szerző:
hvg.hu

Óriási az eltérés lehet a gyár által megadott és a valódi fogyasztás között egy új tanulmány szerint.

Egy környezetvédelmi kampányszervezet a Transport & Environment tanulmánya szerint, amely az unió egyik háttérszervezeteként dolgozik, akár másfélszeres is lehet az eltérés valóságban mért fogyasztás és a katalógusadatokhoz képest. A szervezet ugyanakkor hangsúlyozza, az eredményeik ellenére, nincs bizonyítékuk arra, hogy az általuk említett gyártók használnának valamilyen eszközt az értékek manipulálására.

A Volkswagen trükkös dízelmotorjai miatt kirobbant botrány óta egyre több olyan hír és tanulmány lát napvilágot, amik arról számolnak be, hogy más európai gyártók modelljei sem tudják teljesíteni a hétköznapi használat során a katalógusban ígért károsanyag-kibocsájtási értékeket.

A legújabb ilyen tanulmány a brüsszeli székhelyű Transport & Environment nevű szervezet éves jelentése, melyben arról számolnak be a szerzők, hogy az elmúlt évek során folyamatosan nőtt az eltérés a gyár által megadott és a valóságban mért emissziós és fogyasztási értékek között. Mindez odáig vezetett, hogy jelenleg számos olyan modell van a piacon, amelyek másfélszer többet fogyasztanak a gyár által megadott értéknél.

A jelentés szerint évente, mintegy 450 eurós többletkiadást jelent egy átlagautós számára a laboratóriumi és a valóságban tapasztatható üzemanyag-fogyasztás közötti eltérés. (A szervezet 1,35 euró/literes átlagos üzemanyagárral és 20 ezer kilométeres éves futásteljesítménnyel számolt.)

©

A Spritmonitor adataira hivatkozó jelentés szerint (amely egy önkéntes adatbázis-szolgáltatás, a felhasználók maguk tölthetik fel a gépkocsijuk fenntartásának költségeit, többek közt a fogyasztási adatokat) a katalógusadathoz képest átlagosan ötven százalékkal többet fogyasztanak, ezáltal több szén-dioxidot bocsájtanak ki a Mercedes-Benz A-, C- és E-osztályos modelljei, a Peugeot 308, valamint a BMW 5-ös sorozata.

A szerzők felhívják a figyelmet arra is, hogy a laboratóriumi és a valós körülmények között mért értékek között 2001-ben átlagosan csak 8 százalék volt az eltérés, míg 2014-ben már 40 százalék. „Az új autók fogyasztási és emissziós értékeit vizsgáló európai tesztelési norma teljesen hitelét vesztette. A Volkswagen-botrány, csak a jéghegy csúcsa, ami alatta rejlik, sokkal több gyártót érint.” – nyilatkozta Greg Archer, a szervezet egyik munkatársa, aki nem csak a gyártók trükközéseire, de az elavult tesztelési rendszerre is felhívta a figyelmet.

Ha ez hasznos volt, hasonlókért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!