szerző:

A következő napokban – rövid felmelegedést követően – ismét téli útviszonyok és nappal is fagypont alatti hőmérsékletek várhatóak. A hasznaltauto.hu oldalnál, a korábbi havas napok alatt, megcsinálták téligumitesztjüket műgyanta helyett, valódi hóban is. Íme az eredményeik.

A teszt a Hungaroringen októberben elvégzett téligumiteszt múlt heti kiegészítése, melynek során – a tesztek négyéves folyamában először – műgyanta helyett valódi hóban is lehetőség nyílt a mérések elvégzésére. (A mérések egyben igazolták azt is, hogy a műgyanta tökéletesen modellezi a havas körülményeket.)

Ezen túlmenően, a hóban megtett fékutat és a kapaszkodási tulajdonságokat mérve, számos fontos tanulságot állapítottak meg:

Miközben a vizsgált gumikkal korábban 40 kilométer/órás sebesség mellett száraz aszfalton valamennyi személyautó (téli és nyári gumival felszerelt egyaránt) 6,1-7,6 méter közötti fékúton meg tudott állni, havas úton erre a legjobban teljesítő abroncsnak is 15,9 méterre volt szüksége.

©

A fékutak hossza szerinti szóródás ráadásul ezúttal összehasonlíthatatlanul nagyobb volt: miközben a prémium téli gumikkal általában 16-17 méter közötti fékutakat mértek a szakértők, az újszerű nyári, illetve túlkoros téli gumival ez a táv mintegy 25 méterre nőtt. A kopottabb nyári gumival eközben a megállásig nem kevesebb, mint 47,5 méterre volt szüksége a tesztautónak, ami közel háromszorosa (!) a legjobb értékeknek. Miközben a legjobb gumikkal felszerelt autók megálltak a 17 méterre elhelyezett bábu előtt, a használt nyári gumival közlekedő autó 33 kilométer/órával ütötte azt el.

Havas úton fékezés során a prémium téli abroncsokhoz hasonlóan jól szerepelt egy négy évszakos gumi, a Kumho Solus Vier is. Nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni, hogy a havas út csak egy lehetséges, nem is leggyakrabban felmerülő útviszony. Ez a négyévszakos gumi ugyanakkor hideg száraz és vizes aszfalton a korábbi teszten egyaránt kiábrándító eredményt nyújtott, vagyis a fenti eredményben nem érdemes az egész évre kínált abroncsok mellett szóló komoly érvet felfedezni. Már csak azért sem, mert az „egész évesként” kínált Michelin Cross Climate viszont közel 27 méteren tudott csak megállni.

„Az egész évre kínált gumikkal kapcsolatos legnagyobb gond az, ha elhisszük, hogy az autón egy megfelelő biztonságot adó ’jolly joker’ abroncsszett van, holott a valóságban legfeljebb egy erősen kompromisszumos megoldással spóroltuk meg az évi kétszeres gumicsere költségeit” – kommentálta a kapcsolódó tapasztalatokat Katona Mátyás, a használtautó.hu csoport autós magazinjának főszerkesztője.

©

Havas emelkedőn kapaszkodásban az ősszel elvégzett teszt összesített győztese, a Goodyear UG9 gumi teljesített a legjobban, a fronthajtású tesztautó ezzel a szettel jobb eredményt produkált, mint az összkerékhajtású társa, amelyen egyéves, szintén prémium gumi volt. Míg a kopott nyári gumival elindulni sem lehetett az emelkedőn, a kopottabb téli abroncsokkal is csak az ESP (menetstabilizáló) kiiktatása után lehetett leküzdeni a havas akadályt. (Ez azonban nem minden modellben egyformán egyszerű: van, ahol ehhez csupán a műszerfalon kell egy gombot megnyomni, másutt a fedélzeti számítógép menüjében kell ezt a beállítást változtatni.)

Ha ez hasznos volt, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.