szerző:
Radovits Dávid

Az idei Balatonfüred Concours d’Elegance egyik „betétfutamaként” lehetett egyet kanyarogni a Balaton-felvidéken igazi klasszik, makulátlan állapotú nyolcvanas évekbeli BMW-kel. Ki nem hagytuk volna.

A BMW hazai importőrének jóvoltából a sajtó képviselői egy felettébb izgalmas betétprogramban is részt vehettek a kiállítást megelőző napon: a Bavarian Classics műhely az újságírók rendelkezésére bocsátott két youngtimer korú kabrió 3-as és egy veterán 7-es BMW-t egy próbakörre a Balaton-felvidéken. A konvojban megtett, kellemes kis túrán a bajor márka aktuális élményautói – egy 440i Cabrio, egy i8 és egy Mini Cooper S kabrió – is felsorakoztak, de a show-t ezúttal ellopta előlük a két E30-as kabrió és az olívazöld E23-as.

Sokan nagy rajongói ’80-es években gyártott E30 kódnéven futó 3-as sorozatnak, kapva kaptunk az alkalmon, hogy kipróbáljuk a fekete színű, makulátlan állapotú 325i-t. Az 1991-es gyártási évű kabriót egy német (török) kereskedőtől vásárolták a Bavarian Classics-os fiúk, majd hozzákezdtek a teljes körű felújításához. Mivel az autó kifejezetten jó állapotban volt, kis túlzással csak a kopó alkatrészek cseréjére volt szükség, illetve az előző tulaj által beszerelt ültetőrugókat kellett lecserélni gyári darabokra.

©

A végeredmény önmagáért beszél, a sorhatos motor 170 paripája magas fordulaton nagyobb elánnal vágtat, mint újkorában, manuális váltója finoman és pontosan kapcsolható, a bőrözött gyári sportülések pedig puhán, de biztosan tartanak. Egyedül talán a kormány lóg ki a sorból, mind megjelenésében, mind pedig működésében, mivel utolsó széria révén már légzsákos, négyküllős darabról van szó, menet közben pedig kevésbé tűnt precíznek, mint ahogy azt elsőre gondolnánk.

Utóbbi valószínűleg csak megszokás kérdése, az élményből, ahogy ezzel a letisztult formavilágú kabrióval kanyarogtunk a festői szépségű utakon, nem vont le semmit. Ilyenkor elkerülhetetlen, hogy az emberen úrrá legyen a birtoklási vágy, a tesztkör végén meg is kérdeztem Naményi Pétert, a műhely vezetőjét, lehet-e még kedvező áron épkézláb E30-ra szert tenni, de elszomorító választ kaptam, a szakértő szerint vállalható állapotú hathengeres kupét vagy kabriót nem nagyon fogok találni kétmillió forint alatt.

Hogy ne éljen bele magam még jobban, gyorsan át is ültem az 1978-as gyártási évű cápa 7-esbe, ahol azonnal Hans nagybácsinak éreztem magamat, aki eljött a Balaton partjára találkozni az NDK-s rokonokkal, még úgy is, hogy az autó eredetileg Hollandiából származik. A fényezéssel harmonizáló belsőben azonnal nyugalom lesz úrrá a sofőrön, a 3.0 literes, hathengeres, karburátoros blokk indulásnál ugyan felvillantotta az olajnyomás lámpát, de menet közben már csak a lágy ringatózás volt hátra, amit a háromsebességes, rántásokat nélkülöző automataváltó is támogatott.

©

Ahogyan a falvakon áthaladva két kézzel birkóztam a globoid-csigás kormánymű négyküllős hajókormányával, a srácok elindították az eredeti kazettás magnóról az előző tulaj által ott felejtett best of német táncdalok albumot, és máris kész időutazónak éreztem magamat. Az érzést csak fokozta, hogy az E23-as jelenlegi állapotában a fellelési állapotot tükrözi, vagyis 140 ezer kilométeres futásteljesítménnyel, két és fél év állás után is kicsattanó egészségnek örvend.

Milliárdos idős hölgyek, urak kiváló formában – ilyen a Concours d’Elegance a Balatonnál

Van egy pár autós rendezvény, amely mindenkit elvarázsol, egyre inkább ilyen a végtelenül elegáns Balatonfüred Concours d’Elegance is. Valker Viktor, illetve Zoób Kati fővédnöksége alatt működő old- és youngtimeres autós szépségversenyt idén már harmadszorra rendezték meg. Az autók gördülő múzeumának is beillő eseményen közel hatvan darab autóritkaság sorakozott föl a Tagore sétányon, hogy a közönség testközelből is megcsodálhassa a régmúlt évtizedek legszebb négykerekűit, valamint a hagyományokhoz hűen ismét megszavazza a kedvenc modelljeit.

©

Aki ezek után szintén kedvet kapna a bajor youngtimerezéshez, azoknak a Bavarian Classic-os fiúk azt tanácsolják, hogy ha jövőbeni értéknövekedést is szem előtt tartjuk, akkor érdemes hathengeres, minél erősebb motorral szerelt autót választani, amelynek lekövethető előélete van, illetve a lehető legközelebb van a gyári állapothoz.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!