év közepétől rendelhető az A8. Az év második felében elsőkerékhajtással is elérhető a zászlóshajó. A V6-os dízel így papíron csak 6 litert fogyaszt átlagban. Hisszük, ha látjuk.

A négykarikás márka 15 éve jelent meg sorozatgyártásban az Audi Space Frame (ASF) technológiájával az Audi A8 első generációjában. A mostani A8 karosszériája csupán 231 kilogrammot nyom, 40 százalékkal könnyebb a vele összevethető acélkonstrukciónál.

Továbbfejlesztett MMI (Multi Media Interface) kezelési rendszere úttörő újdonsággal jelenik meg, s MMI touch néven immár touchpad-funkciót is kínál. Segítségével a vezető a jármű számos funkcióját innovatív módon vezérelheti, például a navigációs célok vagy telefonszámok megadásakor a megfelelő betűket és számokat egyszerűen a touchpad felületére rajzolhatja. Teheti ezt németül, magyarul, görögül, oroszul, de kínai karakterekkel is. Úgy rajzolgathat, hogy közben nem kell levennie a szemét a vezetésről, a lerajzolt betűt a rendszer hangosan megismétli.

Életmentő segédeszközök a második oldalon.

[[ Oldaltörés (Megelőzi a baleseteket) ]]


Navigációs rendszere újszerű kapcsolatban áll a továbbfejlesztett vezetői segédrendszerekkel, s az út vonalvezetését előre olvasva fontos adatokkal látja el az automata sebességváltó, a fényszórók és az araszoló funkcióval (Stop & Go) kiegészített adaptív sebességszabályzás (adaptive cruise control; ACC) elektronikus szabályzóegységeit. Tudja előre, hogy milyen ívű kanyar következik, ennek megfelelően világítja be a kanyart. A balesetek megelőzésében vagy azok következményeinek enyhítésében ütközésmegelőző rendszere (pre sense) segíthet.

A valós balesetek elemzésével fejlesztett technológia alaphelyzetben az ESP információi figyeli. Rendkívüli helyzetben, megcsúszásnál, farolásnál vagy vészfékezésnél beavatkozik: bekapcsolja a vészvillogót, becsukja az ablakokat és a tetőt, befeszíti az első biztonsági öveket, amelyeket a veszély elmúltával normál helyzetbe állít.

©
A rendszer fejlettebb fokozatában együttműködik a kiegészítő vezetésinformációs és biztonsági elemekkel. Az ACC stop&go-val szerelt jármű, ha nagy lendülettel éri utol az előtte haladót, a vezetőt hang és képi jelzés figyelmezteti a veszélyre. Ezzel párhuzamosan a fékeket előkészíti a vészfékezésre, a lengéscsillapítókat felkeményíti. Az Audi úgy véli, a legoptimálisabb megoldás, ha a vezető maga kerüli el a balesetet, fékez és manőverez. A legutolsó utáni pillanatban, amikor a vezető nem reagál a veszélyhelyzetnek megfelelően, az autó intelligens őrangyala fél másodperc alatt maximumra emeli a fékhatást, valamint megfeszíti az öveket. Ha ekkor fékezni kezd a sofőr, maximális fékerővel teszi. 0,1-0,2 másodperc alatt, 130-as tempónál 7 méteren belül kezd fékezni. Ha a második fokozatban sem reagál a vezető, a harmadik szakasz 3 m/s2 lassulással fékezi le az autót. Az ablakok becsukódnak és a vészvillogó is működésbe lép. Ha a limuzint pre sense plusszal szerelték fel, következik a negyedik fázis, a fékezés 3 m/s2 lassulásról 5 m/s2 lassulásra nő, az övek teljesen megfeszülnek. Az elkerülhetetlen ütközés bekövetkezte előtt fél másodperccel maximális erővel fékez az őrangyal. Az ütközés pillanatában legfeljebb 40 kilométer/órás sebességgel halad az A8.

Ha az ütközés veszélye hátulról fenyeget, az Audi őrangyala automatikusan a legoptimálisabb helyzetbe állítja a memóriás üléseket, becsukja az ablakokat és a tetőt, és a fejtámlát a fejhez igazítja. Ugyanekkor az oldallégzsákok is készenléti helyzetben, nyomás alatt várják a csattanást.

A stop & go tempomat négy méterrel megállítja az autót az előtte haladó járműhöz képest. Rövid megállás után magától elindul, hosszabb megállást követően a vezető beavatkozására van szükség. A korábbi egy radarszem helyett az új A8-asban két szem figyel a ködlámpák hagyományos helyén. 76,5 gigahertz frekvencián dolgoznak, 40 fokos szögben látnak 250 méterre előre. A követési távolság négy fokozatban változtatható az egyik bajuszkapcsoló tetején. Az automatikus fékezés sebessége 4 m/s2. A holttér figyelő radar 30 kilométer/órás sebesség fölött aktív, az A8 mögött hetven méterre lát, 24 gigaherzen üzemel. A figyelmeztető LED-jelzés a visszapillantó tükör nyakában világít vagy villog. A sávasszisztens 65 kilométer/óra fölött aktív és 60 méterre lát előre, kamerája 25 nagyfelbontású képet készít másodpercenként. Az év közepétől táblafelismerő funkcióval bővül a fedélzeti számítógép.

Az A8-asban mutatkozott be az Audi éjjellátója. Hőkamerája az Audi gyűrűk mögül 24 fokban pásztázza a világot. A hatalmas központi kijelzőn a vezető szeme előtt jeleníti meg a képet, a meleg tárgyak (kipufogók, emberek, állatok) jól kivehetőek. A távolabbi részleteket infrakamera figyeli, 300 méterre lát előre, nem vakítja el a szembejövők fénye. Az embert 28 fokos hőmérséklet alatt 100 méterről felismeri, sárga színnel kiemeli az út szélén a fekete-fehér látképben. Ha a gyalogos az úton van, piros kiemelést kap, a vezetőt pedig jelzőhang figyelmezteti a veszélyre.

Motorok, árak és extrák a harmadik oldalon.

[[ Oldaltörés (Motorok és extrák) ]]


©
Az új A8 két motorváltozattal mutatkozik be, a 4.2 FSI 273 kW (372 LE), míg a 4.2 TDI 258 kW (350 LE) teljesítményt kínál, rövidesen a teljes egészében új fejlesztésű 184 kilowattos (250 LE) 3.0 TDI is csatlakozik a palettához. Mindegyik erőforrást megnövekedett teljesítmény és forgatónyomaték jellemzi. A 4,2 TDI immár 800 newtonméteres nyomatékkal bír, észveszejtő az a lendület, ahogy a kocsi megindul padlógázzal. Nincs ellenfele.

Eközben üzemanyag-fogyasztásuk jelentősen mérséklődött. Ez az előnyük az intelligens gazdaságosságnövelő megoldásoknak köszönhetően – mint a fékezések során a jármű mozgási energiájának részbeni visszatáplálása (rekuperáció) vagy a motorok innovatív hőmenedzsmentje – akár a 22 százalékot is elérheti. A 3.0 TDI változat mindemellett az automatikus motorleállítás és -indítás rendszerét (Start-Stop-System) is tartalmazza. A későbbiekben csatlakozik a kínálathoz a 3.0 TDI egy további változata, amely 150 kW (204 LE) maximális teljesítménnyel hajtja majd az első kerekeket. E változatot az EU-menetciklus során 100 kilométerenként mindössze 6,0 literes kombinált üzemanyag-fogyasztás, illetve kilométerenként csupán 159 gramm szén-dioxid-kibocsátás jellemzi.

A gazdaságosságban a már alapkivitelben alkalmazott, új sebességváltó is fontos szerepet játszik, a nyolcfokozatú tiptronic viszonylag szűk fokozatosztása mellett is különösen széles áttételi tartományon működhet. Vezérlése az elegáns váltókar vagy a kormánykerék kapcsolóbillentyűi segítségével kizárólag elektronikus úton zajlik. Az új A8 esetében szintén az alapfelszereltséget bővítő quattro állandó összkerékhajtás kifejezetten sportos, a hátsókerék-hajtású karaktert hangsúlyozó szabályzás mentén működik. A hátra érkező forgatónyomatékot kívánságra – az A8 4.2 TDI esetében már szériakivitelben – sport-differenciálmű osztja el dinamikusan a hátsó kerekek között.

Tervezői futóműve tekintetében is piaci szegmense legsportosabb luxuslimuzinjaként pozícionálták az új A8 modelleket. A lengőkarok alumíniumból készülnek. Az adaptív csillapítás-szabályzással kiegészített alkalmazkodó légrugózás szintén széria, s az Audi drive select menetdinamikai rendszerbe (normál, kényelmes, sportos és egyéni beállítás) integráltan működik. Mindezen technikák kívánságra a dinamikus kormányzással egészíthetők ki.

Az új Audi A8 közel 150 ezer példányban értékesített elődje sikertörténetének folytatása jegyében érkezik a piacra. Az első kiszállítások áprilisra várhatók, a 4.2 FSI listaára 27 550 000 forint, a 4.2 TDI alapára 28 200 000 forint, a háromliteres dízelnek még nincs ára, de várhatóan 22 millió forintnál nem lesz több. Várhatóan jön majd 12 hengeres változat is S8-as is, igaz, ebben nem látjuk viszont a Lamborghini 5,2-es motorját, helyette négyliteres TFSI szaggatja majd az aszfaltot.

Az extralista hosszú és drága, az Andalúziában kipróbált tesztautók többsége 40 millió fölötti áron kelne el. Csak egy példa a személyes kedvenc 4,2 TDI felszereltségéről: kanyarfény (270 ezer forint), automatikus ajtózárás elektromos rásegítéssel (215 ezer), Alcantara csomag (tető, küszöbök – 502 500 forint), LED belső hangulatvilágítás (3 program – 178 750 forint), ütközést megelőző asszisztens (943 750 forint), sáv- és holttér asszisztens (438 750 forint), Bang&Olufsen hangrendszer (2 191 250 forint), Bluetooth autótelefon (246 500 forint), teljes műszerfal bőrcsomag (2 512 500 forint), 230 voltos csatlakozóaljzat (51 250 forint), defekttűrő 19 hüvelykes abroncs (101 250 forint), fabetét (141 250 forint), dinamikus kormányzás (438 750 forint), duplafalú akusztikus, sötétített üvegezés (377 500 forint), DVD/CD-váltó (220 ezer forint), éjjel látó asszisztens gyalogosfelismeréssel (673 750 forint), elektromos csomagtértető (198 750 forint), légrugós sportfutómű (276 250 forint), 10 küllős könnyűfém keréktárcsa (522 500 forint), négyzónás automatikus klíma (405 ezer forint), kulcsnélküli ajtónyitás (320 ezer forint), fűthető multifunkciós kormány (81 250 forint), LED főfényszóró (607 500 forint), MMI navigációs rendszer touch paddal (978 750 forint), hátsó és oldalsó napfényrolók (172 500 forint), parkolóradar hátsókamerával (165 ezer forint), távolságtartó tempomat (673 750 forint), elektromos tolótető (607 500 forint), komfort sport üléscsomag elöl (455 ezer forint), ülésszellőztetés és ülésmasszázs elöl (542 500 forint), exkluzív bőr üléscsomag (4 382 500 forint). Így a 28 milliós alapár 48 millióra kerekedett.

Az új Audi A8 kapcsán annyi mindenről lehetne írni, hogy nem is érdemes nekifogni. A LED-technika azonban megér egy kis figyelmet. 5500 kelvines színhőmérsékletével az összes fényforrás közül a legkevésbé bántja a szemet és a legközelebb áll a nappali fényhez. A hatékonyságáról Ingolstadtban ódákat zengnek: nincs karbantartási költsége, mert soha nem ég ki és annak ellenére fogyaszt kevesebb energiát, hogy a LED-ek hűtéséről külön kell gondoskodni. Az A8-ast alapáron nappali LED-füzérrel és fix xenonlámpákkal kapjuk, feláras a kanyarkövető AFS bixenon fényrendszer és további lépcsőben feláras a teljes LED-fényszóró (a 10 egységből álló tompított és a távolsági, de még a ködlámpa is). A nappali fény 22 LED-diódát tartalmaz, ezzel párhuzamosan világít 22 sárga diódával az irányjelző. A hátsó lámpákban 72 LED teljesít szolgálatot, lámpatestenként csupán 9 Wattot fogyasztva.

A multimédiás rendszert is továbbfejlesztették, 60 gigás merevlemezén iPod-szerűen válogathatunk az albumok közül. A 3D-s navigáció nem minden, az Audi elsőként alkalmazta a Google Earth térképeit, ezzel kombinálja a naprakész Tele Atlas információk alapján az útvonalakat. A megfelelő szolgáltatás birtokában (az év második felében) SIM-kártyánk segítségével szinte online pontossággal tervezhetjük meg az utunkat, vagy használhatjuk a korábban a Google-ben elmentett úti tervünket. Ha épp dugóban ácsorgunk a multimédiás rendszer és az online kapcsolat révén időjárásjelentést, híreket vagy egyéb személyre szabott információkat tekinthetünk meg. Az UMTS-protokol révén mozgó irodaként is használni tudjuk az A8-ast. Az Audi azonban autónak, vezetésre szánja az A8-ast, így nem is tervezi a teljeskörű online szolgáltatást, arra ott van a laptop, elég, ha hotspot lesz a kocsiban.

Az A8 fapados hangrendszere hatcsatornás erősítőn szólaltatja meg a 10 hangszórót, 180 wattos, DVD-lejátszója megbirkózik a Mpeg4-es kódolású videókkal is. A DAB-vétel, a tévétuner, az USB-, Aux- és iPod-csatlakozás mellett hátsó szórakoztató rendszert is rendelhetünk, potom 1,2 millióért. Ehhez azonban már komolyabb hangrendszer dukál, a 600 wattos Bose 12 csatornás és 14 hangszórót szólaltat meg, a csúcs Bang&Olufsen azonban még magsabbra teszi a lécet: 19 csatornás, 19 hangszórós egysége 1400 wattos.


Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

hvg.hu Autó

Audi A4 teszt: takarékos vezetőknek

Mitől lett takarékos az Audi népszerűbb modellje? Elsősorban a sofőr akaratától, másodsorban néhány technikai megoldástól. Lecsippentettek róla 7 lóerőt, leültették, sportfutóművet toltak alá, stop-start rendszerrel szerelték fel. A kategória legzöldebbjének kikiáltott modell alapára 8,5 millió. Takarékos vezetők, íme: a ti autótok.

hvg.hu Autó

Audi Q7 teszt: túlélő dinoszaurusz

A dinók nem halnak ki – hirdeti az Audi Q7 3,0 TDI clean diesel. Az óriás Euro 6-os motorral kezdte meg második életciklusát, rácáfolva azokra a véleményekre, hogy ekkora állatra nincs szükség az utakon.

hvg.hu Autó

Audi S8: rálépünk a gázra, bedugul a fülünk

Remegő inakkal, félve és büszkén ültem be az autózás, az autóipar egyik csúcsának számító remekműbe, az Audi S8-asba. Kevés autó tudja azt, hogy ha rálépünk a gázra bedugul a fülünk, miközben gyakorlott kezecskék masszírozzák a derekunkat. Mellette a miniszterelnöki A8-as fapados cégautó.

hvg.hu Autó

Audi Q5 teszt: überautó

Nincs mese, ez ma a létező legjobb Audi. Senkit nem ismerek, akinek ne tetszene. Harmónia, kiegyensúlyozott méretek, kupészerű hobbiterepes forma, ultramodern technika, 20 hüvelykes kerekek, 240 lovas, izmos motor. Ára brutális, három hasonszőrű terepest is kapnánk érte. Igazi luxus.

hvg.hu Autó

Kaszálni fog a Q5-tel az Audi - vezettük

Nagy reményekkel indul harcba az Audi új SUV-ja. Az első benyomások alapján a gyártó nagyot kaszálhat a piacvezető X3-as, a frissen megismert Mercedes-Benz GLK és még az idén várható Volvo XC60 mellé befurakodó szépséggel.

hvg.hu Autó

Audi A6 3,0 T: jobb, mint Veres János új cégautója

A tavaly év végi ráncfelvarrás után az Audi A6 még vonzóbb. Akinek a LED-technikás szemfényvesztés kevés lenne, próbálja ki az új benzinmotorral, a háromliteres, 290 lovas erőforrás kihozza az állatot az emberből.

hvg.hu Autó

Audi R8 V10 teszt: te kikapcsoltad az ESP-t?

Brutális morgás, mágneses futómű, megolvadt gumik, gőzölgő üvegtető, füstölő féktárcsák, javuló köridők – mindenkinek van ilyen álma. Vezettük az Audi tízhengeres fenevadját.

hvg.hu Autó

Jó az új Audi-kombi, de én megvárnám a Q5-öst

Az Audi A4 szinte tökéletes autó, nála jobb csak a kombi lehet. Mindaddig így gondoltam, amíg nem találkoztam a Q5-tel. Ha viszont a kategóriában maradunk, a presztízs puttonyosok közül a legjobban ez kellene.