szerző:
Biró Csongor

Vallomással tartozom: XC70 rajongó vagyok. Sem az XC90, sem az XC60 nem tudott ebből eddig kinevelni. A most tesztelt elsőkerék-meghajtású Volvo XC60-as ára, takarékosan erős motorja és kényeztető kényelme megingatott hitemben.

 A korszerű, öthengeres, kétliteres teljes egészében alumínium turbódízel motor 163 lóerővel (3500-as percenkénti fordulaton adja le) és 400 Nm-es maximális forgatónyomatékkal (1500-2750 percenkénti fordulatnál jelentkezik) könnyedén mozgatja az üresen 1641 kilós XC60-ast. Kézi váltóval szerelve start-stop is van a kocsiban, tesztautónkban hatfokozatú automatikus váltó dolgozott, így csak a fékenergia-visszanyerésben bízhattunk, ha takarékoskodni akartunk.

Az elsőkerék-meghajtás révén a svéd SUV nem fogyasztott sokat, a 350 kilométeres tesztelés végén 7,6 literes átlagot mértünk 100 kilométerenként, főleg városi, elővárosi használatban.

Az elsőkerék-meghajtású változat 75 kilóval könnyebb az összkerék-meghajtásúnál, így nem csoda, hogy fickósabban mozog. Izmos motorja dinamikus haladást tesz lehetővé, 4x2-es hajtásmódja akkor tűnik fel, amikor csikorgó kerekkel katapultálunk kereszteződésből kikanyarodva. Kanyarokban stabil, nagy sebességnél sem hiányzik a 4x4. A nagy hasmagasság jól jön, ha rossz burkolaton, földúton, vagy mezőn autózunk, de mielőtt nagy hóba, mély sárba, vagy laza homokba mennénk, jusson eszünkbe, hogy csak az első kerekek hajtottak.

Tíz millió forint alatti árával csábít a leggyengébb motorral (kétliteres, öthengeres 136 lovas) szerelt XC60, a 9,47 milliós alapár elfogadható a luxus kinézetű, kényelmes és praktikus hobbiautónak. Az összkerékhajtás felára egy millió forint, igaz ezért már a 163 lovas D4-es motort adják. Tesztautónkon még a D3-as felirat szerepelt, ez kissé megzavart, ugyanis ezt a 2013-as modellévtől 136 lovas motor hajtja. Tesztautónk az új számozás szerint D4-es lenne, hisz 163 lóerős. Momentum felszereltsége elvárható luxussal vértezi fel az XC60-ast, de ha valóban dúskálni akarunk az élvezetekben és a Volvo intelligens védelmében, akkor még 2-3 millió forintot a kereskedésben kell hagynunk.

A holttérfigyelő 210 ezer forint, az ülésfűtés 85 ezer, a sebességfüggő szervokormány 70 ezer,  a navigáció 620 ezer,a ráfutásra figyelmeztető, adaptív tempomat automatikus fékezéssel és gyalogos-felismeréssel 640 ezer forint, a sávelhagyásra és elalvásra figyelmeztető 265 ezer forintba kerül.  A D3/D4-es tesztautónk alapára momentum felszereltséggel 10,6 millió forint, az extrákkal együtt ára 13,655 millióra hízott.

Az ütközésveszélyre figyelmeztető rendszer teljes körű automatikus fékezéssel és gyalogosészleléssel forradalmi technikai megoldás. Érzékeli az autó elé lépő gyalogosokat, figyelmezteti rájuk a sofőrt, és ha az nem reagál időben, teljes erővel fékez. Vészhelyzetben a sofőrt először egy hangjelzés és a szélvédőre vetített villogó fény figyelmezteti. Emellett az autó a fékeket is készenlétbe helyezi. Amennyiben a sofőr nem reagál a figyelmeztetésre és ütközés várható, a fékrendszer automatikusan teljes fékerővel működésbe lép. Az ütközésveszélyre figyelmeztető rendszer teljes körű automatikus fékezéssel és gyalogosészleléssel opció segítségével akár 35 kilométer/óra sebességnél is elkerülhető a gyalogosgázolás. Ennél nagyobb sebességnél a cél a lehető legjobban lelassítani az autót az ütközés előtt. A kisebb becsapódási sebesség jelentősen csökkenti a sérülés veszélyét. Például, ha 50 kilométer/óráról 25 kilométer/órára csökken a sebesség, a gyalogosészlelő rendszer akár 20 százalékkal, bizonyos esetekben akár 85 százalékkal csökkenti a halálos sérülés veszélyét.

A city safety koccanásmegelőző (30 kilométer/órás sebesség  és 16 kilométer/órás sebességkülönbség alatt működik) alapáras az XC60-asban, az adaptív, távolságtartó tempomat nagy találmány, a ráfutásra figyelmeztető nagy segítség, ha elbambulunk. A bringásokat is biztonságosan felismeri, ha kell állóra fékezi a kocsit. A holttérfigyelőt, valamint a sávelhagyásra figyelmeztető jelzéseket már megszoktuk a Volvókban, kár, hogy csak felárért adják.

©

A beltér eleganciája, a gazdag alumínium díszítés, valamint a kocsi külső szépsége csábítóan hatnak az érzékeinkre, főleg a nők lágyulnak el láttán. Vezetése kényelmes, bőr-szövet ülései parádésak, a helykínálat bőséges hátul is. Csomagtartója nagy, momentum felszereltségi szinttől elektromosan nyitható az ajtaja. A 490 literes poggyásztér a hátsó ülések ledöntésével 1455 literesre növelhető. A ki- és beszállás könnyed, magasan ülünk, jól rálátunk a forgalomra. A manőverezésben és a parkolásban tolatóradar segít. Az automatikus fényszóróvezérlés hiányzott, első este szellemautósként rémisztgettem a városlakókat, a LED-es nappali fény is csak akkor világít, ha felkapcsoljuk a lámpát. 

Futóműve kisimít minden utat, kényelmes az utazás rossz úton is. Kormányzása lehetne pontosabb is, a 18-as kerekek miatt nem éreztem 100 százalékosnak a visszajelzést.