szerző:
MTI

A Fővárosi Közgyűlés elfogadta az új fővárosi taxirendeletet, így szeptembertől jóval drágábban taxizhatunk, egy év múlva pedig már csak sárga taxiban utazhatunk.

A közgyűlés keddi rendkívüli ülésén 19 igen, 2 nem és 10 tartózkodás mellett elfogadott rendelet szerint bevezetik a rögzített hatósági árat 450 forintos alapdíjjal, 280 forintos kilométerdíjjal és 70 forintos percdíjjal.

A mostani taxis díjakkal összehasonlítva ez azt jelenti, hogy az alapdíjat 150 forinttal emelték, a kilométerdíjat pedig 60-70 forinttal. Jelenleg ugyanis még társaságfüggő, ki mennyiért szállítja az utasokat. A 300 forintos alapdíj minden taxis cégnél ugyanannyi, a szolgáltatásokon kívül a kilométerdíjban fedezhető fel a verseny. A City Taxi például hívás (telefonos, leintés) és napszaktól függően 225-240 forintért szállít utasokat kilométerenként, a Rádió Taxi 218-240, a Taxi Plusz 184-200, a 6x6 184-240, a Főtaxi pedig 215-240 forintért.

Összehasonlításképpen, az egyszerűség kedvéért a percdíjjal (ami például akkor ketyeg, ha dugóban áll az autó) nem számolva, míg a II. kerületi Szépvölgyi utva - Blaha Lujza tér útvonal kedvezményesen 1200, kedvezmény nélkül 1500 forintba került, addig azért szeptembertől 1850 forintot fogunk fizetni.

A hatósági díjak bevezetését egyébként több társaság kérte, hétfőn még tüntettek is emiatt. Egyrész a "hiénák" miatt kérték ezt, mint egy budapesti taxis a hvg.hu-nak mondta, sok fuvarukat elvitték, majd aztán az utasnak benyújtották a 30 ezer számlát. Az utasok pedig általánosítottak, így a levét a társaságoknál dolgozók itták meg. Egy másik taxis viszont érvként hozta fel azt is, hogy a társaságok a nyomott árak miatt nemcsak utast, hanem sofőrt is vittek el egymástól.

Jövő szeptembertől már csak sárga taxi lesz

A rendelet tartalmazza azt is, hogy milyen paraméterű autók lehetnek taxik: a gépjárművek legfeljebb 10 évesek lehetnek, tengelytávjuknak legalább 2550 milliméternek, csomagterüknek 430 literesnek, motoruknak pedig 55 kilowatt teljesítményűnek kell lenniük, és teljesíteniük kell az Euro IV-es, 2018-tól pedig az Euro V-ös károsanyag-kibocsátási normát.

Akinek a rendelet kihirdetésekor működő taxija nem felel meg a rendeletben előírt egyes műszaki paramétereknek, az 2015. július 1-jéig használhatja a taxiját éves vizsgáztatás mellett, de 2014. szeptember elsejétől csak 10 évnél fiatalabb járművek közlekedhetnek, és sárga alapszínűnek kell lenniük.

©

További előírás, hogy minden taxin azonos utastájékoztató matricáknak, illetve szabadjelzőnek kell lennie, március 15. és október 15. között működőképes légkondicionáló berendezéssel kell rendelkeznie, október 15. és március 15. között pedig kötelező lesz a téli gumi használata. Minden taxiban dohányzási tilalom lesz, és kötelezővé válik a bankkártyás fizetés lehetővé tétele. A fuvarszervezőkkel szemben pénzügyi alkalmassági feltételeket támasztanak, logójukat a járművekre meghatározott helyen ragaszthatják fel.

A taxisok ugyanis nem a sárga szín - 2-300 ezer forintból vagy lefújatják, vagy lefóliáztatják a járműveket - hanem a műszaki előírások miatt aggódnak. "Itt éhen halás lesz" - kommentálta a rendelet ezen részét egy 30 éve taxizó, 58 éves férfi. Autója ugyanis most 9 éves, jövőre tehát már nem tudja használni. Ha taxizni akar, akkor újat kell venni, ami milliós befektetést jelent, és a nyugdíjig nem fog megtérülni.